2 d’abr. 2021

De Certascan a la Pica d'Estats

La Pica d'Estats i el Pic de Sotllo, vistos des del Cap de Broate

Travessa de 4 dies per l’extrem nord-est del Pallars Sobirà, aprofitant l’obertura del refugi de Certascan i cercant les cotes altes per restringir el porteig inevitable tansols a l’accés des de la presa de Montalto i al darrer dels descensos, ja de tornada. Condicions de neu primaverals amb solanes que transformen ràpidament, i molta pols sahariana en superfície. Encara vam trobar una mica de pols en obagues altes, i neu variada en la resta de cotes, sempre de bon esquiar malgrat l’aspecte poc atractiu de la muntanya. Meteorologia excel·lent, amb alguns núvols residuals el dissabte i pols en suspensió dimarts (altre cop!). Temperatures contingudes malgrat el sol, i regel eficaç. Magnífica acollida al refugi (gràcies Agustí i Mar), bon tiberi i bones recomanacions. El millor ha estat sense dubte la bona companyia, els farts de riure que ens hem fet i la evasió sana i necessària que tanta falta ens feia. 4 dies de retrobament, somriures amics i les muntanyes salvatges i enyorades.

Montalto (1.400 m) - refugi de Certascan (2.230 m) pel camí de Llurri – Pic del Cap de l’Estany (2.603 m) per l’estany de Punturri – Pic de Turguilha (2.528 m) des de l’estany de Colatx – retorn al refugi de Certascan pels Clots del Cap de l’Estany de Certascan.

27 març 2021. +1.880 m / - 1.050 m. 7h30. ***

Deixem els cotxes a la vora de la cadena (1.400 m) que barra el pas al Pla de Boavi. Estant la neu tant alta en solanes, triem aproximar al refugi pel camí que surt del Pla de la Borda i remunta a Canalada per la Pleta de Llurri (indicat, pintura roig i blanc). És potser un camí més directe i menys monòton que seguir la pista, i te l’al·licient de que no el coneixem. Un cop deixem bona part del pes de la motxilla al refugi, fem una circular de migdia ascendint el Pic del Cap de l’Estany per Pleta Mora i l’Estany de Punturri. El darrer tram de l’ascensió es fa pel vessant est de la muntanya, traçant una llarga diagonal ascendent sota la carena/aresta. Descens est cap a la proximitat de l’estany de Colatx i part del grup ascendeix al Pic de Turghilha. El retorn al refugi el fem guanyant de nou la cota 2.542 m entre el Pic de Punturri i el Pic del Cap de l’Estany per esquiar les pales a oest que cauen cap a l’Estany de Certascan.

Sopar frugal consistent en crema de carbassa amb especies variades, bol de llenties de la casa, pollastre al forn amb samfaina i flam de postres. Tot regat amb vi negre i cervesa artesana C-13 de la Pobla (barril a pressió)

Pla de la Borda

Canalada

Sortint del refugi en direcció a Punturri

Sobre l'Estany de Punturri

Vessant est del Pic del Cap de l'Estany

Arribant al cim

Vessant est del Pic de Certascan, ruta 2on dia

casa nostra per 2 dies

Refugi de Certascan (2.230 m) – Pic de Montabona (2.795 m) per la bretxa E del Pic de Certascan N  – Estanh de Montabòna (2.367 m) – Collet de Montabona ( 2.717 m) – Estany Blanc (2.512 m) - Certascan cim N (2.840 m) per la canal oest – Estany de Certascan (2.235 m) - Cap de Canalets (2.608 m) per l’Estanyol de Serra Plana – descens al refugi de Certascan per Canalada.

28 març 2021. +/- 1.700 m. 8h30. ***

Amb el Montabona per destí principal, creuem l’Estany de Certascan per enfilar-nos per la vall que davalla en direcció est entre els dos cims del Certascan. Ens dirigim al Pas de l’Ós, la bretxa a 2.760 m en l’aresta est del Certascan Nord. A diferència de la travessa que vam fer el 2014, trobem el pas més sec i exigent, i cal fer una curta desgrimpada per un fil de neu i gel que demana tota l’atenció (de tenir un cordino, potser hauríem optat per rapelar). Hi ha un pas més oriental a 130m que podia ser una alternativa (cal investigar). Fem un primer descens obac fins la base de la coma a 2.580 m  i remuntem en direcció nord per guanyar el llom que ens permet accedir a la vessant NE del Montabona. El darrer tram de l’ascensió  s’encara directament per la vessant més dreta de la muntanya, fent una diagonal que ens porta a l’aresta nord, molt a prop ja del cim.

