13 d’abr. 2023

Travessa entre l'Oratori de Sant Antoni i la Capella de Sant Barthélemy, un traça diferent a la Vanoise. (i la propina)

És la traça una línia recta ?

O un enllaç entre espais espirituals ?

Capella de Sant BarthélemyOratori de Sant Antoni

Travessa entre l'Oratori de Sant Antoni i la Capella de Sant Barthélemy, un traça diferent a la Vanoise. 1-5 d'abril 2023

Aquesta travessa ve a ser un complement del recull d'activitat amb esquís a la Vanoise, centrada en les seves valls sud, amb accés per la Maurienne, que vam publicar a la revista del CEG Mai Enrera núm 467

L'objectiu era fer una ruta poc clàssica (o gens), entre refugis guardats i gaudint de la neu amb cims de 3000m.

Punt de sortida: Termignon (Pont du Villard) 1400m

Punt d'arribada: Bonneval sur l'Arc 1800m

1a etapa: Termignon 1400m - Refugi de Plan du Lac 2364m +1000m (sense descens) 8km F

La mala notícia és que cal deixar el cotxe al fons de la vall, de fet no podem arribar ni al segon pont. La bona notícia és que ha nevat i només fem porteig d'esquís 100m de desnivell. Aviat arribem a l'Oratori de Sant Antoni, punt on normalment es poden calçar els esquís.

Obrim traça tot el recorregut així que ens ho prenem en calma. El recorregut és força bonic, la primera part puja per un sender al costat d'una riera, la segona part són amples i planers lloms nevats. A banda de bèsties diverses no trobem a ningú.

Arribem al refugi a les 18h, només hi ha el guarda, estarem sols. A més a més el guarda està afònic i no pot parlar gaire amb nosaltres. Bon menjar, bon vi, bon paisatge, confortable... (no proveu d'anar-hi a l'estiu, hi arriba la carretera fins a la porta.)

2a etapa: Refugi Plan du Lac 2364m - Pointe de Lanserlia 2909 - Pointe du Grand Vallon 3136m - Refugi de la Femma 2352m +1300m F/S3 14,5km 4 canvis de pells.

El dia allarga... I per això arribem a les 19'30h al refugi després d'obrir traça durant tot el recorregut i fer 4 canvis de pells, això si, sense estrès. (ara entenem la cara del guarda de Plan du Lac quan li vam dir l'objectiu nostre...)

Sortim del refugi amb fred, la nevada feble de la nit encara ha deixat millors condicions, si no fos perquè hem d'obrir traça... Gaudim de les pales que menen al pic de Lanserlia, fàcils i amb pendent moderat. Des del cim esquiem cap a l'est fins els llacs, amb neu una mica transformada però bona. Un cop als llacs 2730m posem pells i remuntem l'ampla vall que va girant cap al sud, només als darrers metres la pala es redreça per entrar sota del cim per un petit corredor (amb una cornisa a sobre ). Arribem al cim amb els esquís als peus per una carena curta i poc ampla.

Alguns itineraris recomanen, tot just al circ, remuntar (100m) cap a l'est per baixar per la gelera del Grand Vallon, sota el cim Grand Roc Noire. Nosaltres no ho fem, els itineraris coincideixen més endavant al Coll de la Reculée (desnivell similar). Comencem el descens pel mateix itinerari mantenint-nos a la dreta de l'ampla coma per relleus suaus amb molt bona neu. A la cota 2900m trobem una canal amb molt bona neu que ens porta al Grand Vallon a la sortida fem un flanqueig per ubicar-nos al màxim amunt per remuntar l'ampla i suau vall fins a la Reculée.

Seguim baixant per anar a buscar el pont sota el Chalet de la Rocheure 2224m. On tornem a posar pells i ja per itinerari planer fins al refugi de la Femma 2352m. Al refugi el guarda i un guia de la zona ens demanen les condicions del recorregut que hem fet, som els primers de la temporada que ho fem...

3a etapa refugi de la Femma 2353m - Col de Méan Martin 3103 - Col du Pisset 3000m - refugi Fond de Fours 2537m +1000m -700m F/S3

El guarda de La Femma ja ens avisa: no trobareu traça oberta en el sentit que aneu... Així que la primera part de l'ascensió la fem obrint traça i trepitjant traça de baixada. Per sort cap als 2700m trobem la traça que ve des del coll de Pisset i la seguim fins el Coll de Méan Martin.

L'objectiu era pujar al cim de la Pointe de Méan Martin 3330m i baixar per la gelera nord, el tram final no està en condicions i no hi ha passat ningú en el que va de temporada, així que tirem avall per ubicar-nos a uns 150m de desnivell del coll de Pisset.

