4 d’abr. 2023

Lofoten: esquiar entre fiords entre el 27 de març i l'1 d'abril de 2023

Les Lofoten és un d'aquells destins llargament somniat. M'hi porta una agència i ens guia en Lluc Pallisa.

L'avió procedent d'Oslo aterra a l'aeroport de Harstad/Narvik després de 75 minuts de vol. Amb Norwegian hem facturat directament a Barcelona. Ens queda un trajecte en furgoneta de 2:30h per a 169 km. Imprescindibles les rodes de claus. Ens posem al llit de matinada.

La nostra base és a Svolvaer, ciutat de certa importància, amb súpers, gasolineres i botigues de material tècnic. Ens allotgem en una zona residencial allunyada uns 2 kms del centre. Concretament, en una cabana per a 8 persones en el complexe As Lofoten Feriesenter. Molt còmode però justíssima de material de cuina.

Aquests primers dies marquen sol i risc 2 d'allaus. Petit canvi de temps a meitat de setmana. Veurem.

Dilluns 27 de març. Coll del Pilan (700) – Sautind (596). +1.333m. 11 km. Temps 5:34

Deixem el cotxe en un dels petits espais d'aparcament que habiliten a la E10. Cal vigilar no anar molt tard ja que es poden omplir i, degut a la neu, no pots deixar el cotxe als marges de la carretera. Avui hem tingut sort ja que son les 11:00 i encara queda algun forat.

Pujada progressiva on prenem contacte de l'excel·lent qualitat de la neu. Fa força fred però tenim un sol espectacular. Tenim el Austnesfjorden darrera i ja començem a intuïr com serà això d'esquiar rodejats d'aigua. En dues hores ens plantem al collet que porta al Pilan. Decidim no treure'ns els esquis i encarem el cim que hem tingut tota l'estona a la nostra dreta, el Sautind. Tenim ganes de fer la primera baixada ! Primer descens per tornar a recuperar alçada cap el Sautind, que assolim amb esquis. Aquesta serà una constant aquests dies: fer varis canvis de pells que ens permetin disfrutar d'aquesta neu.

Després de 5 canvis de pells, donem la jornada per acabada. Aquesta nit hem dormit molt poc i ens hem de reservar.

Dimarts 28 de març. Torskmannen (755m) – Breitind (762m). +1.220. 10,4km. Temps 6:18

Deixem el cotxe a la carretera 7638, en un espai d'aparcament denominat Kvitfossen. El dia torna a ser clar però bastant fred. El cotxe l'hem agafat amb -7 graus. Abans de les nou ja estem posant-nos les botes. Pujada molt còmoda per vertents S/SE que ens porta al cim en 2:30h. Ens hem descalçat els esquis pocs metres abans. Impressionants vistes 360 graus. El Torskmannen està considerat un dels cim top10 de les Lofoten per la seva situació privilegiada. Canviem de vertent i ens tirem per vessant N/NW buscant pales de neu pols fins un petit llac a cota 250. De nou, pujada per encarar el Breitind , amb noves vistes arreu on miris. Baixada per un bosc de bedolls que semblen joves però que imaginem tenen un creixement molt lent degut al clima. Veurem que els boscos son molt espaiats i permeten baixar-hi sense haver d'abarçar-ne'n per poc que vigilis.

Dimecres 29 de març. Rundfjellet (803m). +936. 10,4km. Temps 6:12

Deixem el cotxe a la mateixa carretera 7638 però una mica més a l'W. Avui pugem per vertent N i tardem una bona estona en sentir el sol. Fred intensissim. La pujada es llarga i no som al cim amb esquis fins després de 3 hores. Enorme monolit de pedres. Busquem una pala encara verge i fet el canvi de pells i conseqüent ascensió ja tornem per la vertent del matí. Prudentment, jo em retiraré al cotxe abans que els meus insaciables companys tornin a canviar pells per pujar un collet i fer una petita circular.

Dijous 30 de març. Doble intent del Varden (700m). +1.172m. 12,7km. Temps 7:30

El temps anirà canviant durant el dia , alternant estones amb visibilitat variable. Fort vent a les carenes. Avui hem fet més quilòmetres i hem pres un desviament de la E10 , denominat Sorolderfjorden. Al final de la pista d'aquesta ample vall glaciar hi ha un petit aparcament on deixar els cotxes. Avui el bosc de bedolls resulta bastant més dens i ens acompanya una bona estona. Traspassat el bosc el temps ja ha canviat radicalment i no sembla s'arregli . A cota 600m, ja a la carena, ens adonem que hem anat massa al Sud i no estem al coll que volíem. Tenim molt poca visibilitat i el vent bufa amb ganes. Baixem amb compte ja que ens es difícil veure les irregularitats del terreny. Afortunadament , tot i que es tracta de terreny exigent, no presenta perills. Un cop al limit del bosc , una finestra de bon temps ens fa tornar cap amunt i aquest cop encertem el collet. Anem cansats, deixem el Varden i optem pel cim de la dreta, que ens obliga a posar grampons per primer cop aquests dies. Baixada molt conservadora degut a la visibilitat.

Divendres 31 de març. Platja de Kvalvika (0m). +377m. 4,9Km. Temps 2:25

Dediquem el dia a fer turisme pel sud de l'arxipelag. Ha nevat i tenim vents de N de més de 80 km/h. Això ha fet pujar el risc d'allaus a 3 per primer cop. Per la tarda el temps millora i decidim una sortida que teniem en ment: una platja verge a la que sols s'hi arriba esquiant des d'un collet. Es una sortida curta però ideal ja que sortim a les 5 passades. Molts trams rocallosos que ens obligarà treure els esquis una bona estona. Els núbols, el sol que s'està ponent, les onades i la neu fins quasi l'aigua ens deixen bocabadats. La neu es justeta i el flanqueig no resulta còmode. Hi estarem molta estona meravellats amb aquest escenari. Tornada pel mateix camí.

Dissabte 1 d'abril. Storekvittind (696m) +917. 8,3Km. Temps 5:22

Avui toca gestionar el terreny, evitant les pales Sud, carregades de neu transportada. Escollim el Storekvittind , que ens permet accedir-hi per vertent E. Avui notem més grups locals que els dies previs. Cim còmode amb esquis fins pocs metres abans. Ens tirem per la vertent W però pocs centenars més avall decidim parar degut a l'escassa visibilitat. La variabilitat del temps es una constant i a mitja pujada el sol ja no ens abandonarà. Fí de jornada i de 6 dies d'esqui.

BPA: Varsom.no

Meteo: Yr.no

Guia: Lofoten – skiing in the magic islands

Viatge desitjat! Enveja sana de les condicions que heu trobat, i m’ha encantat la gestió de l’elecció dels itineraris… l’escapada a la platja genial!!! Gràcies x la piulada!

Mooolt bon viatge i un gran detall de l'activitat. Gràcies Carles! Les fotos amb mar i neu sempre em resulten xocants, aquí no hi estem acostumants. Que bé quan els somnis es fan realitat!

Brutal, Carles! Ganes d'anar-hi......bufff

Carles Lluch ha dit...

Felicitats Carles, quina temporada portes, ara cap Groenlàndia oi?
Què bonica la foto del mar, les onades i la platja, amb el sol de tarda caient a l'horitzó. Fa salivar...