8 de gen. 2007

Piulada de Reis - Alps d'Uri i Graubünden; 1 a 7/01/2007

Participants: Aureli M., Carles Ll., Montse B., Joan Manuel C., Ricard M., Manel C., Daniel B., Berta A. i Jaume J.

Buscàvem neu i quasi ens la posem per barret!
Hem passat la setmana a la Suïssa central, a la zona del Gotthard, prenent de base l'acollidor alberg del poble de Hospental, a 3km d'Andermatt.
I de neu no ens n'ha faltat: ja n'hi havia, i uns quants fronts d'oest n'han deixat més. De fet els tres primers dies no ha parat de nevar, amb vent fort, i la resta l'hem pogut gaudir amb dies cada cop més clars.
A destacar que a Hospental hi ha estació de tren de la línea Oberalppass-Matterhorn i això ens ha permès accedir als punts d'inici sense tocar el cotxe.

Resum de l'activitat:

Dimarts 2/01/2007: Tiefenbach 2106 m
+/- 600m; F, *, S1; orientació SE; 2-3h ascens, 40' descens.
Realp 1538 m (a 5' en tren des de Hospental, 2,5€) - Ctra. al Furkapass - Galenstock 1995 m - Tiefenbach 2106 m.

Neva. El vent és fort. Tot és blanc. Però la motivació del grup és alta i decidim prendre el tren fins a Realp per foquejar una mica: ens han dit que la carretera que puja al Furkapass, colgada de neu, és un itinerari segur. L'objectiu no és cap cim: és l'hotel-restaurant de Tiefenbach on ens esperen unes birres i xocolata calenta. I hi ha res millor per començar l'any? La baixada pel mateix itinerari tallant algunes corbes de la carretera.

Dimecres 3/01/2007: Gursherialp 2212 m
+/-800m; F, *, S3; orientació N; 1h de "fons", 2-3 de pujada, 30' descens.
Hospental 1495 m - Andermatt 1432 m - Itinenari/pista negra a l'estació intermitja del telefèric de Gemsstock 2212 m - Andermatt 1432 m - Tren fins a Hospental.

Neva més que ahir, el vent bufa més fort... Esquís als peus des de l'alberg, marxem cap a Andermatt a pendre alguna cosa. En arribar-hi el vent escampa els núvols i ens animem a tirar amunt. Pujem 800m de desnivell per un itinerari fora pista de l'estació, i per fi podem contemplar les muntanyes de la zona on som. Com en el dia anterior, la pujada acaba en bar, però aquest cop sí que ens espera un bon descens que ens deixa satisfets, i esperançats que el temps millori.

Dijous 4/01/2007: Lägenden Firsten 2542 m
+/- 1000m; F, **, S2; orientació NE; 3h ascens, 40' descens.
Realp 1538 m - pont a Laugbgädem 1603m - Lägenden Firsten 2542 m.

Avui el temps és millor. No neva i alguna clariana ens deixa veure el sol. Com que el risc d'allaus és elevat ens decídim per un clàssic de la zona que recorre per uns pendents molt segurs: és el cim del Stotxigen Firsten de 2752m.
Cal seguir un camí al costat del torrent i la via de tren. Hi ha tot de vagons aturats i un ambient molt "ferroviari" que no estem acostumats a veure. A uns 1600 m creuem el torrent per pujar a un grup de cases. Deixem el camí que continua cap al Refugi Rotondo i enfilem l'ample llom d'aquesta muntanya. Els primers pendents són més drets, després a 2200 se suavitza. Seguim una traça d'un grup fins arribar a la punta 2542m del pic. Som a un cim secundari, el Lägenden Firsten de 2542 m, i deixem el nostre objectiu per una altra ocasió ja que el temps i la visibilitat empitjoren per moments. A la baixada trobem la neu dolentota, però de gana ja n'hem fet prou avui.

Divendres 5/01/2007: Pic Badus (Six Madun) 2928 m
+1100m / -1400m; PD, ***, S3-S4; orientació N, E; 4h ascens, 1h30' descens.
Oberalppass 2033 m (a 35' en tren des de Hospental, 6€) - Milez 1860 m - Plidutscha 2152 m - Camona de Maigheshütte 2309 m - P.2631 m - Coll S - Badus 2928 m - Milez 1860 m - Tschamut 1645m (tren de tornada).

