27 de febr. 2007

Piulada - Tres tresmils a Jenatsch 24 a 26/02/2007 (Alps de Graubünden)

Daniel B., Berta A. i Jaume J.

Dissabte 24/02/2007: Travessa a Jenatsch i Tschima da Flix 3313m
+1500m/-1100m; +4h fins al Refugi; 2-3h el Flix; PD, S2 (S3 al Flix), ***(glacera); Totes les orientacions (NE el Flix).
Itinerari: La Veduta 2200m (Julierpass) - Val d'Agnel - Col d'Agnel 2984m - Refugi Jenatsch 2652m - Vadret (glacera) Calderas - Tschima da Flix 3313m - Refugi Jenatsch 2652m

Diumenge 25/02/2007: Enmarronats cap al Piz d'Err 3378m
+/-800m; 3-4h; PD+ (D segons estat del colouir), trams de S3; ***(glacera); Orientació SE.
Itinerari: Refugi Jenatsch 2652m - Vadrete d'Err - Coll 3300m - Punta de 3340m del Piz d'Err (3378m) - Refugi Jenatsch 2652m

Dilluns 26/02/2007: Travessa de Jenatsch al Julierpass pel Piz Surgonda 3196m
+600/-1000; 2h fins el cim, 1h descens; PD, S3, ***(glacera); N fins el cim, S-SO en el descens.
Itinerari: Refugi Jenatsch 2652m - Llac a Vad.d'Agnel 2768m - Glacera Traunter Ovas - Piz Surgonda 3196m - p.2832m - Valletta dal Güglia - Julierpass 2832 - La Veduta 2200m (Julierpass).

Deliciosa escapada de tres dies a Suïssa! Quan compràvem els bitllets d'avió el desembre passat no ens esperàvem pas que seria tant bona alternativa a un Pirineu tant pelat...

Fugim de Barcelona divendres al migdia, i ens treiem l'stress de sobte amb una passejada en bicicleta per Zürich. Anem a comprar "el millor formatge del país" a la botiga Welschland (http://www.welschland.com/). Ben proveïts i ja instal·lats a casa en Daniel gaudim d'una foundue boníssima (mitat-mitat Vadrerin Friburgeois i Gruyère, all, tres gots de vi blanc, i cullerada de maizena, i un gotet de kirch).

Dissabte matinem i marxem en cotxe al Julierpass (2h15'). En Daniel ha fet bona tria fugint (intentant-ho) del pitjor mal temps, buscant un punt de partida elevat per assegurar la neu i un refugi acollidor amb moltes opcions: la Chamanna da Jenatsch.

El dissabte remuntem la suau vall d'Agnel fins al coll (2984m) i fem un bon descens fins el refugi. Dinem i ens engresquem a remuntar una de les geleres que menen al refugi i ens enfilem fins la Tschima da Flix. Els pendents més forts de la gelera es remunten per l'esquerra i dalt del plató prenem direcció O cap al sol que es pon rera la boira. Per arribar cal deixar els esquís i remuntar l'aresta. Gran descens i molta gana pel sopar!

Diumenge el dia es lleva més clar però ràpidament empitjora. Remuntem la glacera d'Err, primer per la dreta i després per l'esquerra. Hi ha menys neu de l'habitual i els seracs i la blavor del glaç contrasten amb la blancor infinita de la boira... Bufa el vent i fot un fred que pela, però anem fent (GPS connectat) fins al colouir que suposem ens portarà al cim. Piolet i grampons i amunt però veiem que el cim ens queda 40 m més a l'esquerra per un terreny massa exposat. De nou gran descens!

A la tarda neva amb més força. El refugi és especialment acollidor però s'ha gelat la instal·lació d'aigua i ajudem a fer viatges amb esquis carregant bidons de 25 litres (buffff). Els guardes ens obsequien amb truita de riu fumada i un bon vi del Graubünden per berenar. Boníssim!

Dilluns fa por sortir del refugi del vent que fa... Sorprenentment som els primers a obrir la traça de la neu nova de la nit (10 a 20cm) i com que el temporal sembla que vulgui escampar els núvols enfilen camí del Pic de Surgonda. Fins no arribem al plató superior l'itinerari és dret i molt gratificant. Ja al plató, veiem l'objectiu: cal pujar a l'aresta i seguir-la. Ho fem sense problemes i el cim és el que ens ofereix més vistes dels tres dies: neva i fa sol! Resseguim l'altra costat de l'aresta i la baixada és una aventura cap a una vall que no coneixem i que ens han recomanat: la Valletta dal Güglia. Tot i alguna placa (fem baixar concientment un petit allau) el descens és preciós... i amb horari suís: a les 12h al cotxe que a les 5 surt l'avió!

Meteo: variable dissabte, marron diumenge (fort vent i neu), variable dilluns (sol i neu amb fort vent). Tots els dies amb fred (10 sota zero al refugi). La neu força bona: compactada i pols.

Mapes: CNS 268S 1:50.000 Julierpass - Pass Dal Güglia

Refugi: Chamanna da Jenatsch (+41 81 833 29 29). Moltes possibilitats: Piz d'Agnel, Piz Calderas,... Des del Julierpass o des de Bivio també hi ha infinitat de pics i travesses!

Bones traces, i gràcies Daniel!