28 de febr. 2023

Sortida de Cicle Valle de Hecho

25 i 26 DE febrer 2023

Tal com heviem previst a l’inici de temporada ens apropem a Valle de Hecho penúltima vall abans de Navarra. Tot i la llunaynia (gairabé 400km) es fa per una carretera ràpida i sense pràcticament corbes. Així arribem en diversos cotxes divendres 24 a l’hora de sopar a Borda Bisaltico situada a 1,5 km de la carretera del Valle de Hecho.

25 febrer. Intent Castillo de Acher (2390m)

S2/S3, D+ 1140m, 8h

Pujem la carretera que porta a Puente de Oza, però 2,5km abans d’arribar-hi enmig de la Boca del Infierno, la neu i el gel ens obliguen a deixar el cotxe allà. Amb esquís fem el troç de carretera però hem d’anar saltant els blocs de gel que han caigut de la pared així com vigilar amb les cascades de gel que cauen a plom per la mateixa.

Arribats a Puente de Oza, decidim continuar amb el pla, tot i que algún forestal ens avisa que adalt ha ventat i la pala que ens apropa a la entrada del Castillo está justeta. Atravessem el Puente de Oza i 1er per una pista amb neu, i després per sender resseguim el Barranco Espata (1420m) fins gairabé el final on el creuem i iniciem pel bosc una pujada dreta i exigent, buscant el millor pas entre els arbres. Sortim del bosc i arribem al Refugio Forestal de Acher. Allà menjem algo i continuem fins arribar sota la pala, a la alçada d’una bretxa que es pot apreciar en la muralla del castillo (1800m).

Amb ganivetes, doncs la pala està ventada i dura, anem a buscar un pas obligat sota un resalt rocós que dona a la entrada del Castillo. Allà veiem que hi ha masses rocs i no tanta neu, decidim continuar amb grampons però desseguida veiem que es fa tard i no ens dona marge per arribar als cotxes a una hora prudent.. abortem a 2150m.

La baixada pel mateix itinerari amb neu 1er ventada i crosta – la única cegesquiadora que la troba bona es la Rosa, que amb la seva lleugeresa “sura” per sobre la neu com una ballarina...

De cop veiem un ramat de sarrios de més de 20 ó 30 individus saltant per la neu com la Rosa!  just quan la neu ja la trobem pols i gaudim per la baixada fins que el bosc ens obliga a descalçar, així com pel barranco Espata, fins que arribem a la pista que ens deixa de nou a Puente de Oza.

La tornada per la carretera, tot i que tornem a sortejar els blocs de gel, la fem ràpida lliscant per la neu,... Arribem als cotxes satisfets per l’activitat i per la bellesa dels paisatges i la natura.

També ens recompensa l’estofat de senglar, les amanides de formatge, bacallà ajoarriero, el chuletón de vaca,.. 😉

26 febrer. Punta de la Cuta (2016m) cota 1850

S2/S3, D+500m, 3h

Ens llevem i el dia no acompanya, a fora un vendaval. Tot el pirineu està revent vent fort de NE i la barrufa que arriba a la Borda fa pensar que està nevant.

Amb la calma, sense massa confiança, pujem amb cotxe per la mateixa carretera que puja la Borda, fins al Refugio Gabardito (1374m). Allà el panorama es millor, pel bosc arrecerats del vent podem intentar apropar-nos a la Sierra de Gabás on la Punta de la Cuta i de Gabás son els punts més alts.

La pujada es agraïda pel bosc, i anem 1er per trams de pista i després pel bosc el millor pas fins arribar a la carena de la Sierra de Gabás. Allà alguns decideixen que no volen sortir volant per la carena i tiren abaix. La resta ens apropem a l’ultim arbre que ens protegeix del vent, i després de veure que els 150m que ens separen del cim serien a peu i amb un ven molt fort decidim també baixar.

La baixada la gaudim amb neu pols pel bosc..

Fem un aperitiu al Refugio Gabardito i tornem cap a casa amb bon horari.

No sempre es pot coronar amb cims les sortides,.. però l’activitat i la companyia de lo millor!

Hem estat: Manel, Héctor, Leticia, Pep L, Pep-Lluis, Raquel, Miriam, Ricard, Rosa S., Roser, Lorena, i Carles

Bones traces !

Visca els boscos i la mare que els va parir!!!! Quina neu........iuuujuuuu!!! Enhorabona :)

pep lluís (ropits) ha dit...

Molt bona crònica, va ser una sortida de les millors encara que no poguėrem fer cims però vam fer molta activitat. El vídeo excel·lent!

Molt bonica sortida en la que, encaraque no vam puguer coronar cims, vam gaudir d’una regió del Pirineu de gran riquesa natural i paisajística. Ens ho vam passar molt bé, gràcies Carles!!

Gràcies per aquest cap de setmana. Ho tornarem a fer. Salut i Bones Traces.

PepL ha dit...

Gràcies Carles per aquesta aptitud sempre tan i tan positiva.
Aiiii, aquesta pols blanca que tants plaers ens dóna!!
Tornarem a pecar!!🤣⛷

roser ha dit...

Exacte, Carles, no sempre es pot coronar, però l'activitat i la companyia han set mot top!
... hi tornarem!

Lorena ha dit...

Gràcies Carles per engrescar-nos sempre amb les teves propostes i per transmetre'ns el teu entusiasme! És una zona preciosa, salvatge, exigent... Se'ns dubte hi tornarem :-)

Imatges molt xules i bona activitat. A més les piulades amb vídeo tenen un plus ... Felicitats per la sortida - hi ha l'excusa perfecta per tornar-hi! ;-)