29 d’abr. 2005

Participants: Enric, Ton i David
Desnivell: 849 m
Horari: 1h45m pujada / 20m baixada
Meteo: excel·lent. Fresqueta però no fred, gens de vent, ni un núvol.
El pic de la Pala de Jan es troba a la capçalera de la vall deRansol. Com el seu nom indica, té una pala excel·lent, però que al'hivern s'ha d'evitar ja que corres el risc de posar-te-la per barret.
Tot i que la intenció inicial era fer el pic de Coma de Varilles, la manca de neu en aquest cim ens fa canviar d'opinió. Ens calcem els esquís uns 500 metres abans d'arribar al final de la carretera de la vall de Ransol. Un cop al fons de la vall, creuem el pontet i pugem per bosc, fent llaçades entre pins. Un cop deixem el bosc enrera, arribem a un fals pla just sota el circ que formen el pic de Mil Menut, el de la Pala de Jan, el de Ransol i el de la Coma deVarilles. Al cim s'hi veuen córrer tres o quatre isards que ha pujat força més ràpid que nosaltres, i sense pells ni ganivetes!
Girem al nord i per pendents sostinguts i amb ganivetes per si un cas, travessem per sota el cim per assolir-lo per la cresta oest. Arribem al cim amb esquís i gaudim de les vistes i de l'esmorzar (abase de llonganisa, formatge i altres especialitats locals, res de galetes energètiques!). 10 minutets després iniciem el descens. I quin descens! El sol ha transformat la mida justa de neu, ni dura ni tova. La pala és sostinguda al principi i després va baixant per pendents més suaus.
Aquesta pala només té un problema, està travessada per una franja rocosa que només permet un pas estret que cal saber trobar. Per sort el trobem aviat i seguim avall avall fins entrar al bosc. Al bosc laneu és encara dura però permet baixar bé. Esquivem algun pi que intenta posar-se al mig i arribem ràpidament al cotxe.
En resum, un cim ràpid, agradable i amb un descens excel·lent. Permet complementar-lo amb altres ascensions a la zona.
La vista del cim ens permet veure que l'ascensió al Serrera estàencara en condicions. De fet, dos companys el pujaran el dia següenti ens confirmen que hi ha neu, per bé que molt dura a dalt de tot.
Bones traces des d'Andorra!