28 de febr. 2022

Volta al Midi d'Ossau

La volta al Midi d’Ossau és una excursió clàssica amb esquís del Pirineu occidental. El paisatge espectacular, l’ambient de travessa i la silueta canviant del Midi a mesura que l’anem rodejant fan que sigui una sortida d’aquelles que es recorden. Són més de 20 km i +1500 m de desnivell, cal bona forma física i agilitat en les transicions per completar la travessa en una sola jornada. No és tècnicament difícil, la ruta que hem seguit és la més curta intentant sempre minimitzar els flanquejos i buscar les millors baixades. L’hem fet en sentit antihorari, recomanable per passar al matí el flanqueig anterior al coll de Souzon a la cara est del Midi, on sovint hi ha allaus de fusió.

Sortim del pàrquing d’Aneou a 1 Km passat el portalet cap a França, amb els esquís als peus en direcció oest pel fons de vall. Creuem el barranc pel pont i canviem a direcció nord. La majoria de gent va cap al Peyreguet però nosaltres seguim pel camí d’estiu cap al coll de Soum de Pombie (2107 m). Veiem per primer cop la impressionant cara est del Midi i al fons el refugi de Pombie (2034 m). Baixem sense perdre gaire cota i arribem al refugi. Seguim en direcció nord fins al col de Souzon (2131 m) on traiem pells.

Descens amb neu de totes les classes, primer per la dreta del barranc, després el creuem i baixem per l’esquerra d’aquest, on el sol ja ha estovat una mica la neu i es gaudeix més. Deixem a la dreta la Cabane de Magnabaigt i girem a oest pel coll de Magnabaigt (1650 m). És important no passar-se aquest punt perquè sinò caldria remuntar o fer una volta llarga per recuperar la ruta. Seguim baixant en direcció oest pel mig del bosc amb neu al camí fins a la cota 1419 m que hi trobem el lac de Bious Artigues, on parem a fer un ganyip.

Continuem pel camí d’estiu (GR108) ara ja en direcció sud-oest, creuem el pont de Bious i tracem per una vall molt ampla fins a la Cabane de Cap de Pount (1640 m), on trobem uns francesos que hi passaran la nit. Es veuen traces que pugen cap al col des Moines. Parada curta i continuem traçant en dirección sud-est. Aquí és fácil perdre´s, nosaltres hem seguit cap a les cabanes de Ious i hem fet una mica de volta. En aquest punt comença a pujar més dret cap al col de l’ Iou per sota de la Pène de Peyreguet i per sobre de las Grabètos. Entre aquestes dues carenes hi ha una mena de coma per la qual pugem fins al col de l’Iou (2194 m), al qual arribem contents, ara ja només queda disfrutar de la baixada amb neu transformada fins al cotxe.

26/2/2022

23 Km

+1500 m

F-S2

7h

Risc 1

Xavi i Marc

Oleeee! Esteu forts ! Felicitats I gràcies per ressenyar-ho!

Bona Marc! Aquesta me l'apunto per fer algun dia! Un dia ben aprofitat! Enhorabona!!!

Travessa molt recomenable, no sempre en condicions tant estable com heu trobat... bona tria.

És espectacular poder gaudir de les vistes al Midi per totes les cares en un dia! Enhorabona per l'aventura :)