14 d’abr. 2019

Voltant el Großvenediger, el parc Hohe Tauern, 7-12 d'abril de 2019

La colla que l'any 2013 va anar al Großvenediger decideix tornar-hi i jo amb totes les ganes del món m'hi apunto. La meteo no és la millor però el paisatge que podrem entreveure aquests dies guanya àmpliament el cor a qualsevol esquiador que s'estimi la muntanya. El parc Hohe Tauern sap barrejar sàviament natura, agricultura i tradició al territori que volta les geleres que hi han al Venedigergruppe. Encantat de conèixer aquesta zona ara resta tornar-hi algun dia per tal de pujar al seu principal cim. Tot just arribats d'Àustria, costa refer-se d'un paisatge com aquell i de les hores passades en la intimitat d'un parell de refugis.
La nit de dissabte dormim prop de Matrei al Langashof Steiner a 1.400 km de casa.

El kaiserschmarren de la foto de la dreta va ser el millor regal del refugi Kürsinger després de passar-hi  dues nits.

Diumenge, 7 d'abril de 2019
Pàrquing a 1.500 m. sobre Hinterbilch-Refugi Johannis
+635 m., 2h44, 7,86 km., *, track gps
Aparquem a 1.480 m. en un pàrquing on hi han d'altres vehicles prop del que sembla una cantera. Travessem un pont i seguim la pista que enfila la vall entre allaus. Anem per sobre el torrent Dorfer Bach. Passem les cabanes de Marfer Alble 1.885 m. Arribem al refugi Johannis 2.121 m. Tarda de sol a la terrassa del refugi. Anem veient com la gent baixa del Großvenediger amb cares de satisfacció. Fan la cervesa i la majoria marxen.

Dilluns, 8 d'abril de 2019
Refugi Johannis-Rainertörl
+1.327 m., 7h, 18 km., **, S2/S3, track gps
Masses dies de sol a la zona han fet disminuir molt la quantitat de neu al voltant del refugi. Pugem NE entre blocs de pedra en direcció el refugi Defreggerhaus 2.962 m. que encara no ha obert. Abans fem un flanqueig una mica exposat. Des del refugi pugem còmodament fins la carena situada sobre la gelera Inneries Mullmitzkee. Aquesta carena anomenada Mulhuiz-Aderl té un curt pas una mica pendent a 3.100 m. que permet accedir a la gelera.
Ja a la gelera la boira no deixa veure el cim. Els grups de gent que veiem tiren avall. Aconseguim arribar a l'àmpli coll Rainertörl 3.422 m. Des d'allà descartem fer cim i baixem directament per la gelera Inneries Mullmitzkee fins a desembocar al fons de vall Ibter Stein 2.207 m. Bon descens, neu pols a dalt que s'espatlla progressivament a mesura que baixem. Abans d'arribar a baix passem amb els esquís entre roques, d'aquí a pocs dies potser tocarà descalçar. Sense posar pells i remant una estona arribem al refugi Johannis.

Dimarts, 9 d'abril de 2019
Refugi Johannis-Refugi Neue Prager
+1.359 m./-700 m., 7h, 7,86 km., **, S2, track gps
Resseguim l'itinerari del dia anterior. Passem el refugi Defreggerhaus i arribem de nou al coll Rainertörl 3.422 m. Envoltats per la boira tornem a descartar fer el Großvenediger i tirem avall.
Just abans de baixar la boira obre i tenim la sort de veure un paisatge immens. Fem part de la baixada entre boira, evitem ben a l'esquerra NW els seracs que hi han al mig de la gelera, algun company veu alguna esquerda ben a prop.
Arribem al refugi Neue Prager 2.796 m. Allà on tenim visibilitat gaudim d'un bon descens. Abans d'arribar al refugi cal posar pells per fer la darrera i curta pujada. El refugi no disposa d'aigua corrent aquests dies, diverses circumstàncies han dificultat també el subministrament. Com la majoria de refugis de la zona aquest també disposa d'un sistema de subministrament per cable.

