4 de gen. 2009

Piulada del Beaufortain - 27/12/2008 a 3/01/2009

Cap d'any a les neus de la Pierra Menta
Participants: Gregory V, Yann R, Elena M, Pili V, Manel C, JoanManuel C, Glòria V, Ricard M, Günther, Olga B, Ricard E, Jordi V, Anna (gràcies per l'ajuda amb els nens!), Xavier M, Rosa S, Toni G, Laia S, Martí G, Laura S, Carles P, Marta C, Fernando A, Gemma T, Marina G, Teresa L, Berta A, Bernat J i Jaume J.

(vídeo editat a Arêches, amb fotos i vídeos de tot el grup)
Buscàvem la famosa neu pols del Beaufortain, i el formatge Beaufort, i hem anat a trobar-ho al poble d'Arêches, on cada any s'organitza la Pierra Menta. La neu pols no l'hem trobada fins els tres darrers dies, gràcies a la nevada de cap d'any. A part d'això neu vella els primers dies, sol tret d'un dia, fred, poc vent i activitat intensa... què més podem demanar? Ah si! les vistes al proper Mont Blanc i la Pierra Menta des de tots els cims!

Xinxetes verdes = cims fets Mostra un mapa més gran
Com que érem un grup "nombrós", hem pogut fer més d'un cim cada dia a mida de cadascú, tret de dues sortides multitudinàries, amb més de 20 persones el primer dia i el dia 1. Amb tot, 12 cims i la sensació d'haver fet un bon tast de la zona i ganes de tornar-hi per pujar a altres muntanyes com la Cret du Rey, la Legette du Mirantin (que només ha pujat en Jordi), la Montagne d'Outray o la volta a la Pierra Menta.
A continuació resumeixo els cims i els propers dies segur que ho podem completar amb links a picasa, vídeos i, si algú s'anima, alguna piulada més detallada :)
Diumenge 28 de desembre de 2008
Roche Plane 2166m des de la Gîte a Les Carroz

+/- 1200m (1000m si se surt des de Maisonnettes); 4 a 6h; Dificultat **, S2-S3, PD-; orientació E; GPS wikiloc
Comencem la setmana amb el cim més proper. La neu és vella però el recorregut entretingut i amb una part final que no té res de "plane". Els primers 500m pugen directes pels prats i xalets que hi ha sobre les Maisonnettes. Després és més planer, amb vistes al Mont Blanc i ziga zagues pel bosc. Finalment es puja per la pala E, que es redreça i acaba en una aresta fàcil.
La baixada l'hem fet per tres llocs diferents: pel camí de tornada uns, i per les pales més al sud uns altres però separant-nos també per anar a buscar la Gîte o bé per tastar la primera ensigalada pels pendents drets i embarrancats que s'amaguen al bosc per sobre d'Arêches... aquí si, amb neu pols.
Legette du Mirantin 2353m

L'itinerari normal té 1100m de desnivell i surt des de Le Dray-Planey. Aquí s'ha fet com a complement de la Roche Plane, on cal afegir uns 500m de desnivell; Dificultat ***, S4 (38º, 200m); orientació E.
Aquesta és una muntanya atractiva, i en Jordi no s'ha pogut resistir i s' ha escapat mentre la resta pujàvem a la Roche Plane. El pendent és sostingut però no exposat i es puja i baixa amb esquís.
Avui la neu era dura i rarota... amb bona neu és una de les millors baixades de la zona!
Dilluns 29 de desembre de 2008
Roche Parstire 2108m pel coll du Pré

+/-800m; 4h; Dificultat *, S2, F; orientació N
Aquest cim és just sobre del poble, a l'altre costat de la Gîte on som. Es pot pujar i baixar per diferents rutes, més o menys entretingudes bé des de Boudin o des de Mappa. El camí que puja fins al Coll du Pré no presenta dificultats, després s'ha de seguir el llom en direcció sud. Darrers metres a peu, més drets.
La baixada pel mateix camí, amb ensigalades vàries si es vol arribar al poble...
Mont Coin 2539m des de Mappa
+/-1260m; 5-6h; Dificultat **/***, S3, PD-; orientació O.
Des de le Mappa surten molts itineraris interessants. L'únic inconvenient és que cal foquejar 4km per una pista fins a la presa de Saint-Guérin. Des d'aquí hi ha moltes possibilitats: el Mont Coin resta bastant a l'est i prop de la Pierra Menta.
Pointe de Riondet 2357m en bucle des de Mappa

