18 de gen. 2020

Puntas de Pecicos i Diente de Batanes (recorregut al voltant de Bachimaña ))

Aprofitant les vacances de Nadal, entre el 28 i el 30 de desembre hem estat uns dies per la zona de Panticosa . Setmanes abans  la zona va gaudir de successives nevades que van deixar gruixos de més d'un metre.

Dissabte 28/12/2019

Desnivells +840/-410
Distància: 8 km
Temps: 6h 24 minuts
S2

Hem fet nit al Refugio Casa de Piedra i portejant els esquis a la motxilla fem uns 150m de desnivell. De seguit deixem el GR11 i resseguim el curs del riu Calderés per la seva riba esquerra en direcció N ja amb els esquis posats. Volem pujar a l'Ibon de Bachimaña i aprofitar el dia fent algun cim proper per passar la nit al seu refugi.

Algun tram ens obligarà a posar ganivetes ja que la neu està força dura.

Arribats al refugi, el panorama es magnífic ! es veu força neu arreu en aquesta part del Pirineu .  Alleugerem motxila i intentem la Peña Xuans ,  situada a l'Est. Algunes pales es veuen molt brillants i sembla que haurem d'encertar el camí .

IMG_20191228_142416.jpg IMG_20191228_142436.jpg

De nou, en alguns trams ens serà imprescindible utilitzar ganivetes. La ruta escollida cap a l'Ibon de Coanga no representa cap dificultat i una caiguda no sembla tingui moltes conseqüències. En tot cas, les ganivetes ens eviten de nou qualsevol ensurt. Finalment, a cota 2400 desistim de pujar més amunt. L'espectacle que tenim devant es maravellós: Garmo Negro, Pondiellos i els Infiernos. La baixada la farem com podrem sobre una neu que avui al migdia ni tan sols s'ha transformat.

Diumenge 29/12/2019

Desnivells +918/-918
Distància: 12,8 km
Temps: 7h 09 minuts
S2/S3

Hem dormit al refugi i tenim intenció d'apropar-nos al Gran Facha. L'anticicló d'aquests dies fa que el matí no sigui tan fred com caldria esperar en un mes de desembre.  Creuem l'Ibon de Bachimaña en direcció N  amb el collado de Pecicos com a destí . Abans pero, enfilem la vertent E de la Punta de los Ibones per tal de poder baixar esquiant la pala N fins l'Ibon Baxo dero Pezico. Aquests dies els butlletins adeverteixen de plaques de vent en vertents N: La que tenim devant no ens permet gaudir de la baixada i optem per fer una variant mes segura que ens costarà 45 minuts.

Sobrepassat ja l'Ibon Baxo i els dos petits Ibons superiors sols ens queden un grapat de voltes maria per arribar al Collado de Pecico o Forqueta Bachimaña (2778m). Descartada la pujada al Gran Facha, optem per fer algun dels Pecicos. Deixem els esquis al Coll, ens calcem grampons  i ens conformem amb la primera Punta de Pecico que tenim a l'Est ( 2839m)

IMG_20191229_132515.jpg         IMG_20191229_111947.jpg

Des del cim, vistes espectaculars del Massis del Balaitous i Respomuso a sota i, per suposat, del Gran Facha, que tenim devant.

Algunes pales, poques, es deixaran esquiar. La baixada la farem pel Barranco dera Canal. Per sort, les condicions de la neu en aquesta canal ens permeten fer els girs amb certes garanties.  La darrera pala abans de l'Ibon té una neu tan cremeta que decidim deixar motxilles i pujar uns 150m de desnivell per tal de gaudir-la de nou!

Espectacular jornada de bon temps. No ens podem queixar!

Dilluns 30/12/2019

Desnivells +842/-1348
Distància: 12 km
Temps: 7h 04 minuts
S2/S3

Avui es dia de marxa i portem les motxilles carregades. Tornem a creuar l'embassament però abans de tocar terra girem a E-SE per anar a buscar una vall que ens portarà a les Basas de Lumiacha primer, i baixant fins l'bon de Xuans després.  A partir d'aqui pugem fins el coll entre la Peña de Xuans i el Pico Serrato. Amb els esquis encara posats ascendirem el Diente de Batanes (2860m)  en poc més de 20 minuts.

IMG_20191230_094316.jpg                IMG_20191230_123005.jpg

Gran panoràmica del Massis del Vignemale

La baixada d'avui es la que ens oferirà millors condicions de neu respecte els dies precedents. Optarem per fer un flanqueig per sota el Pico de Batanes i per sobre de l'Ibon de Labaza per despres creuar els Ibons de Serrato en direcció W. Tenim devant el Garmo Negro i la multitud de puntets que a aquestes hores ja van baixant.  Avui nosaltres solament ens hem creuat 3 persones .

Finalment, retrobem de nou el GR que, en fortes i incòmodes llaçades, va perdent alçada fins els peus del Balneari.

Participants: Carles , Xabi, Jordi, Montse, Marta i Claudio

Estebe ha dit...

Hola!

Estuvimos en el refugio los mismos días que vosotros. Soy de los que subieron a la Gran Facha ese día. Fue un bonito fin de semana.