En Daniel s'ha escapat de Zurich i s'apunta al grup. Ens fa de guia, o com diu ell modestament "de traductor", per aquestes valls: som a tocar del naixement del Rin, al límit entre els cantons d'Uri i Graubünden (on es parla una llengua semblant al català, el romanch).
I bé, a l'Oberalppass hi ha moltes possibilitats per a l'esquí de muntanya. Volíem intentar el Pazolastock de 2739 m, però l'hem vist massa carregat i hem acabat fent un de més interessant i alpí, el pic Badus.
Hem començat flanquejant de baixada fins al llogarret de Milez. Hem d'obrir traça direcció sud. Hi ha molta neu i contínuament sentim "woooffssss" mentre s'aposenta el mantell. El temps tampoc ens acompanya en les primeres hores, però com que el terreny és suau seguim la vall. Descartem el Pazolastock i ens anem acostant al refugi de Maighel, que es troba a meitat de la vall, en els contraforts del Pic Capradi.
El dia s'obre i queda clar. Ganyipem i, després de consultar al guarda, ens engresquem a pujar al Badus. El tenim davant, són 600m directes per la cara E però anem contrarellotge: hem d'agafar el tren a les 5!.
La pujada és preciosa per successions de lloms, comes i tubets fins al coll. Seguim una traça perfecta d'un grup que va amb guia i que ha fet un itinerari minimitzant el risc. Des del coll, 10' de grimpada i som dalt. Vistes magnífiques, com el descens, trepidant i amb neu pols fins a 2300m. Després és més lent però no sense perill. A part del grup els hi baixa un petit allau quasi als peus, sense més conseqüències. Ja a Milez, enlloc de remuntar a l'Oberalppass, seguim baixant fins al llogarret de Tschamut, on hi ha estació de tren. És fantàstic no dependre del cotxe!

Dissabte 6/01/2007: Tälligrat 2748 m
+/- 1200m; PD, ***, S3; orientació N; 4h ascens, 1h descens; GPS wikiloc
Realp 1538 m - pont a Laugbgädem 1603m - camí d'estiu (O) o d'hivern (E, més segur) al Rotondohütte - pont a 2000m - Stelliboden 2209 m - Tälligrat 2748m.

Gran bo! Gran cim! I bona neu a la baixada! Sens dubte una bona cloenda de la setmana a Suïssa.
Tornem a començar a Realp. Compartim els primers minuts amb molta gent que puja al Stotxigen Firsten. Nosaltres seguim el camí al Refugi Rotondo fins que, en passar un pont a uns 2000m, el deixem i enfilem una valleta. Bé pel fons o pel llom on hi ha una caseta (Stelliboden 2209 m), en acostem a la pala nord del pic. Hi pugem pels lloms de més a l'est i arribem al cim esquís al peus. Sota nostra veiem el refugi, i molts cims per tornar a aquesta zona: el Rotondo, el Lucendro, el Gross Muttenhorn... més al nord el Galenstock, etc.
Fem el descens directe buscant els pendents més drets. Gaudim! Tarda de compres i birres a Andermatt, i Gran Final del torneig de Parchis.

Diumenge 7/01/2007: Stotxigen Firsten 2759 m
+/- 1200m; PD, **, S2; orientació NE; 3h ascens, 40' descens.
Realp 1538 m - pont a Laugbgädem 1603m - Lägenden Firsten 2542 m - Stotxigen Firsten 2759m.

Mentre els 8 tornem a Catalunya, en Daniel fa aquesta ascensió!

I si no neva per aquí hi tornarem aviat: a tenir en compte que des de Zurich (vols directes a partir de 29€ anada i tornada) hi ha trens que en 2 h et porten a Andermatt, Hospental, Realp, Oberalppass, Airolo,... punts de sortida de molts cims, travesses o refugis com:
Rotondohütte
Albert Heim
Maighel

Més info:

Piada nº519 de cegesqui (1 a 3 d'abril de 2005)
Vèrtex nº181 (any 2001): Dammastock. Cavalcant amb esquís pels Alps del nord.
On dormir:
Alberg de Hospental (23€ mitja pensió!!! amb carnet d'alberguista). Excel·lent tracte de la Natalie i del Roberto.