8 de febr. 2022

Tour du Bas-Chablais 4, 5 i 6 de febrer

En volta circular des de Novel pels boscos de la Sapaudia i les millors balconades sobre el Llac Léman.

Els mapes IGN d'aquesta part de l'alta Savoia i la guia Toponeige del Chablais feia temps que eren a la pila preferent de l'escriptori, i el que ve a continuació ni és casual ni improvisat, tot i que sovint la realitat supera totes les expectatives i ens deixem sorprendre...

La Toponeige és una joia però cal dedicar-li una estona i fer-ho amb el mapa obert. Centenars d'itineraris i variants estan ressenyats i cada proposta porta una lletra per identificar el sector i un número. Així, quan comencem a dibuixar la travessa sembla talment el joc de la guerra de vaixells: "puja per F12.2, descens per G6, després F6.1, F11.2..."

Divendres a mig matí ens plantem a Morzine: hem triat un cim curt i fàcil per estirar les cames i fer un tast de les condicions, i dissabte i diumenge fem la volta circular des de Novel (França), amb nit al Refugi Grammont (Suïssa). Anem a pams:

Divendres 4 de febrer: Pic de la Berthe 1.992m des de l'Erigné (Morzine)

+/-800m, 10km; 3h; F, S2, *; mapa IGN3528

Probablement és el "clàssic" de la zona i la gent que trobem i les traces que pentinen tota la muntanya ho corroboren. Els primers metres cal seguir la pista ampla que comparteixen caminaires, raquetaires i esquiadors de fons que porta a un llac i "Les mines d'or". Es segueix en marcada direcció est pel bosc i la vall s'obre per pendents suaus que porten al coll de Coux (1920m), des d'on s'accedeix fàcilment pel llom al cim.

Tota l'excursió és un in crescendo de bellesa, culminat dalt del cim pels muntanyots més alts i escarpats que l'envolten, i especialment pel descens que creiem encrostat i trillat i que sabem evitar com el surfista a la ona, buscant les raconades ombrívoles i el bosc... i el barranc on ens fiquem cegats per l'èxtasi. Com acostuma a passar n'hem de sortir amb pells i cap amunt, però ha valgut la pena!

Hem fet gana i al vespre recuperem forces a Evian, ja ho afegirem a cegourmand.

Dissabte 5 de febrer: Novel (l'Enclós 1.206m) - Col de Bise - Col d'Ugeon - Dent du Loup 2.151m - Ref.Grammont (Lac de Tanay 1.408m)

+1.200/-1.000, 12,5km; 5-6h; PD, S2-S3, *** ; mapa IGN3528

Novel és un llogarret que s'enlaira 900m sobre el Llac Léman en el límit de la frontera amb Suïssa. En pocs km i menys d'un quart deixem el matí agradable a la vora del llac per entrar a la "muntanya" engalanada amb una lleugera nevada que deixa la carretera ben blanca. La previsió s'està complint i també diu que s'obrirà...

(foto de l'esquerra, sortint de Novel, amb Léman al fons; a la dreta, "el pas" abans dels Chalets de Neuteu)

Els contrastos d'aquest tour el fan intens: si l'inici és immersiu i concentra l'essència de les valls alpines profundes i encaixades, amb neu pols i abundant, bosc viu i muntanyes verticals, a mesura que avances és expansiu i els horitzons s'obren, la llum guanya i els pendents fan les delícies de l'esquí.

En direcció sud cal enlairar-se pel bosc per pendents que es redrecen i trobar un pas entortolligat a 1.700m que permet entrar a una coma amagada on apareixen els Chalets de Neuteu, i on els pendents s'obren deixant enrere el bosc. Cal seguir cap al coll de Bise (1.915m) prou dret però que es passa bé obrint traça diagonal,

Foto de l'esquerra, Chalets de Neuteu; a la dreta Coll de Bise:

Bon descens cap al Refugi de Bise i a mitja baixada anem a buscar la suau vall orientada a sud que puja al coll d'Ugeon, fàcil.

Del coll resseguim pel llom fins el cim de Dent du Loup 2.151m i ens llencem en neu pols pels pendents orientats a NE sota les Cornettes de Bise en un descens gloriós.

A mitja baixada la vall conflueix a un camí que cal seguir (un petit tram per un túnel) per no entrar al barranc, arribant esquís als peus al bucòlic llac de Tanay, a Suïssa on hi ha alguns xalets i el refugi Grammont que ens acull, fondue inclosa.

Diumenge 6 de febrer: Ref.Grammont (Lac de Tanay 1.408m) - Mont Valeur 2.148m (no fem la darrera pala per estar gelada i discontínua) - Pas de Lovenex 1.850m - Col de la Croix 1.757m - Novel (l'Enclós 1.206m)

+700/-900m, 9km; 3h; PD, S3(exposat), ***; mapa IGN3528

Mont Gardy i Mont Valeur

Remuntem les traces del dia anterior fins la cota 1.750m i per un terreny dret i exposat a sud ens arribem al llac de la Combe, entre el Mont Gardy i les Jumelles.

L'objectiu era el Mont Valeur però uns isards creuen les pales del cim com per dir-nos que avui és massa exposat arrivar-s'hi. Tornem a la cota 1.750m i seguim cap a l'oest deixant el coll d'Ugeon i traces del dia anterior davant per virar cap al nord per un pas corprenedor entre agulles de roca i vistes al Léman. És el pas de Lovenex.

El superem en un descens dret i un flanqueig que ens situa sota el coll de la Croix on ens espera un descens encara més dret i llarg, una mica brut per les restes de purgues de dies anteriors... i arribem al cotxe feliços com gínjols!

Notes: amb el Refugi de Bise obert es pot allargar el tour un dia i fer algun cim. Si en general cal avaluar les condicions i l'estat del mantell, en aquest itinerari encara més ja que algun dels colls és exposat (Lovenex i la Croix especialment).

Bones traces,

Ricard i Jaume

quines vistes més boniques amb el Léman! Apuntat....per si algun dia s'hi pot anar....Enhorabona!

Felicitats pel Tour i fer-nos descobrir aquest altre racò dels Alps!

Ha estat una bona descoberta, el Jaume amb els seus mapes i llibres sempre s'empesca alguna de boba, ja tenim al cap variants per tornar-hi.

Molt bona pinta i quina neu! Venen ganes d'anar-hi. Felicitats per l'escapada!

Olfacte... i hores mirant mapes. Només la passió per l'EM et permet encertar.
Quan al Piri no hi ha bones condicions, tens els Alps...