Dimecres, 10 d'abril de 2019
Refugi Neue Prager-Refugi Kürsinger
+870 m./-1.050 m., 5h, 12 km., **, S2, track gps
Amb una previsió de meteo dolenta sortim del refugi amb el dubte si ha estat bona idea travessar fins aquí. Però tot just sortir la boira aixeca i ens permet encetar el millor dia de la travessa.
Fem un curt descens i refem l'itinerari d'ahir però aquesta vegada de pujada, el paisatge és fantàstic! Arribem fins a la carena NE que baixa del Großvenediger. Després de passar força calor a la pujada arribem al coll i fa fresca de la bona. Decidim de nou renunciar al cim per tal d'aprofitar aquesta treva de bona meteo que ens han atorgat els déus, la previsió indica que aviat la boira taparà de nou les muntanyes.
Situats al coll Venedigerscharte 3.413 m. iniciem tot sols un descens memorable. La vall és ampla, sense dificultats a destacar, progressivament va girant a W.
Arribats a la cota 2.550 m. posem pells. El cel es va tapant, hem fet bé de renunciar de nou al cim. Pugem progressivament, fem un flanqueig una mica exposat i arribem ja en descens fins al refugi Kürsinger 2.547 m. Un gran dia d'esquí! Com el dia anterior estem sols al refugi. A la tarda comença a nevar i no deixarà de fer-ho fins al matí de divendres...
L'endemà el passem al refugi fent pràctiques d'arva i autorrescat,..a part de jugar a cartes i veure com neva sense parar....

Divendres, 12 d'abril de 2019
Refugi Kürsinger-Pàrquing cota 950 m. a la pista/carretera que puja de Sulzau
+75 m./-1.750 m., 4h, 21 km., **, S2, track gps
Toca marxar, poc es pot fer quan la boira s'apropia de les muntanyes. Sortim del refugi amb el gps a la mà. Flanqueix una mica exposat, és el que passa quan no tenim visibilitat. Aviat arribem a la cubeta del llac Gletschersee Obersulzbach, el travessem remant una mica i fent escaleta.
Amb una mica més de visibilitat comencem a albirar els primers arbres. La neu és ja més humida. Passem pel costat per un lloc on es pot fer un beure anomenat Postalm 1.699 m., no sabem si també tenen allotjament. Continuem baixant, de tant en tant toca remar, la vall és preciosa...i llarga. És divendres i anem trobant grups de gent que pugen cap al refugi Kürsinger. Al voltant dels 1.300 m. ja trobem menys neu, anem a peu. En menys d'una hora som al pàrquing 950 m. que hi ha a sobre del nucli de Sulzau on ens espera una taxi que ens retornarà al punt d'inici de la travessa prop de Hinterbilch. Ara només resta iniciar la llarga tornada a casa.

Bones traces, encara resten bons dies d'esquí!

Anna, Oriol, Coco, 2 Tonis, 2 Cescs, Marcos i Pep

fer travessa és també això i renúnciar als cims quan toca sap menys greu a canvi de bons descens i de passar una llarga setmana per allí, gaudint de dies que semblen ben hivernals i de refugis amb molta història. Jo hi tornaria! ;)

El Grossvendiger es ressisteix...

s'ha de ser perseverant...

De moment guanyar ell, 2 a 0
fa 6 anys vam estar més aprop

Llàstima de la meteo, no ens va acompanyar!!,

però l'estada i la companyonia vam pagar la pena

Quina aventura més bonica! Veure nevar tot un dia des del refugi també té el seu què.....sort dels gps quan la boira s'apodera de les muntanyes! Les fotos fan molt de goig i deuríeu gaudir de valent fent aquelles traces! enveja!!!

Molt bé aquesta immersió que feu en el territori. Llàstima que el temps no us hagi acompanyat. Gràcies per les fotos i ressenya. Teniu bones excuses per tornar-hi