4 d’abr. 2017

Schi de tură a la Cabana Bârcaciu 1 a 3/04/2017

Muntii Fãgãrasului, Càrpats Meridionals, Transsilvània... Romania!
Ben contents de fer turisme de muntanya a Romania, deixant enrere tòpics i ideals... ho reconec: el viatge a una Transilvania hivernal i sota zero queda pendent però gaudir-la amb prou neu i els dies més blaus i primaverals de la temporada ha estat un privilegi.

L'escapada ha estat exprés, amb una logística ajustada i només apta per fanàtics:
- divendres vol de Barcelona (19:45) a Cluj-Napoca (23:50) amb Wizzair (bona experiència lowcost, amb 30€ pel transport d'esquís)
- dissabte intens, conduint de matinada els 225km, 3h, fins a les muntanyes Fagaras. Parem a descansar unes hores en un motel de carretera, i a les 7am ja enfilem al refugi i cim. Diumenge segona excursió des del refugi.
- dilluns, descens del refugi, 40min de cotxe fins a la ciutat de Sibiu que mereix una visita turística i un bon dinar, i tornada a Cluj per agafar el vol directe de les 17:10....

Hem triat aquesta zona bàsicament perquè el refugi, la Cabana Bârcaciu, era oberta i ens van informar de que tenien prou neu. Altres valls a la mateixa zona són menys indòmites (Llac Balea, Sinaia o Bucegi per exemple), i altres més al nord (les muntanyes de Rodnei o el Parc Natural de Munții Maramureșului) requereixen més logística i condicions hivernals.La primavera és molt curta en aquestes muntanyes i ens ha tocat ser-hi: dies radiants amb cap (cap) núvol de dia i mar d'estels a les nits. Neu a 1300m dura evolucionant a primavera i només una mica d'aire a cotes altes.
Resum de l'activitat:
Dissabte 1 d'abril: Poiana Neamțului 706m (pk) - Cabana Bârcaciu 1550m (a peu fins 1350m) - Platoul Scărișoarei - Pic Scara 2306m - Cabana Bârcaciu 1550m
+850m fins la cabana, +/-800 fins al cim; PD, S3, ***; 2h30' fins la cabana, 4h més el cim.

La pujada al refugi és una patejada com déu mana, però preciosa recorrent un bosc Transsilvà i prou dura perquè allí dalt només ens hi trobem muntanyencs.

Poc abans del refugi ja podem calçar esquís i en arribar deixem trastos i continuem pel camí que sense guanyar alçada va cap a la Cabana Negoiu (creus grogues). Arribem a un coll a 1700m i agafem el llom que baixa del plató.

Superem un esglaó més dret i recorrem un seguit de cims secundaris fins agafar l'aresta del pic Scara que fem amb grampons per terreny un xic exposat en els seus darrers 250m.

En els descens tenim la sort de trobar el Mihai (del refugi) i la seva colla, i ens porten a unes pales amagades i dretes que ens permeten fer un descens vertiginós fins al refugi.

Tarda memorable de birres a la terrassa, i ambient de refugi i bon sopar al vespre, un 10.

Diumenge 2: Cabana Bârcaciu 1550m - Platoul Scărișoarei - punta 2100m - descens per vall de Puha fins c.1500m - Saua Puha - Pic Puha 2176m - Caladarea Puha 1950m - punta 2100m - Cabana Bârcaciu 1550m
+/-1350m; F, S2-S3, ***; 5-6h

La colla del dia anterior van al cim que nosaltres vam fer ahir. Els seguim fins la punta 2100m però per un itinerari directe (i glaçat!). D'allí ens separem i nosaltres baixem tota la vall de Puha fins a l'entrada del bosc, 1500m.

És una vall ampla i de bones pales que paga la pena per si sola. La tornem a remuntar anant més a l'esquerra fins el seu punt més alt, Puha 2176m (darrers metres més drets però amb esquís). S'obren infinitat de possibilitats i cims... per a una altra vegada.

Descendim directament del cim amb esquís (uns metres S4) i ens situem sota el llom de l'Scara per remuntar-lo fins el punt on havíem entrat a la vall (2100m). El descens fins al refugi, amb la planície de Transsilvània al fons torna a ser una delícia.

Tarda de primavera magnífica, descansant, i gaudint de les muntanyes.

Dilluns 3: Cabana Bârcaciu 1550m - Poiana Neamțului 706m (pk)
-850m, 2h

Bon esmorzar també a les 7 (truita i embotits) i avall que fa baixada. Visitem Sibiu, i fem el segon apat del dia abans de tornar a la carretera i al cel... tot i que els pensaments encara són 'més enllà del bosc'.

Agraïr el bon rotllo i algunes traces compartides amb el Mihai i la seva colla, i l'excel·lent tracte del refugi, una cabana de muntanya de debò.

Una sortida llampec per descobrir zones ben aprofitada

Pim pam Rumania! Bon tast dels Carpats! La muntanya és infinita! Felicitats!

Carles Lluch ha dit...

Dificil fer més amb tansols 3 dies! Sempre buscant nous llocs, originals i poc habituals. Felicitats.