18 de gen. 2024

La Tarantaise, allà on hi ha neu.

Aquest any, ens desplaçem a la Tarantaise, on des de principis de desembre, s'està acumulant tota la neu que cau al planeta, a excepció de la que cau al Japó.

Així que després de les respectives hores de cotxe i dels espectaculars "bouchons" de les carreteres franceses, arribem al llogaret de Montvalezan - Chatelard, situat a uns 1.500m d'altitud.

Ens allotgem a una granja, totalment reformada i molt ben acondicionada per 15 persones, amb uns propietaris més que amables: ens van acollir amb una Tomme, un paté de senglar i una melmelada d'aranyons casolanes... per si no teníem res per sopar. Tot un detall.

Ens hi vam estar des del dia 30 de desembre, fins el dia 6 de Gener.

Diumenge, 31 de Desembre del 2023, Le Roc Noir, 2.230m

Seguint amb el consell dels propietaris de la casa i considerant que la previsió del temps, ens deia que abans de dinar, ja estava nevant, ens decidim a intentar el Roc Noir.

Sortim de la casa i ens enfilem al cap d'amunt del poble, per anar a buscar les pastures, que estan cobertes de neu. En 5 minuts, calcem esquis i anem en direcció al remuntador que es diu Le Petit Bois, deixant-lo sempre a la nostra esquerra i anant guanyant alçada fins arribar a l'alçada del llogaret de Les Eucherts.

En aquest moment, localitzem una ruta balisada de raquetes que ens anirà acostant al Roc Noir, sense més complicacions i observant sempre el punt més alt, el Mont Valaisan.

La baixada la fem, tot deixant enrere el núvol que s'acosta per pistes fins a la casa.

Dilluns, 1 de gener de 2024, Mont des Archets, 2.437m en itinerari circular

Desnivell: 1.200m – 13,700 km

Aprofitant que la nit i matinada ha nevant, ens desplacem cap al bonic poble de Notre Dame
du Pré, al mateix departament de la Savoia, i que acull a l’estació més petita de la Tarentaise i
de caire totalment familiar.

El dia es presenta radiant i fred. Sortim de la cota 1.270 des del centre del poble mateix, prenent la pista forestal que pel mig del bosc i en direcció nord-oest va guanyant alçada, amb
indicacions d’itineraris de raquetes.

Aviat la deixem per anar retallant la gran marrada que fa, ja que hi ha prou neu per anar pujant pels prats, fins que sortim a una gran clariana, ja a la Granja de Marc a 1.850m. Després d’un petit flanqueig, encarem la carena que va fent diferents lloms, sempre amb la vista de la creu de l’espectacular Mont Jovet (2.558m) més a
l’est.
Un cop al cim i amb vistes de 360º, tenim davant nostre l’estació de La Plagne i un Montblanc espectacular.

Gaudim de la baixada amb la neu nova, desfent part del recorregut, fins a trobar la pista i aprofitar que està ben innivada per dintre el bosc, per arribar d’una tirada de nou al poble.

Dimarts, 2 de gener de 2024, intent al Roc Noir.

El dia es lleva nevant i així estarà tot el dia... així, que aprofitem que els carrers estan nevats ens calcem els esquis a la porta de la casa, perquè això, no pasa cada dia... ;)

Fent algunes variacions sobre el recorregut del primer dia, buscant la protecció del bosc, ens enfilem fins a cota 2.000m, on el vent i la nula visibilitat ens manen retornar a casa.

Dimecres, 3 de Gener del 2024, Col de Pointe de Chardonnay
Desnivell: 931m, 11km

Després de la nevada del dia anterior, busquem recorreguts segurs, i descobrim que hi ha gent, que matina més que nosaltres.... totes les pales, ratllades... totes....

Des del parking de Val Claret de l'estació de Tignes, anem obrint traça per per una neu fonda amb tendència al Oest... deixant a la nostra dreta l'Aguille Perchée.

Un cop arribem al coll, en entorn de pistes, observem que la gran acumulació de neu l nostre objectiu desenconsella renunciar-hi.. i baixem per les pistes fins al parking.

Abans, peró, ens trobem amb un clàsic tiroles, que no per anar amb un sol pal, esquiava pitjor... més aviat baixa amb un bon estil de telemark..

Dijous, 4 de Gener Circular al Mont Roset,
Desnivell: + 1040m, 14,5Km

Ens apropem amb els cotxes fins l'estació d'esquí de fons, situada al poble de La Cote D'Aime a cota 1.400m.

Calcem esquis i anem resseguint la pista forestal (apte per Btt, també) "Route de Montagne", sempre en direcció Nord i reseguint el riu L'Omente, fins al fons de la vall.

A cota 1.900m, girem decididament a Oest, per anar a buscar el Refugi de la Balme, on ens saluda la Pierra Menta, amb el seu barret ben nevat.

Busquem entre les diverses traces que hi trobem, en direcció est, un pas del riu L'Ormente, que baixa amb força aigua.

Un cop creuem el riu, sempre amb la Pierra Menta, vigilant-nos, ens dirigim direcció Sud cap al coll de Mont Rosset (2.334m) tot superant les diverses sifonades que anem trobant, tot amb neu pols i un halo solar.

Al coll, mirem de flanquejar cap a l'est, amb una pala força regelada i ventada.

Desistim de fer cim, i en llencem per la vall del Torrent de la Portette, fins la capella de Saint Gerin (cota 1920), on ens trobem amb la Route de Montagne, que ens menarà entre els arbres ben nevats fins als cotxes.

Divendres, 5 de Gener Intent al Mont Roset,
Desnivell: + 650m, 7Km

El dia es torna a llevar nevant... i molt.

Ens tornem a desplaçar a l'estació de fons de Cote d'Aime, per intentar amb una ruta directe el cim.

L'inici del recorregut es el mateix que el de la volta circular, pero de seguida abandonem la "route de Montagne" en sentit nord, anant la pista fins arribar a l'ermita de Saint Guerin.

La neu cau de manera incansable, pero la visibilitat es acceptable i no bufa vent.

Intentem reseguir les traces de grups que van per davant nostre, i en arribar a la creu de Saint Gerin, el panorama cambia radicalment: no només neva, sino que la visibilitat es gairebé nula i comença a fer vent.

Treiem pells, i gaudim d'una bona baixada amb neu nova fins al cotxe, on arribem molls pero contents.

Hi hem estat:
Mike C, Imma A, Xavi K, Fina R, Roser R, Manel C, Anna M, Albert K, Issa F, Alex M, Eli C.

Piulada: Roser i Eli
Fotos, de tots el participants.

Bona piulada, superdetallada. Vist el panorama al Piri, aquestes escapades es fan necessàries.

Quanta neu!!!! M'ha fet gràcia que digueu que ja hi havia traces per totes bandes.....per això ens agrada llevar-nos aviat a algunes....ben d'hora ben d'hora ben d'hora.....com deia aquell :)