31 de gen. 2022

Montaut i Roca Blanca (pic de Moredo) 29 i 30/1/22

Anem al refugi del Fornet a passar el cap de setmana. Dissabte tenim un objectiu clar....Montaut! El nostre bon informador de l'Aran ens el recomana i no dubtem ni un moment que cal aprofitar l'ocasió....aquest cim no es pot fer sempre!!!

Pic de Montaut 2496 m i Pic de Portavera 2256 m

Segons l'emblemàtic llibre descatalogat d'en Faura i en Longàs, itinerari 35/120: MBEA - S4. Pala somital de 40º de promig, només abordable en bones condicions. Reclamo una nova edició!!!

+/-1350 m, 12,5 km, unes 7 h, amb llargues parades per gaudir dels cims.

Sortim del refugi amb esquís als peus. Cal descalçar o fer una mica malbé els esquís en algun punt de la pista, però de neu n'hi ha molta. Quan arribem a la borda de Tariou, enfilem cap al nostre objectiu traçant tot el llom que encara el cim per la seva cara sud, sud-oest. En el nostre cas hem pogut pujar amb esquís fins dalt del cim, hi havia una traça magnífica que ens ha facilitat la vida. Portàvem les ganivetes perquè pujant pel llom a la part baixa hi havia neu més endurida. Després ja ens han anat bé per seguretat, però la pala no estava gelada.

Un grupet d'esquiadors han fet la pujada per la cara oest, la qual cosa ha semblat força més complicada. Han pujat amb grampons. No ho recomanem pas!

El cim del Montaut és bífid i es pot baixar per tota la pala. Nosaltres encarem relativament la cara sud-oest, per gaudir de valent de neu dura, transformada, pols....què sé jo....neu, neu, neu! Hauria estat molt bé anar baixant fins ben avall, però volem baixar el barranc de Salau per estalviar una mica de pista un cop siguem a baix. És per això que una mica per sota dels 2100 m encarem el cim de Portavera, que presenta una pala força petada de neu pols. La remuntada no ens costa gaire i té l'al·licient de veure de més de prop el Pic de Geu (bon objectiu!!!) i el port de Salau, magnífic lloc....i que alguns portem al cor :)

La baixada pel barranc de Salau el fem decantant-nos a la dreta per evitar el barranc. Tot i així ens trobem que hi ha un tram curt que hem de fer a peu per manca de neu. Potser millor ficar-se al barranc, i passar l'allau per l'esquerra. Un cop a la pista, ràpidament arribem al Fornet.

Sopar brutal, com el del dia abans....Quina bona hospitalitat, la de la Tatiana i família! Molt pocs clients aquest cap de setmana, una parella i nosaltres quatre....Tot molt tranquil. I demà què fem???? Jo ja venia amb l'espineta de la Roca Blanca ....que ja vam veure el passat desembre de ben a prop.....però ara no hi ha neu des d'Alós i cal portejar una bona estona....Tot i així, quins grans companys de sortida!!!! diuen que sí a tooooot!!!!!iuuuujjjuuuuu....

Roca Blanca (pic de Moredo) 2766 m per Alós d'Isil

Itinerari 26/50 de la imprescindible guia d'en Pito i en Carles.

MBEA - S3 i S4, +/- 1500 m aprox, 16 km, 9 h comptant també parades per agafar aire i dinar ben tranquils al cim.

Detall important: tant la guia com la ressenya i track que tenim a l'aplicació dels 8cims pugen amb cotxe per la pista de les bordes de Lapre. Està prohibit des de fa uns anys. Una bona opció serà fer biciesquí....