Desfem les nostres traces en el inici del descens, però allarguem els viratges per la vessant est fins a l’Estany de Montabona (2.365 m). Descartem fer la circular cap a l’Estany de la Hilleta que ja vam fer el 2017 i posem pells per remuntar cap al Collet de Montabona (2.717 m), pas situat entre els Pics de Certascan i Montabona. Curt descens per la vessant oest fins al l’Estany Blanc. Sense depassar el seu desguàs, remuntem la canal oest que s’estreny fins a la cota 2.810 m, immediatament al sud del cim del Certascan Nord, que acabem pujant a peu.

Descens notable per emmarcar resseguin la barrancada que cau enclotada i constant fins a la cua de l’estany de Certascan. Com que l’hora encara és prudent i cal fer espai pel sopar, ens engresquem i seguim la festa cap al Cap de Canalets, l’after hour obert més proper. Descens per la cara est i flanqueig tant bon punt la muntanya ho permet per arribar esquiant al refugi.

Sopar amb, canalons d’espinacs gratinats, botifarra amb sofregit de cigrons i brownie de postres. Tot regat amb més vi negre i abundant cervesa artesana.

Vessant est del Pic de Certascan, amb la bretxa a la dreta

Desgrimpant el pas

Remuntant cap al Montabona, Certascan N darrera

Darrers metres de l'ascensió

Cim del Montabona

Remuntant des de l'Estany de Montabona

Canal W del Certascan, Estany Blanc i Pic de Flamisella darrera

Pic de Certascan S des del cim N

Pic de Certascan N i la bretxa del matí,en el descens que tanca el bucle

Estany de Certascan

Serra des Canals des del Cap de Canalets

Hi ha qui te pressa per assaborir una C-13

Refugi de Certascan (2.230 m) – Estanys de Romedo – Clotada de Salibarri – Aspres de Broate - Cap de Broate (2.741 m) – refugi de Broate (2.222m) – circular als Falsos Encantats per l’Estany de Broate i el Clot de Broate – refugi de Broate

29 març 2021

+860 m/ -870 m. 5h. *** la travessa entre refugis

Toca marxar del refugi, amb la promesa de tornar-hi. Esquiem fins a la Pleta Mora i remuntem pocs metres per saltar a la conca dels Estanys de Romedo pel pas de 2.255 m al nord del coll que tria el camí d’estiu. Descens fins l’Estany de Romedo de Baix que creuem per la part que encara resta gelada (aquest estany pot ser problemàtic de creuar si el gel impedeix travessar-lo). Aturem el descens a la cota 1.920 m on conflueix el barranc de Salibarri. Remuntem amb grampons la part baixa i més acanalada del barranc fins que el pendent minva a 2.150 m. A partir d’aquí tracem sobre les fustes per la obaga del Cap dels Aspres de Broate fins al coll (2.593 m) més evident a l’est del Cap. Seguim per la vessant oposada fent un flanqueig per la part més alta de la coma amb forma d’embut que cau cap al tram més angost del barranc de Broate. S’arriba així a la punta 2.716 m des del que s’obre la vista cap a la Coma de Broate. Per arribar al cim més alt de la cresta del Cap de Broate (2.741 m), cal resseguir a peu un tram d’aresta de 500m de longitud. Nosaltres optem per baixar puntualment a les campes de neu per evitar els trams més entretinguts de la cresta, però si la neu es troba molt transformada en aquest vessant sud pronunciat, això pot ser fortament desaconsellable per perillós. El descens cap al refugi cal orientar-lo en un inici cap al nord-est, per esquiar per l’interior d’una cometa inicialment no visible on s’oculta l’Estanyol. Un cop per sota, el descens no te pèrdua i s’arriba fàcilment al refugi metàl·lic de Broate (9 places còmodes, 18 incòmodes si ben avinguts).

Partint del refugi, amb el descens E del Cap de Canalets a l'esquerra

Estany de Romedo de Dalt i Pic de Colatx

Sortint de la part més angosta del Barranc de Salibarri

coll de sortida a les Aspres de Broate

Flanqueig cap al Cap de Broate
Tram de serra fins al Cap de Broate

Descens del Cap de Broate al refugi

+/- 550 m. 2h. *** la circular als Falsos Encantats

Per completar el programa de tarda, decidim fer una circular al voltant dels Falsos Encantats i conèixer així la el Clot de Broate en la base obaga del Pic dels Estanys i la cara oest del Pic de Sotllo. Des de la cota 2.145 m (600m aigües avall des del refugi), remuntem el llom del marge esquerre del barranc de l’Estany de Broate i seguim el barranc que remunta el Clot fins al coll a cota 2.694 m. El descens per la vessant est  es exposat en un inici, ja que cal flanquejar en direcció nord sobre unes barres rocoses abans de esquiar una canal que davalla al fons de la coma. Bonic descens pel barranc que l’endemà seguirem i que ens duu directament al refugi de Broate. Aquí se’ns afegeix un insaciable més, i compartim vesprada amb altres 3 muntanyencs.