+/-1200m; 6h-7h; Dificultat **/***, S3, PD; orientació N-E; GPS wikiloc
Hi hem pujat remuntant la vall que mena al Col de la Louze. Abans del coll cal girar a l'esquerra i pujar a un pla per forts pendents. Es creua el pla per sota el cim i s'accedeix a l'aresta NE per una canal que es rdreça a la sortida (40º). D'aquí hem resseguit l'aresta (ampla) fins el cim. Descens per la cara E molt interessant per terreny ondulat i raconades amb bona neu fins als Chalets de Riondet i el Lac de Saint Guérin que hem resseguit pel costat oposat a la pujada.
Dimarts 30 desembre de 2008
La Commanderie 1926m
+/- 800m; 4h; Dificultat */**, S2, F; orientació O
Canviem de zona per anar a la propera zona d'Hauteluce, més al nord de Beaufort. Des de Granges s'enfila un sender per un xalets i tallafoc. Dalt el pendent és més suau i es pot pujar a algun dels bonys, amb vistes sobre el Lac de la Girotte. Descens pel mateix camí amb ensigalada inclosa a la part més dreta :)
Grand Mont d'Arêches 2686m i Pointe du Dard 2489m
+850 / -2100m; Dificultat **, S3, F; orientació N
El Grand Mont és el clàssic de la zona. També l'hem fet el 31, el 2 i el 3. Aprofitant els remuntadors s'arriba fàcilment al coll de la Forclaz (2374m) i amb una hora més s'arriba al cim per pendents suaus. En Xavi i en Jordi rematen la feina prenen la vall que per sota el Grand Mont remunta fins la Pointe du Dard. Baixada llarga, perdedora i enmatollada a la part baixa.
Dimecres 31 de desembre de 2008
Grand Mont d'Arêches 2686m, tot i les inclemències...
Mont Clocher 1976m

+/-800m; 3-4h; Dificultat *, S2, F; orientació S-O;
Cim de vaques ideal per a un dia de mal temps. Pugem per un sender des de Les Evettes, per sobre d'Hauteluce. Ruta ben solitària i recollida fins sortir al llom on trobem les pistes d'esquí de les Saisies i un itinerari de raquetes que seguim fins al cim. El descens l'allarguem resseguint el llom cap a l'oest per fer un descens per pistes fins al poble.
Neva.

Dijous 1 de gener de 2009
Rocher des Enclaves 2457m

+1000m / -1300m; 5-6h; Dificultat **, S2, F; orientació N-NE; GPS wikiloc
Comencem l'any amb dia radiant i neu nova acabada de posar. Des de l'estació de Val Joly, més enllà d'Hauteluce prenem el remuntador de la Ruelle (6€) i baixem esquiant fins al Xalet de la Colombe 1490m. Posem pells i ens enfilem als lloms que hi ha sobre el Llac de la Girotte. Fem salivera per la neu pols que trepitgem i que ens espera a la baixada (també ens esperen algunes pedres amagades a la part alta). Resseguim en direcció sud dos plans i un terreny ondulat, sempre amb vistes del MontBlanc i els Domes de Miage. Per sobre el col de la Gittaz assolim el llom i l'encara llunyà cim, on arribem tots. S'ha fet tard i baixem pel mateix camí fins al Xalet, i ens decantem per la pista fins el cotxe. Gran dia!
Divendres 2 de gener de 2009, continua la festa de neu pols!
Lavouet 2410m
+650 / -1550m; 4-5h; Dificultat **, S3, F; totes les orientacions.
Aprofitant els remuntadors de Planey (telesquí de la Grande Combe) s'arriba al coll (cota 2376m) a peu, i es baixa a un pla per després remuntar fins al cim. Descens pel mateix camí o directament cap a Planey per pales molt esquiables.
Grande Journee 2460m

+700 / -1600m; 4-6h; Dificultat ***, S3-S4, PD-; totes les orientacions.
Mateix camí de pujada que al Lavouet, encara que alguns ho han allargat una mica... La baixada és de categoria, tant per la neu com pel pendent. La sortida és dreta, després unes pales més amples i la darrera part és un tub estret, però la Marina ha dit que ja ho piularia en detall, que és un gran cim!

i un altre Grand Mont d'Arêches 2686m

Dissabte 3 de gener de 2009
Mentre la majoria marxa cap a casa a primera hora, la Pili i la Berta encara han aprofitat per fer el darrer Grand Mont de la semana!
Mapes:

3532OT Beaufortain
3531OT Megève
Bibliografia:
"Toponeige Beaufortain-Lauziere" de Christophe Hagenmuller i André Dugit. Ed. Volopress
"52 Balades à skis autour d'Albertville" de Laurent Chardin. Ed. Didier Richard
"Ski de Randonnée - Savoie". Ed. Olizane
Allotjament:
Moltes possibilitats a Arêches o a la vall. Nosaltres hem estat a la Gîte la Charmette (44€ mitja pensió) i en un apartament.
(aviat links a fotos i vídeos)
Bones traces i bon 2009!

Bon dia a tots !!
Tornada a la dura realitat !!! Avui toca oficina ... i que millor que trobar la piada de tots aquests dies d' insomni en companyia dels brothers an sister .... nits de somni - vull dir, en q estaria pensant - amb bona companyia .... i que dir de l' excel.lent dinamica i coordinació de tots els q erem, des de l' hora del desdejuni a base de nute-ella, cafe'n'llets, corn-flex, etc, distribució de la penya segons objectius, cadenes de carrega i descarrega de material, dutxa, i pre-apat abans de sopar a base d' embotits i formatges diversos i vi, etc..... i sobretot la riso-terapia ....
B, Salut i Bones Traces i quan sortim !!! ....
Manel

Greg Van Hoof ha dit...

Gracias a todos por la semana fantástica. Lo he pasado muy bien y cada salida tenia algo único. Hasta pronto :-D

PS: Special thanks to Jaume and Berta for the great organization.

L'autor ha eliminat aquest comentari.
Greg Van Hoof ha dit...

aquí tenéis los enlaces hacia mis fotos de Arêches y de Chamonix