Intentem anar una mica més aviat avui, perquè tenim feina! A les 9, amb esquís a la motxilla des del poble d'Alós d'Isil, pugem la pista que va cap a les Bordes de Lapre. La Tatiana ens deia que potser hauríem de caminar força.....sort que no ha estat tant! Fem la drecera que coneixem per retallar un tros de pista (a una clariana a uns 1465 m) i posem esquís a 1650 m, quan s'entra a l'obaga. Hauran estat 1h30min de porteig i quasi 400 m de desnivell....però ja som a la neu i les vistes són d'escàndol. Estem ben sols avui..... Anem retallant la pista fins a la caseta prefabricada (oberta) a 1900 m. Allà ens enlairem sense entrar al barranc de Portiero i arribem a la coma de Gireny, on com diuen, cal estudiar l'itinerari que seguirem per superar el ressalt rocós que dona accés a la magnífica pala del Roca Blanca. Nosaltres ho fem diferent de com diu la guia, tot i que era una opció que també ens vam plantejar. De seguida que entrem a la canal, fem una diagonal a mà dreta per pujar per una mena de llom que puja cap als Altars de Rocablanca. Hi havia traça vella i ens sembla menys dret que superar el ressalt rocós de l'esquerra. Però vaja, això depèn de les ganes de cadascú. A uns 2400 m sí que ja creuem la canal-barranc per anar cap a l'esquerra i hi ha neu contínua fins al cim. Nosaltres ens decantem una mica a la dreta i hem de fer uns metres per roca a peu, però es pot evitar perfectament anant més a l'esquerra. Un cop al cim sud-est, fem una aresta fàcil però aèria fins al cim nord-oest. No hi ha neu a l'aresta i es fa molt bé.....li dona un toc molt especial!

La baixada és molt xula també....anem desfent l'itinerari de pujada, entrant a la canal a uns 2400m i no l'abandonem fins que s'acaba....quina passada!!! és relativament obligada en algun tram....però neu molt estable! Teníem por que se'ns passés l'arròs, com diuen a la introducció de la ressenya....però què va!!! I mira que havíem passat caloreta pujant! El tram que ve ara ja té una neu força complicada....baixem com podem....En comptes de baixar cap a la caseta prefabricada preferim anar buscant camí cap al Qüenca.....fins que retrobem les traces de pujada i ja per pista creuem el barranc de Moredo. Petita remuntadeta i pista avall fins a 1650 m.....esquís a la motxilla i caminada ben satisfets fins a Alós.

Quan ja estem davant del refugi del poble fent l'estesa habitual al cotxe, apareix miraculosament la Sara, amb qui comentem la jugada i agraïm la gran proposta de #8cims que va fer. Cim en majúscules!

I res....paradeta a Tremp al lloc dels xurros però avui a sopar...i molt bé!!!! patates tipus Brezo....mmmm....no tenen el número 5, però a mi tampoc em va el 5......Recomano el combinat d'ous ferrats, llonganissa, patates i amanida. Van ràpid i cuina oberta diumenges a qualsevol hora de la tarda. Apunteu-vos el lloc!

Hi hem estat el Roger, la Míriam, l'Oriol i la Berta, que sóc jo :)

Molt bona sortida!!!! Churros ben guanyats :-))

M'apunto això dels cims bífids ...
Enhorabona pel cap de setmana i per aquest 8cim ben treballat i merescut! Felicitats!!!

no sé si es diu, Núria...em sonava que sí....però vaja....que les meves piulades són molt poc curoses! El més important és que la pista no és transitable, perquè ara veig a tot arreu que es ressenya amb aquest estalvi de porteig, però no hi compteu.

Oh, el Montaut. Ganes!

Carles Lluch ha dit...

Quina xalada! Felicitats!

Roger Gili ha dit...

Els companys no devien saber que els esperava molta canya el cap de setmana...la propera igual ja saben que els hi esperen...ja ja ja

Felicitats, quina canya!!! ;)

Unknown ha dit...

Enhorabona! m'encantaaaaa :)

Cap de setmana de pendents curiosos, molt be !!

Gran 8 cims. Enhorabona pel cim i per trobar neu "disfrutona".