15 de des. 2009

Una descoberta per la vall d'Horcalh

+/- 800m desnivell, 15'2km.
Neu primavera endurida o crosta segons l'orientació.
Manel C i Ricard M
13 desembre 2009

Teníem ganes de trepitjar neu, passar fred i cremar calories unes quantes hores a la muntanya. Doncs dit i fet, vam anar a Beret i ens vam posar ràpidament a to, -8ºC, boira i cristallets de neu que queien afablement.

La primera idea era anar fins el Malh de Bolart, però les condicions de la neu i la llargada de l'itinerari ens ha fet variar la ruta.

Pla de Beret 1848m, cabana de Parros 1781m, pla confluència dels rius Horcalh i Vernatar 1775m, pales deth cap deth Horcalh 2380m i retorn pel mateix itinerari.

Del Pla de Beret seguim l'itinerari de la pista que va a Montgarri fins la cabana de Parros, des d'on anem intuint el camí d'estiu que va en direcció N per endinsar-se a la vall d'Horcalh. Aquest itinerari és preferible al que diuen algunes guies: arribar a la cabana de Cabau i pujar pel marge esquerre del riu.

L'itinerari pel bosc es fa una mica carregós, puja i baixa constantment i la neu irregular ens ha fet treure els esquís diverses vegades.

Arribats al pla que forma la confluència dels rius Horcalh i Vernatar 1775m, just sota la cabana d'Horcalh 1800m (en bon estat i apta per dormir 6 persones sobre fusta, bona llar de foc i fusta a prop) hem girat a l'oest per remuntar la vall de Vernatar. L'itinerari segueix en flanqueig per les pales del marge dret de la vall, superant els engorjats del riu. (compte zona exposada a allaus).

A la cota 2100m la vall s'obre i ja ens permet escollir l'itinerari que seguim per les pales en direcció N, en clar ascens per anar a buscar una petita carena per sobre les pales d'Horcalh 2380m, punt de retorn de la nostra sortida. Des d'aquí tenim una bona perspectiva dels possibles itineraris cap al cim del Montoliu 2660m, Estany nere deth Horcalh, El llom de la serra de Lastoar 2480m, Tuc der Omè 2703m , un altre Tuc de Colomèrs 2648m i el Malh de Bolard 2752m al Nord.

La varietat de possibles itineraris i la possibilitat de fer una ruta circular des de Bagergue fan d'aquesta àrea una zona molt interessant que em fan pensar que ben aviat farem alguna proposta.

sí que és bonica la zona! crec que nosaltres vam baixar per aquí quan vam fer Maubèrme i Malh de Bolard....quan era jove :)
jo també hauria de cremar calories.....ja quedarem!!!