Arribant a l'Estany de Broate

Cara W del Pic de Sotllo

Sota el coll, a l'ombra dels Falsos Encantats

Tornant al refugi, Cap de Broate a la solana

Refugi de Broate (2.222 m) – Coll dels Guins de l’Ase (2.864 m) – Cometa d’Estats (2.740 m) - Pica d’Estats (3.143 m) - Cometa d’Estats – Port de Sotllo (2.875 m) – Estanys d’Estats i de Sotllo (cota 2.360 m) – Coll de Baborte (2.597 m) – Circ de Baborte i Coll de Sellente (2.488 m) – descens al Pla de Boavi i Montalto per la Coma de Sellente i el Planell de Sant Pau.

30 març 2021. + 1.410 m / - 2.230 m. 7h30. ***

La Pica és la cirereta de la travessa. Aquesta etapa ja la coneixem d’una altra travessa, també del 2014, però aquest cop introduirem alguna variant. Remuntem tota la obaga del Pic de Sotllo fins treure el cap (a peu) al Coll dels Guins de l’Ase (2.864 m). Curt descens fins a la Cometa d’Estats (2.740 m) i ascens sense dificultats a la Pica d’Estats que podem gaudir en solitud. Desfem el camí fins a la Cometa i remuntem el Port de Sotllo (2.874 m). Descens sud cap als Estanys d’Estats i de Sotllo, al que no cal arribar. Agafem aigua quan es pot i reprenem l’ascens cap al Coll de Baborte enlloc del de Canedo. Fem un descens cap a l’oest per vorejar la capçalera del Circ de Baborte sense necessitat de passar pel seu refugi. Una curta i darrera pujada ens porta al Coll de Sellente i la vall del mateix nom, per on esquiarem de baixada en el retorn al bosc. Esquiem per neu molt transformada per sota del Planell de Santa Pau en l’unic episodi en que sentim la inestabilitat d’un mantell podrit que cedeix constantment al nostre pas. Descalcem a 1.835 m, cota a la que cal creuar al marge dret per seguir a peu pel camí, que seguim cap al Pla de Boavi i els nostres cotxes a Montalto.

Cara N del Pic de Sotllo, Coll dels Guins de l'Ase a l'esquerra

Cometa i Pic de Verdaguer des del Coll

Pica d'Estats (3.143m)

Sotllo i Coll dels Guins de l'Ase

Arribant al Port de Sotllo

Cap a la Coma d'Estats

Coma d'Estats i vessant S de la Pica

Coll de Baborte

Circ de Baborte, amb el refugi encara visible a la dreta

Pont eventual propiciat per una allau. Barranc de Sellente

Sortida dels Insaciables, agermanats amb Cegesquí.

Bones traces de primavera.

Brutaaaaaal!!!! Descripcions minucioses per algun dia poder seguir alguna de les vostres traces. Enhorabona per la sortida, ja calia una mica d'aire!!! Les fotografies magnífiques, no es veu gaire pols....són ben blanques les muntanyes :)
Una abraçada!!!

Genial Carles &co!
Dono fe dels bons tiberis i propietats adictives de la C-13. Fa goig veure rutes noves i propostes com aquestes, sou uns cracks! M'agrada especialment el concepte after hour... o esquiar fins no poder més i l'ambient hivernal d'alguna de les fotos enmig de tanta primavera. Si un dia em deixeu venir, que baixi més que no pugi sinó no us podré seguir! abraçades!

Samuel ha dit...

Totes les sortides que veig són molt bones! N'hi ha però que t'has de treure el barret i fer reverència! 4 dies a full com sinó hi hagués un demà! Si senyor!

Sortida i piulada en majúscules! En la situació actual veig que sou uns bons cercadors (i trobadors) de neu. Enhorabona i gràcies per compartir-ho!

Rosa Salas ha dit...

Molt bòna travessa, quines ganes de fer-la! Enhorabòna i gràcies per compartir-ho

Manel ha dit...

Moltes felicitats, insaciables!

Agus ha dit...

Simplement, espectacular.

Marta Calero ha dit...

Quina xulada de travessa :) enhorabona a tots els Insaciables, i gràcies per compartir-la.

Gràcies per compartir aquesta brutal travessa, sou uns cracks!!