23 de març 2006

Piada - Tuca Blanca de Pomero 2699m - Val d'Aran 23/03/2006

Enviat Carles Ll.
Artiga de Lin - Val d'Aran
Punt de sortida: Ermita de la Mair de Diu dera Artiga (1240m)
Desnivell: +/-1460m
Horari: 3h30/4h la pujada 1h30 el descens
Dificultat: S2 fins la base del coll. 50m aèris per neu/roca fins al cim
Jordi i Carles

Pomèro cobreix aproximadament la zona de muntanya entre el Port de la Picada i el coth deth Hòro. És un lloc poc conegut però que ofereix uns quants descensos molt atractius. El lloc i les vistes sobre les Maladetes, Forcanada, Malh de l'Artiga no us decebran si us animeu a anar-hi.

Aquest hivern l'accés a l'Artiga de Lin resulta més senzill ja que l'allau Simona que acostuma a caure regularment durant la temporada no ha tallat la carretera d'accés a la vall. Sí ji han restes d'allaus en diferents punts de la carretera però a dia d'avui l'accés és lliure de neu fins a les restes de l'ermita, a mig camí aproximadament.

Cal seguir la pista fins el Plan dera Artiga (1465m). Passar vora el Centre d'estudis ambientals i dirigirse cap a la fageda de la dreta (oest). Només al principi el bosc és poc dens i aviat trobareu el camí d'estiu que cal seguir. El camí ascendeix cap al nord fins creuar el barranc de Pomero. Poc després, el bosc s''acaba i per la solana començar a remuntar. Cap a 1800m creuar el torrent i seguir pujant fins a la Cabana (1862m). Enllaçar pales successives per fer cap a una vall elevada que s'endevina entre la Tuqueta de Bargues i el Tuc de Pomèro. En arribar-hi, trobarem el llac i el circ amagat que duu fins a la Tuca Blanca que tornem a veure de nou. Enllaçar suaus pales fins la proximitat del coll. Guanyar-lo probablement a peu i amb piolet i grampons resseguir pel fil l'aresta de neu i roca que ens separa del cim. Son potser 50 o 75m aèris però en que pràcticament no s'arriba a grimpar de mans.

Condicions avui. Núvols alts i ressol. Vent moderat en cotes altes. Neu assentada i compactada. Fina capa de neu pols al damunt. Excellent per esquiar fins aprox 1900m. Per sota, a l'hora de baixada, la neu estava ja massa primavera.