8 de maig 2013

Lustou (3.023 m.) - 4 de maig de 2013

Tramezaïgues(963 m.)-Frédançon(1.400 m.)-coll de Lustou(2.649 m.)-pic de Lustou(3.023 m.)

+2.100 m.(bici: 550 m.; a peu: 300 m.; esquí+cresta a peu: 1.250 m.), 9h., S3***(rampa final de 45 graus per accedir al pic pel costat N.)

Sense matinar massa, després trobarem la neu que trobarem..., cap a les 7 del matí enfilem amb les bicis la "route barrée" que des de Tramezaïgues puja cap a l'Hospital de Rioumajou, seran 9,6 km. de molt bon fer, el paisatge s'ho val. La carretera està "neta" però de moment els francesos mantenen la ruta tallada. De tornada, a la tarda, hem vist cotxes pujant i entre ells un de la "gendarmerie" o similar.

En una hora arribem a Frédançon on prenem una pista, ja sense asfalt, que per la vall de Péguère ens durà fins a un pontet on haurem de deixar les bicicletes (1.500 m.). Ara toca carretejar esquís resseguint primer la riba esquerra del torrent de Péguère i ben aviat el torrent de Piarre que travessem per guanyar la seva Riba esquerra. Travessem un bosc d'avets, la primavera es deixa entreveure amb molta verdor i algun bolet.
Cap a la cota 1.700 tombem clarament cap a l'E., només resten 100 metres per trobar la neu i amb ella rastres d'animalons a la recerca de menjar. Ja amb esquís anem guanyant alçada per sobre del torrent que resta a l'esquerra ben encaixat. Travessem un punt de petites allaus esteses entre els arbres fins que al voltant dels 2.000 m. el paisatge s'obre definitivament amb un munt de pales ben llamineres que davallen des dels contraforts rocosos que protegeixen el Lustou que encara és lluny.

Ens dirigim cap al coll de Lustou i des d'allà encara progressem amb esquís fins aproximadament els 2.750 m.

A partir d'aquí una mica de trempera, la cresta es va complicant amb els tres dits de neu que han caigut el dia anterior.

Ben aviat decidim desgrimpar una mica per tal de flanquejar el vessant N. fins a trobar una rampa de neu que en fort pendent desemboca directament al cim.

Per aquesta banda la baixada amb esquís es veu prou temptadora, potser algun dia en travessa?

Prop de dues hores i mitja de feina per fer cim i recuperar esquís fan que la neu hagi agafat aquella consistència enganxosa primaveral que t'espatllen una mica el dia, que n'és de bo matinar a la primavera!

Salvem el descens i les allaus, només restarà recuperar les bicicletes per gaudir d'una pista/carretera que ara sí que es farà ben curta. Per recuperar-nos d'aquest gran dia ens esperen més de dues hores de cotxe fins a Gavarnie...i un bon sopar al refugi Grange de la Holle.

Bones traces matineres de primavera!

Oriol i Pep

gran cim el Lustou! bons records! per cert, millor lligar els esquís al quadre :)

Guai!! el vaig fer l'estiu passat, i quedarà pendent perla temporada que ve,

Jaume,
Ja ho vaig provar i els esquís quedaven massa alts, qualsevol imprevist durant la ruta podia provocar la pèrdua de la virginitat...

albert ha dit...

Molt bona descripció de la sortida fins al punt que m'heu fet reviure els records d'aquest cim en èpoques passades.