2 de febr. 2011

"Queyras Drugstore Express Landscape Escape"

Amàlia A., Jordi Izquierdo, Manel C.

Resum de l'activitat:
Enfront de l’estat nival poc encisador als Pirineus i una meteo no gaire optimista, com a ionquis de l’esqui de muntanya amb "mono", quan falla el “camell” i via habitual de subministres, decidim buscar altres vies, i anem a la recerca de la dosi a altres contrades. Tot i així no les tenim totes, doncs les previsions son molt variables i presagien neu feble, cel tapat i un horitzó no per somiar. La resposta és al Queyras, al Refugi Napoleón gairebé al Col de Vars a uns 2000 m. d’alçada, a peu de carretera i des d’on hi ha moltes possibilitats de fer cims des d’el mateix refugi. Potser la meteo aquí ens donarà una mica de treva. Així que sortim el dijous 27 i arribem a l’hora de sopar després d’unes 9 hores aproximades de viatge. Només arribar, les prediccions ja eren unes altres: “soleil, solei, soleil”. Potser molt optimistes......

Divendres 28/01/2011

Sortida: Col de Vars
Inici altitud: 2022 m.
Pendent: pass. 30 ° màx.
Itinerari B5. “UBAYE. Toponeige. Alpes de Haute Provence” de Hervé Foucher.

Accés:
Des del Col de Vars, es pot accedir a le Vallon du Crachet.

El temps, a la sortida del Col de Vars és molt fred, però brilla el sol. Sortim amb pells des del cotxe amb neu dura. Petit descens amb pells per enfilar le Vallon du Crachet que haurem de remuntar per l’esquerra per després encarar el cim virant a la dreta (atenció a les plaques). Els núvols que han aparegut darrera el cim comencen a créixer. Quan arribem al coll bufa un vent fort i ha baixat la boira. Ens posem ganivetes per fer els últims metres cap el cim. El descens, encara que amb neu dura i boira al principi, es deixa gaudir, trobant una millora en la neu a mesura que anem perdent alçada.
Nota: es pot deixar el cotxe a la carretera al principi de le Vallon du Crachet deixant enrere el Col de Vars per evitar remuntar a la tornada, canviar pells o fer el tros de carretera caminant.

Dissabte 29/01/2011
Marxa: F
Dificultat: 3.2
Mapes: 3538ET
Sortida: Des Pras (Ste Anne la Condamine)
Inici altitud: 1690 m.
Pendent: 35 º / 150m
Itinerari B5. “UBAYE. Toponeige. Alpes de Haute Provence” de Hervé Foucher.

Barcelonnette -> Jausiers -> la Condamine-Châtelard -> prendre a la esquerra la ruta de la station de Ste-Anne-la-Condamine. Al poblet Des Pras prendre la ruta du Parpaillon.

Continua el temps molt fred. Les previsions inicials de bon temps que ens havien donat a la arribada al refugi, no s’estan complint, però tampoc hi ha a la vista un empitjorament del temps i decidim fer una sortida més llarga que el dia anterior.
A Des Pras, seguim una llarga pista amb neu des del cotxe. La part baixa de la pista està gelada, però als pocs metres ja és neu dura. La pista passa per la capella de Ste Anne i després per pont de Bérnard. Arribem al Pla de la Cabana du Grand Parpaillon (2060m), ara cal remuntar les pendents est du Petit Parpaillon; arribant sobre els 2630m davant l'entrada S del túnel du Parpaillon. Després cal pujar les pendents E directament cap el cim, o prendre una de les dues arestes (a dreta o esquerra) que menen al cim.
Des del pla, on hi ha un bon gruix de neu, comencem a seguir la pista que continua fins el túnel que es perd moltes vegades per la quantitat de neu i per les allaus caigudes en dies anteriors de temperatures més altes. Ens costa guanyar metres d’alçada, la pista fa llargues llaçades i remuntar directament ens porta a transitar per neu molt canviant, plaques que es trenquen, neu dura que fa treballar els cantells, neu granulada amb gel a sota... L’horari i la meteo ens obliguen a la retirada a uns 200 m. del cim. En el descens, anem amb molta atenció als canvis de neu a les primeres pales (costra i pols), després seguirà un llarg flanqueig per la nostra traça fins la cabana que ens estalvia una bona remada i finalment una mica de tècnica d’esquí de fons per la pista fins el cotxe.

Diumenge 30/01/2011

Marxa: R
Difucltat: 2.1
Mapes: 3538ET
Sortida: Vars (Refugi Napoleón)
Inici altitud: 1990 m.
Pendent: 30 ° màx.

Accés:
Després de Vars, aparcar al refugi Napoleón, situat abans del Col de Vars.

El dia s’aixeca amb una nevada suau que ens fa dubtar de fer l’última sortida abans del llarg viatge de tornada, però ràpidament decidim de provar a veure fins on ens deixa arribar el temps. A més, durant la nit anterior han caigut uns centímetres de neu nova.

Des del refugi Napoleón, cal remuntar a l’est les pendents fins al Vallon des Prises, creuar cap el sud en direcció de la Combe Rollande i ascendir per la cara oest del Paneyron.

A mesura que anem pujant el temps va portant boires, negror, i petits finestrals de cel blau. A les pales finals la neu està molt dura i ens obliga a posar ganivetes. Un cop a dalt, el sol ha tret el nas, la boira s’ha dispersat i gaudim d’una vista immillorable.. El descens, amb bastant bona visibilitat i els centímetres de neu nova us el podeu imaginar.

Bones Traces

P.D.
Repartiment de la piulada:
Pròleg i Títol "cegesqui style": Manel C.
Descripció Jornades: Amàlia A. (afegides dades técniques de skitours)
Fotografia: Jordi Izquierdo, + endavant les afegirem....
Les dades tècniques i les imatges-itineraris les he trobat a:

Manel, amagues informació! què tal la raclette napoleon. L'Ubaye i el Queyràs no fallen mai! es veu que l'heu encertat.

Doncs, si! Va haver raclete la darrera nit, però la vaig cremar pujant el Paneyron..... M'he tret el "mono", com a molt fins divendres vinent!! Com està el Pirineu, s'han complert les prediccions de neu al Canigó?
Bones Traces,
Manel

Doncs jo ja és la segona oportunitat que em perdo la raclette. D'aquest mes no passa que passi a saludar a en Napoleó, bé a un dels pocs refugis que es van fer amb el seu patrimoni.

Felicitats per la sortida ¡¡¡

Molt bé Manel, i a tots
Aquesta zona ha de caure Pep!!
FELICITATS PER LA SORTIDA.
UM!! reclette..., aquesta s'ha de provar

jajajaja.....per un moment m'havia pensat que t'havies currat tu les fotos!!!!
quins records, al queyras....s'hi ha d'anar!

El proleg es meu junt amb el titol seguint la tendencia darrera o estil Jaume. Les dades técniques les he extret de skitour.fr, junt amb les imatges dels itineraris. la descripció de les jornades i l'estat nival es de la Amalia, amb algunes puntualitzacions o ampliacions de dades de skitour.....