2 de juny 2009

Bishorn 4135m i Brunegghorn 3833m - 30/05 a 1/06/2009

Carme, Rafa, Xavier, Daniel i Jaume
Escapades com aquesta són de les que costen d'oblidar. Tants kilòmetres, tants dubtes amb la meteo, tantes corredisses abans de marxar... dilluns baixàvem del refugi, carregats com rucs, però no ens pesaven les motxilles, no estàvem cansats... érem l'expressió de la felicitat!

1000 km de carretera donen molt per pensar, i sobre la marxa ens anem preparant psicològicament per fer un petit canvi de plans: la vall de Zinal té poca neu i la meteo es presenta millor diumenge així que atacarem el Bishorn des del refugi Turtmanhütte sense fer "escala" al Tracuit. Són molts metres de desnivell però ens surt bé la jugada!
Fotos de Xavier M:
Abans que res, recomanar la descripció de la travessa de l'Oriol Guasch a "Alps amb esquís". També carreguem les guies del CAS "Ski alpin Bas-Valais" i "Scialpinismo in Svizzera", on llegim que el Bishorn el podem pujar directament.

Dissabte 30 de de maig. Pujada al Turtmannhütte 2519m des de Vord.Sänntum 1901m (pista de Gruben i Oberems); 2h; +625m; F; sense neu, plou.
Hi ha diverses rutes per pujar a aquest refugi i avançada la primavera aquest és el camí més curt. Pugem per la pista fins la presa (2174m) on conflueixen les geleres de Brunegg i Turtmann. La creuem per la separació dels dos nivells d'aigua i ens situem sota els fort pendents de roca que cauen del refugi. Diversos senders porten al refugi; optem pel que puja més suaument en direcció a la gelera de Turtmann. Poc abans d'arribar-hi, esquís a l'esquena, la pluja es converteix en neu... serà un regal de mig pam de pols per diumenge.

El refugi Turtmanhütte no està guardat però ens acull amb tota mena de luxes i confort: cuina de llenya, aigua corrent, menjar a disposició, banys nets, estufa d'oli per assecar la roba... Dipositem a la bústia i de bon grat els 21CHF per nit que marca la tarifa.

Diumenge 31 de maig. Bishorn 4135m; 8h de pujada 2-3h de baixada; +/-2100m; PD, ***, S2, excepte els 140m S4 del corredor Barrloch que baixem esquiant, i que pugem amb grampons i després per la roca amb l'ajut de cables. Gran bo, 10-20cm de neu nova per sobre els 3200m. Esquerdes ben cobertes.

Són dues etapes en una que ens deixen més que satisfets. Sortim a quarts de quatre a peu a buscar el corredor que porta a la roca de Gässi. Aquest tram el farem també a la baixada (esquiant, 30-40º) i dos cops més dilluns. Un cop som a la roca de Gässis ja calcem esquís per per creuar la Brunegggletscher. Assolim la cota 3000m per després baixar 200m per un tram exposat a la caiguda de seracs fins a situar-nos al peu de la gelera de Turtmann. La remuntem per la dreta fent el camí que porta al refugi Tracuit, però abans d'arribar-hi, a 3200m girem al S en direcció a les pales que baixen del Bishorn. EN DANIEL OBRE TRAÇA, es nota que juga a casa! Patim i gaudim de diferents nivells d'èxtasi i mal d'alçada, arribant al cim abans de les 11 del matí (30m amb grampons).
El descens és amb neu pols fins als 2900m. No ens ho creiem. Desfem el llarg i entortolligat camí de pujada per arribar a l'hora de dinar al refugi, amb massa temps per recuperar-nos... no hi haurà excusa per aprofitar també el dilluns.

Dilluns 1 de juny. Brunegghorn 3833m; 4h de pujada 1h de baixada, 2h més fins al cotxe; +1310m / -1935m; PD+, ***, S3-S4 (podem sortir i arribar al cim esquís als peus, dret...) Esquerdes ben cobertes.
El camí és el mateix del dia abans fins a la roca de Gässi. Ja a la Brunegggletscher es veu l'ojectiu al sud (la traducció de "Brunnegghorn" ve a voler dir "cim de la cantonada marró"). La part final es va redreçant progressivament, a mesura que ataquem la pala de dreta a esquerra, amb un darrer tram de flanqueig força dret (35º) i exposat, avui tot amb esquís.
La baixada torna a ser memorable.
Bones traces i bon estiu!

Carme S ha dit...

... SSSsssss...
sense comentaris

...SSSssss...

...SSsss

Rafa ha dit...

Jo encara flipo, miro les fotos cada dia.....

Carme S ha dit...

Jo també...

...i això que només vàrem beure dues ampolles de vi!