14 de febr. 2019

Tossa plana de Lles(2916 m) i Tarbesou (2364 m)

La Tossa plana de Lles és un itinerari per iniciar-se en l'esquí de muntanya però on també hi xal·len els més experimentats, que ens permet disfrutar d'un descens de quasi mil metres i una pujada directa i ràpida, degut a l'accés per carretera fins al refugi del Cap del Rec. Sortim d'aquest refugi en direcció nord-oest pel recorregut de raquetes de neu fins al refugi del Pradell. Travessem la pista d'esqui de fons en direcció nord i ens endinsem en un bosc, aqui ja comencem a guanyar metres. Un cop sortim del bosc veiem les amples i suaus pales que ens marquen el camí fins al cim. Traçem en direcció nord fins al cim però de tant en tant val la pena parar i girar-se per veure la impressionant cara nord del Cadí, ens recorda a les Dolomites. Efectuem la primera part del descens pel mateix camí fins a 2700 m aproximadament, on girem cap a la zona del clot de l'orri i des d'aqui fins a trobar el camí de raquetes que ens porta fins al cotxe.

Desnivell: ±973 m
Distància: 12 Km
Dificultat: ME S2
Temps: 4 h totals

L'endemà fem cap al Tarbesou, un cim de modesta alçada però amb uns paratges i vistes espectaculars, a la regió del Donazan. La ruta discorre en general per terreny no massa inclinat, però és una mica perdedor i s'ha triar bé la traçada per evitar les trampes del terreny. Sortim de l'estació d'esquí de Mijanes-Donazan (1520 m) i seguim per la vora de la pista verda Ruisseau en direcció sud-est. Creuem el barranc per un pont de fusta seguint l'intinerari de raquetes sempre en direcció sud-est cap a la cabana de l' Orry (1720 m). Traçem pel mig de la vall i veiem el Tarbesou al fons, la imatge és espectacular. Seguim progressant per lloms i comes amb pins, mes o menys seguint el barranc de la Maure per la linea de menys pendent fins a arribar al coll que hi ha entre el Tarbesou i el Coumeille de l'Ours. Ens trobem el coll ben gelat i el vent bufa amb força, les ganivetes es claven ben just i hem de posar grampons. Progressem amb els esquis al coll fins a la base del conus final, ens queda una pala bastant dreta que pugem fins a mes de la meitat però que per prudència decidim deixar per un altre dia. La resta de grups que pugen avui ja han donat la volta al coll. Realitzem el descens pel mateix recorregut de pujada.

Data: 9-10/02/2019
Duració: 3,5 h
Desnivell: ±800 m
Distància: 11 Km
Dificultat: ME S2
Participants:  Sergi i Marc

Un bon concert de Jazz sempre ha de tenir un parell de clàssics.
Molt bé !!

Enhorabona Marc!!! El diumenge es va complicar la meteo ....