12 d’abr. 2010

Cap de setmana a Panticosa

Dissabte 10 d'abril

Pico de Argualas 3046 m , Pico de Algas 3036 m, Pico de Algas Norte 3032 m i Garmo Negro 3051 m.

±1610 m , S3, ***, dia esplèndid amb vent fred moderat en alçada.
Argualas a l'esquerra i Garmo Negro a la dreta
Sortim a peu del Balneari seguint l'itinerari clàssic cap el Garmo Negro, calcem esquís a la sortida del bosc, just passat el pont de pedra, uns 45 minuts carregant esquis. L'objectiu és el Garmo Negro, però entre setmana hem donava voltes pel cap intentar fer els altres tres 3000s veins, i els comento als companys, que si volen anar fent, m'adelanto a intentar-ho. Arribo a Collado de Argualas i ni rastre del que anava davant meu, menjo i bec i enfilo cap a l'Argualas, veig traces i un cop superat el primer esglaó, m'adono que el que anava davant també va cap a l'Argualas. Ell ha deixat esquís sota l'aresta Argualas-Algas, quan arribo als seus esquís, ja ha tornat del cim, li dono les gràcies per la traça que ha obert i tiro cap al cim, grampons als peus. Per una bretxa es creua al vessant oposat i per pendents de neu de 45º m'arribo al primer cim, la vista frontal de la pala del Garmo és espectacular! Torno als esquís i com l'Iñaki (no li vaig preguntar el nom però com era basc, li poso Iñaki...) ha seguit amb grampons cap a l'Algas, per no perdre temps i com la traça és oberta segueixo les seves passes.

Arribo al Algas i l'Iñaki ja és al coll entre Algas N i Garmo i tira Garmo amunt. L'Algas N és una punta secundaria a la que arribo en pocs minuts des de l'Algas, tiro avall en direcció al coll, a la meitat poso esquís i sense treure pells que encara duia posades, passo pel coll i enfilo Garmo Negro amunt, arribo just darrera del company que tanca el grup. Retrobament amb els companys, fotos de cim i cap avall!
Són les 11.30 però la pala oest del Garmo és ben gelada, pràcticament no ha transformat, bons cantells no sobren gens. Per sota del coll, la neu va perdent consistència i acaba sent força pesada. En lloc del baixar pel pas estret, amb la neu molt remenada, seguim la carena de la dreta, menys trillada. I als darrers pendents fins arribar al bosc, és on trobem la millor neu, neu primavera d'aquella que és un plaer esquiar, es gira fent poca força i s'aixeca neu a cada viratge. Això de trobar millor neu a baix de tot que a la meitat, m'ho he trobat força vegades, la meva teoria: com és la zona on fa més calor, cada dia fon les traces tant, que es desfan del tot i queda la neu força llisa.

Arribem al pont de pedra, després de beure i ganyipar, queda la baixada a peu pel bosc, algú es queixa dels pedregots, però amb la satisfacció de haver fet esquí de muntanya, una mica d'alpinisme (o millor pirineisme), 3+1 cims, un bon descens i bon rotllo entre amics, a qui l'importen uns quants pedregots?

Diumenge 11 d'abril

Pico de Bacias 2760 m

±1124 m , S2, S3, ***, dia esplèndid més fred que dissabte amb vent fred moderat en alçada.

Deiem que no hi hauria tanta gent com ahir al Garmo Negro però tot just arriba un grup numeròs, són una trentena, molt ben avinguts, n´hi ha un que sembla que mani, van de camuflatje, tots porten el mateix material, esquís Rossignol Ejército i motxilots descomunals. Sortim a peu del Balneari una hora més tard que ahir, doncs es puja per vessant oest i fins migdia no hi toca el sol a les parts baixes. Adelantem als milicus just on comença la neu al crit de: "Sacamos los esquís de la mochila y vamos poniendo las pieles !" No diem "señor, si señor" però també posem "las pieles".

Pugem pel barranc de Brazato, fins sortir per sobre del Embalse de Brazato i creuem el plató cap a coll a l'oest del Bacias, fem tota la pujada amb neu dura, només del coll al cim trobem neu ventada. Arribem al cim amb vistes impressionants del vessant oest del massís del Vinhamala.

El descens de la pala del cim es fa curt, enfilem cap el collado Alto de Brazato, Ibones Altos de Brazato i rodejant la base del Pico Serrato, anem a buscar les pales que baixen directes cap al Balneari. Hem començat el descens a les 11:50 i tot neu dura fins el Balenari, avui la temperatura no ha pujat com ahir. I per rematar el dia, per fi algú vol fer pràctiques d'ARVA amb mi! Estic emocionat! Cal canviar a digital? Si ho saps fer amb analògic, trigues menys que el que no en sap amb digital. Bé, el que no en sap, marxa sabent.

Xavi, Albert, Jordi S i Jordi G.

Bones traces de neu pols, que torna a nevar!

Ep Jordi! quin capdesetmana de cel blau ... i nosaltres fent el Tour de l'IKEA, grrrrrrrrhhhhh! Ara fa temps que no visito la zona: suposo que el megacomplex balneari fantasma deu estar tot enlaire a mig fer embrutant el lloc i deixant constància del model de creixement insostenible... tant de bo m'equivoqui.

Jordi G ha dit...

Doncs, afortunadament t'equivoques una mica. Ja no hi ha grues, no hi ha segurata a l'entrada i és veuen els edificis antics grans ben restaurats, i els nous, hotel 5* i balneari oberts i amb clientela (tampoc molta). La part negativa és algun edifici antic menor dels costats, amenaçant ruïna i unes edificacions de formigó baixes que han quedat a mig fer a prop de Casa de Piedra (potser allotjaments pels currantes), que aquest cap de setmana era l'establiment amb més clientela. Sobre IKEA, hi vaig anar l'altra dia i tenia una vella aspiració que era colar-me per les caixes per no donar la tota la volta...i prova superada! Si ho aconsegueixes amb la tota familia triple puntuació.

¿Desde donde hay nieve en la subida la Bacías?
Gracias
Carlos

Jordi G ha dit...

El diumenge vem calçar esquís aprox a cota 1950, vem caminar uns 30 min desde el Balneari, però si ha nevat aquesta setmana, potser sigui menys...