7 d’abr. 2022

Parc Nacional d'Aigüestortes, pic del Portarró (2.734 m.), tuc de Ratera (2.859 m.) i tuc de Lluçà (2.778 m.)

2-6 d'abril de 2022
Vent i neu ens envolten dissabte quan el taxi ens deixa al planell del Sant Esperit, en plena primavera arriben un parell de dies de ple hivern! Per un moment, oblidem on som i ens traslladem als confins més septentrionals d'Europa. L'endemà podrem gaudir ben sols d'obrinr traça d'un entorn fantàstic com és aquests dies Aigüestortes

2 d'abril
Planell del Sant Esperit-refugi Estany Llong
5 km, +200 m
Pugem amb el primer taxi que aquell dia puja al planell del Sant Esperit. Igual que nosaltres li toca obrir traça. Ben sols amb el vent i la neu arribem al refugi d'Estany Llong. Allà, nosaltres i els guardes, a la finestra la gèlida llar de foc es reflecteix sobre un paisatge ben nevat.

3 d'abril
Refugi Estany Llong-Portarró d'Espot-pic del Portarró-refugi d'Amitges
10,5 km., +1.150 m., **, S3
Ens llevem fresquets al refugi d'Estany Llong, -14 a fora, una mica millor a dins, el dia és esplèndid. Avancem en direcció a l'estany Llong, passem per la seva dreta i ràpidament avancem cap a una coma amagada que ens deixarà prop del Portarró d'Espot. Al Portarró veiem que el pic homònim està bonic i amb neu prou estable i cap allà que anem. Pugem ben arrambats a la dreta i prop del cim travessem a l'altre costat per assolir el cim La baixada amb neu de la bona, per repetir! Pel nord, empesos pel fort vent avancen molts núvols però arribats sobre el Portarró es desfan. De fet, dalt del cim calma absoluta.
E
Deixem la pala cimera enrere i continuem baixant i gaudint en direcció al Racó de l'Estany, el bosc poc a poc es fa més present, virem NW entre rocs i arbres.  Pugem fort, fem una estona el senglar fins desembocar ja per terreny més amable a l'estany de les Obagues de Ratera. I així, gaudint del paisatge arribem al refugi d'Amitges. Allà, nosaltres, en Roc i un parell de francesos. Sopem molt bé, ens hidratem millor ;-)

4 d'abril
Refugi d'Amitges-port de Ratera-tuc de Ratera-estanh Obago-refugi de Colomers
10 km., +900 m.,**, S3
Encara força fred a Aigüestortes, sota zero però amb un bon sol. Per terreny irregular, amunt i avall arribem al port de Ratera NW. La parella de francesos van davant a distància i amablement obren traça. Des del coll anem a buscar la pala del Ratera NE. La pala sembla una mica sobrecarregada, deixem els esquís al voltant dels 2.800 m., Pugem a peu arrambats a la dreta de la pala i fins dalt. Bones vistes. Baixem, neu compactada que ens deixa lliscar ràpidament cap al port de Ratera.
Baixant del port cap a l'estanh Obago la neu es fa pesada i difícil de dominar. Costa fer girs amb una mica de gràcia. Des de l'estanh terreny planer, avancem per un paisatge preciós. Fa uns dies vam passar per aquí en direcció contrària, i malgrat tot un no deixa de sorprendre's d'un entorn tan espectacular. Passem pel lac des Cabidornats i davallem amb una curta esquiada amb prou bona neu fins a l'estanh Major de Colomers, posem pells per fer la curta pujada al refugi. Arribem a Colomers quan cau la tarda amb la bona nova de trobar un parell de companys cegesquí.
En aquest refugi trobem més gent, ambient calmat, mengem prou bé, un altre dia de gaudi. Tot sovint, no cal anar gaire lluny per tenir els millors paisatges.

5 d'abril
Refugi de Colomers-pòrt de Colomèrs-estanys de Colieto-tuc de Lluçà-estany Gran de Colieto-refugi Joan Ventosa i Calvell
11,5 km., +960 m., **, S3
Un altre dia per emmarcar. Sortim del refugi S cap al port de Colomers. Deixem l'estanh Major de Colomers a l'esquerra i avancem per una canaleta, després travessem diversos estanys mantenint la direcció S i després SW fins al port des de Colomers. Des del port prou bon descens que millora a mesura que ens acostem als estanhs de Colieto.
Cap a la cota 2.375 virem NE, pugem fort en direcció a un petit estanyet 2.459 m. Des d'allà enfilem directe el tuc de Lluçà. Deixem els esquís uns 100 m per sota el cim. Traça fonda fins dalt, paisatges infinits.
La bona orientació de la pala ens deixa neu cremeta que gaudim i gaudim malgrat alguns trams planers entre estanys que ens obliguen a fer una bona remada. Enfilem la bonica vall de Colieto. Al voltant de l'estanh Gran de Colieto toca de nou una llarga remada. Situats prop del refugi Ventosa, posem pells i amunt, ganes d'arribar al refugi. Dia genial amb la companyia de nou dels companys cegesquí i algun altre amic que s'hi afegeix. Tarda de refugi fantàstica!

6 d'abril
refugi Joan Ventosa i Calvell-presa de Cavallers
6,5 km., -560 m
Avui tocava anar cap al coll de Contraix però el dia es lleva una mica rúfol i tenim feina a arribar a casa. Baixem esquiant entre rocs fins a la cota 1.950 m aprox. Després a peu. Arribem sota la presa de Cavallers i allà ens espera el taxi que ens retornarà a Boí. Ens acomiadem d'Aigüestortes amb ganes de que retorni l'hivern, encara que sigui per una estona.

Bones traces hivernals de primavera!

Uau! Quins paisatges més hivernals! I que ràpid que canvia tot..
.enhorabona per la ruta!!!

Bona ruta! Que xules les fotos. Com m'agrada la cremeta primaveral...