17 de gen. 2022

Travessa de la vall de Lliterola a la d'Estós - 16/1/2022

Ens deixem aconsellar per l'Aberto, el noi trempat de l'alberg de El Run. Volem anar a la vall de Lliterola. La Tuca de Lliterola ens crida, però sembla que és un pèl dreta, tenint en compte les condicions de neu dura/gelada. Ell ens recomana que fem la pujada a la Tuca de Frontonet i nosaltres ja ens imaginem fent també el pic d'Estós, per després saltar a la vall d'Estós. Anem improvisant i farem el que podrem.

Avui som 5 i tenim dos cotxes, així que preparem la logística de cotxes i caminem una miqueta fins que entrem a la Vall de Lliterola, a 1720 m. Recorrem tota la vall fins a la Cabana de Lliterola. Allà havíem de buscar la manera de pujar cap a la collada de Frontonet, però preferim seguir direcció cap a la Collada Plana Sastrosa (bàsicament per no fer gaires voltes maria...perquè la neu està dura/gelada i millor no caure!). Som lluny del nostre objectiu, la Tuca de Frontonet, i decidim que anem a Les Fites del Perdigueret (2454 m), que té una pala amb bona pinta, orientada a SE. Allà coincidim amb uns amics de l'Andrea! L'Oriol aprofita per fer la seva tasca innata de comercial de Fita (ja tenim dos clients més!) i gaudim molt fent l'entrepà amb vistes als massissos de l'Aneto i del Posets. Tenim moltes opcions i anem fent sobre la marxa. Decidim baixar la pala més insolada (SE) i ens dirigim cap a la vall d'Estós fins sota de la Tuca de Frontonet, a uns 2150 m. Per no deixar-ho pendent i gaudir de més baixada, posem pells i pugem cap a la Tuca directament, que fa 2421 m.
Ens trobem un trio que han pujat a la tuca per Estós i comenten que allà on comença el bosc haurem de descalçar i que ho han trobat força malament. Debatem si tirar-nos cap al nord o cap al sud....però guanya la pala solana que està boníssima en alguns trams! Arribem a una cabana molt xula abans del bosc, on hi ha aigua fresca. Entrem a l'ombra, on fem un bon tros de bosc encara amb esquís i descalcem a uns 1750 m fins al riu. Creuem el pont i fem pista de neu endurida amb esquís fins al següent pont. Caminadeta, una mica de patinatge sobre gel i arribem al cotxe, a l'alçada de la presa.
Ja he comentat que teníem la logística de cotxes fabulosament preparada.....només falla que la clau del cotxe d'Estós la tenim al cotxe de Lliterola! Estem tan contents que tot ens sembla fantàstic.....tenim sort del trio que han fet cim des d'Estós, que amablement ens porten a l'altre cotxe.....
Dades tècniques:
16/1/22
F/S2/**/
+1300 m/-1600 m, 14 km, 6-7 h
Neu dura, gelada, transformada, ventada.... de tot una mica!
El pic d'Estós el farem un altre dia....així ja li podrem dir Tuca Dalliú. Deu ser entretingut de pujar....i pot estar molt bé poder baixar per una de les canals amples que surten des de prop del cim cap a Estós.

Juli, Andrea, Pep, Oriol i Berta
(Les fotos són de qualsevol de nosaltres)

PepL ha dit...

Gran capacitat d’adaptació del grup a les circumstàncies. Quan tothom es lleva amb les mateixes ganes de neu res no pot sortir malament! “Complicitat” potser és la paraula, i encara que no us ho creieu vam gaudir d’un molt bon descens!😜⛷

Enhorabona a tots! Andrea quin goig veure't de nou disfrutar de la neu!!

Andrea o zenéize ha dit...

Emocionant tornar a lliscar sobre la neu i estar envoltat de blanc després de gairebé 3 anys..quina abstinència!!una bona volta amb companys amb molt bona predisposició!

Felicitats per l'elecció! I felicitats Andrea per la retornada! Quina bona pinta el descens!

Enhorabona per la ruta i molt contenta de tornar a coincidir amb tots vosaltres.
Fins ben aviat, i bones traces

Va estar bé trobar-vos. Veig que vau fer una ruta amb una mica de tot ... vaja, per no avorrir-vos. Enhorabona!!! Ben tornat Andrea!