14 de febr. 2019

Curs de Seguretat en Terreny d’Allaus (STA1) en 2 temps - 3, 4 i 10 de febrer de 2019


Curs de Seguretat en Terreny d’Allaus (STA1) en 2 temps - 3, 4 i 11 de febrer de 2019

Una any més el CEG organitza el curs de seguretat en terreny d’allaus de l’ACNA, molt recomanable i que, amb les noticies que van arribant, diria que imprescindible.

Ens trobem el dijous al Club en una sessió conjunta amb el curs d’iniciació a l’esquí de muntanya i que ens explica amb molt d’entusiasme el formador Pere Oller.

El factor humà, el terreny simple, exigent i complex, les condicions, ... són alguns dels conceptes que apareixen.

La previsió pel cap de setmana no pinta massa bé, pel que sembla que la cosa es posa interessant i tindrem uns bons dies de pràctica.

El dissabte a la Pleta del Prat el paisatge és de postal, tot i així no hem tingut dificultat per accedir al refugi de l’estació que aquest cap de setmana està tancada, Al matí, els 11 participants ens posem en 2 grups per iniciar les pràctiques: cerca primària, secundària, cerca fina, us de la sonda, paleig, etc.

Després amb el pretext d’anar a veure un allau, fem una nova prova improvisada de cerca d’una suposada víctima. És un bon exercici “real” de  veure com ens organitzem (o desorganitzem) i el temps que tardem a trobar la “Martina”.

Les temperatures són exigents i s’agraeix continuar després dins el refugi. Seguim amb més temes: tipus d’allaus, buscar els millors traçats i el Guillem ens fa una demostració d’activació de l’airbag ... molts no n’havíem vist cap abans.

També anem preparant la sortida de l’endemà amb els butlletins d’allaus què hem anat seguint els darrers dies i que avui han pujat el perill a nivell 4 en aquesta zona.
Ja fa estona que va nevant i el gruix comença a ser considerable. Al mateix temps el vent va fent acte de presència amb unes fortes ràfegues. Per l’endemà tot és força incert ... o més ben dit, no acabem de trobar zones on es pugui sortir minimitzant el risc.

L’endemà la cosa no ha millorat. Persisteix un vent molt fort, i, després d’esmorzar, prenem la decisió de desistir de la sortida. Les circumstàncies no ho recomanen així que anem tornant: (abans desenterrant els cotxes coberts de neu). I  ens emplacem pel prop diumenge per fer el 2on dia de curs.


Diumenge 10 de Febrer ens trobem al Coll de Porte per tal d’acabar de realitzar el curs de seguretat en terreny d’allaus de l’ACNA.
Durant la setmana hem anat seguint els corresponents BPA’s i durant el cap de setmana hem traçat la ruta a priori més segura i que ens garantirà l’èxit amb l’ajut de l’aplicació FATMAPS. Molt molt recomanable per dissenyar itineraris en funció del pendent, orientació, allaus, etc...
Durant la sortida anem movent-nos direcció al Pic de Pedrons, avaluant el terreny, observant les acumulacions de neu que ha deixat el vent i comentant la jugada amb tots els instructors. En una de les pales i a sobre d’una placa de vent fent dos talls a la neu amb diferents resultats que determinaran si podem tirar-nos o no per la pala.
Aquest és el resum dels dos talls així com el resum fet pel Pere.





Un curs molt molt interessant i que tothom més d’hora que tard hauria de realitzar.







3 comentaris:

Berta ha dit...

Molt bona feina!!!

Anònim ha dit...

UN bon relat del que ha estat el curs, coneixements imprescindibles per poder traçar un itinerari amb garanties, felicitats!

PepL

Montse S. ha dit...

Bona feina i una molt bona experiència i recomenació, fer el curs de L'ACNA