12 de març 2024

Sortides de bosc

Amb les nevades intenses dels últims dies cal buscar racons arrecerats i amb poc risc dallaus.

Dissabte 2 de març Puig de Pam i Mont Llaret +-850m F/S2

Sortim de lestació dels Angles per la pista que mena fins el refugi de la Balmeta enmig de la nevada i el vent intens, però el bosc ens facilita avançar sense patiment.

Al refugi de la Balmeta ens arrecerem per esmorzar i hi trobem un altre grup desquiadors fent una fila que sembla treta de la Sociedad de la nieve, a punt de menjar-nos els uns als altres. No, no acaba com penseu, amb el fred no hi ha destape ni bacanal, un mos frugal i a seguir cap amunt.

El grup més animós es dirigeix cap al Puig de Pam, tot i el vent. Arribem fins als últims 50m amb esquís, però els hem de treure per fer cim, ja que està ventat.

La baixada pel llom cap a la Balmeta és correcta, prou neu pols. De la Balmeta enfilem cap al Mont Llaret, per fer una mica més de desnivell, i acabem baixant per pistes dels Angles.

Hem estat Uxue coming back, Oriol, Sancho, Leti, Gerard i Hèctor i ens hem trobat al Roger, Xavi, Imma, Àlex, Eli a la Balmeta, que han tirat directament al Mont Llaret. Per sopar encara ens trobem el Quique, Montse i Mireia que venen del Tarbesou.

Diumenge 3 de març Pic de Ginevre +-800 F/S2 (S3 si es fa pala SW o SE)

Torna a nevar i a ventar encara més fort que el dissabte, així que cerquem novament bosc, sortint de lestació abandonada de Puigvalador, estaria bé que traguessin els ferros, perquè la zona és ben bonica. Pugem per la dreta de lestació sense visibilitat i amb molt de vent, i baixem pel bosc i per les antigues pistes, on hi comencen a créixer els arbrets, on trobem un powder Utah, hi ha base i a sobre 30-40 cm de pols que ha caigut el cap de setmana.

Hem estat Oriol, Sancho, Leti i Hèctor

El cap de setmana hem jalat a lestació de Queixans amb els altres cegesquiadors escampats per la Cerdanya i fem un après esquí a Puigcerdà, molt reconfortant, i gràcies al mal temps no trobem caravana i baixem a casa en un temps molt correcte.

Diumenge 10 de març Puig de Pla Bernat +-850m F/S2 (S3 si es fa pala SW o SE)

Com donaven temporal el dissabte optem per fer activitat només diumenge, pujar dissabte vespre al refu Molina i fer una pizza a Alp amb daltres habituals de la Cerdanya, Lidlman, Sancugirl, Midium, Bonnie & Clyde, Piqué i Shakira, el mesonero Roger, Thelma y Louise... Ha nevat molt el dissabte al Pirineu Oriental, ja tocava, però ha caigut a zones amb molt poca base. Al vessant nord, on ens trobem, ha nevat molt menys, i trobem un dia primaveral de sol i calor, però hi ha gruix.

Tornem a Puigvalador, on la setmana abans vam trobar molt de neu pols i molt bones condicions. Aquest cop sortim per lesquerra de lestació i pugem força dret. Per arribar al Pla Bernat hi ha dos itineraris, el fàcil, des del llom del Ginevre a mà dreta, per lEst o una pala esquerra SW més dreta on veiem traces de pujada recents. Triem litinerari fàcil, tot i que laltra opció es veu més directa, però amb el risc alt dallaus preferim litinerari conservador.

Observem interessants variants. Aquest itinerari es pot fer tant sortint de Puigvalador com de Fontrabiosa. De Fontrabiosa és més llarg i acaba amb cota de neu més baixa, pel que requereix duna mica de porteig o que la neu sigui continua des de la cota 1500, però testalvies els ferros de lestació i és un itinerari molt recomanable, que ressegueix una pista i bosc, pel que es pot fer fàcilment.

Un cop al Pla Bernat també es pot enllaçar fàcilment pel llom amb el Pic de la Tribuna, allargant una mica més lexcursió.

Per baixar, hi ha opcions per tots els nivells, depenent del risc dallaus. Si es torna pel llom fins el Ginevre i es baixa per lestació abandonada és un S2. Directament del Pla Bernat les pales sud, SW i SE són empinades per fer bones baixades, però cal tenir cura amb el risc dallaus. Observem que a la SW on hi ha traça de pujada, sembla més bruta de pedres i algun arbust i no shi veuen traces de baixada. Al SE hi ha una pala empinada amb força traces de baixada, però just a lest hi ha una pala més convexa, molt carregada de neu on ningú ha gosat ficar-shi, que procurem evitar. Més a lest daquestes dues pales trobem una tercera entrada prop darbres que ens permet fer una molt bona baixada S3 per un terreny menys exposat.

A la part alta de lestació trobem molt bona neu, a mida que baixem la neu es va transformant amb la calor, ja és primavera al Corte Ceg. Al baixar vigilar de no tirar massa a la dreta cap a Fontrabiosa o tocaria tornar a calçar pells.

La cova de Fontrabiosa és un riu subterrani de quilòmetres de llargada, i es pot visitar, shi han comès crims horribles.

Aquest diumenge hem estat Sancho, Manel, Leti i Hèctor.

Quin resum!!!! I quanta gent per la Cerdanya!!!! Collons.... Enhorabona!!!

Caldrà fer la sub-secció boscos? Haha. Bones opcions amb climatologia adversa. Molt bé!

roser ha dit...

Quins capdes tan ben aprofitats!!