Des de l'ample coll ens llencem esquiant pels pendents oberts i suaus per entrar a la vall principal que ens porta al refugi. Per arribar al refugi hi h a alguns trams on cal remar i remuntar una mica.

4a etapa: Refugi Fond de Fours 2537m - Col de Fours 2976m - Bonneval 1800m +500m -1200m F/S3

Novament l'objectiu era el cim de Fond de Fours 3072m, des del coll hem intentat arribar al cim per la vessant oest fins el punt que el flanqueig requeria passar per una placa molt ampla carregada de neu a sotavent, girem cua i anem a gaudir de la baixada.

El primer tram de baixada cal fer-lo amb neu estable, vessant est assolellat, per anar buscar el collet que ens endinsa a l'antiga gelera de la Jave, des d'allà i fins el pont de la Neige una baixada formidable amb neu pols.

Curiosament només hi ha la traça de pujada i ens trobem uns quants grups remuntant en direcció contrària (fan la volta clàssica entrant pels remuntadors al coll de l'Iseran i baixant des del refugi Fond de Fours a Val d'Isere)

Un cop al pont de la Neige 2528m (carretera de Bonneval al coll de l'Iseran) canvia el conte.

Cal baixar per l'engorjat al costat de la carretera i després de travessar el riu seguir a mitja vall entre la carretera i el riu engorjat, tota la zona molt exposada a les allaus, novament som els únics que baixem per aquest itinerari obrint traça. Després de 300m de desnivell a la zona de Pied Montet s'obre la vall i seguim a trams la carretera fins a la Capella de Sant Barthélemy, després de la qual ens assalta un dubte, hi ha una traça de pujada que desapareix a un revolt marcat on també hi ha l'encreuament amb el camí d'estiu.

Sabem que les carreteres alpines queden totalment cobertes i llises de neu amb un pendent considerable i exposat, tal com hem vist a la part alta del recorregut. Provem el camí d'estiu... més exposat encara, ens arrisquem a seguir la traça i voilà, només uns pocs metres de pendent i ja som al mirador sobre Bonneval, només ens cal deixar-nos lliscar per la carretera innivada fins el mateix poble.

Refugis: Tots els refugis obren uns dies en aquesta època per a l'esquí de muntanya, el refugi de Plan du Lac no te gaire afluència i sempre hi ha plaça. El nostre recorregut no és habitual, potser una bona opció és enllaçar des del refugi del Coll de la Vanoise. El refugi de la Femma i Fond de Fours acostumen a tenir molta demanda, des de la Femma hi ha moltes opcions de cims molt atractives i el de Fond de Fours te un accés ràpid per Val  d'Isère, curiosament aquest refugi és el més precari de tots. A destacar la poca informació que ens han donat els guardes sobre els recorreguts (condicions, riscos, alternatives, etc)

La ruta: Tot el recorregut és factible i no presenta grans dificultats, tret d'alguns punts exposats. Es pot allargar la ruta, o variar-la, per l'oest enllaçant des del refugi del Coll de la Vanoise i per l'est remuntant des del pont de la Neige fins el coll de l'Iseran i agafar un remuntador per després saltar pel coll de Pers i anar al refugi de Prariond.

Cadascú sap perquè fa la traça i com la fa...

La Propina: Aiguille de la Laisse 2879m +550m -1500m F/S3

Aviat a la formatgeria de Modane faran descompte per a la gent de Cegesquí, per la quantitat de vegades que hi passa algú del club per allà.

Doncs això, anem a dormir a Modane i l'endemà ens desplacem fins a l'estació d'esquí Saint Sorlin d'Arves on ja hem estat altres vegades. Amb el forfait raandoneur arribem fins a la cota 2600m cal baixar fins els llacs i refugi de l'Etendard on posarem pells i enfilarem pels lloms que pugen fins el cim. Dos grups amb guia que fan un curs van davant nostre i arribem al mateix temps al cim, per sort va a fer altres coses i ens deixen lliure les pales de baixada amb neu pols.

Retornats als llacs només cal remuntar fins el coll nord 2530m per baixar les pistes fins el poble. Ha estat un agradable divertimento de fi de festa.

Hi hem estat l'Agus, Visi, Míriam i Ricard

Bones traces... !!

Gran activitat Ricard & co i bons records!
la traça... segueixes la traça? sigues la traça! ;)

Agus ha dit...

Que be que ens ho hem passat... brutal!!!! Tinc gravada a la retina la imatge del toll de neu, 3 dies sense cap traça... només la nostre creuant les valls,...