15 de març 2009

Puig dels Tres Vents (2731m) i Puig Roja (2724m), per la vall de Comalada 14/03/2009

Pep i Albert

Desnivell: +/- 1580
Durada: ascens 3,40 h fins al Tres Vents/descens 1h
Qualitat neu: Primavera, dura-primavera al torrent de comalada
Meteó: Sol al matí amb cúmuls humilis de tarda. Vent Fluix.
Risc d'allaus: 2

Itinerari: sortida 1410 m, col de Baxo (1473m), Fageda, les Troncasses, Pluviòmetre, Jassa vella (1900m), Puig dels Tres Vents (2731m), Puig Roja (2724m), retorn pel mateix recorregut seguint el torrent de Comalada.

Accessibilitat: Ben asfaltat fins el coll de la Roue, d'aquí a l'ermita de Sant Guillem i l'encreuament a cal Picotous pista forestal amb restes d'asfalt d'estat irregular. D'aquest encreuament al final de pista, estat més deixat (Tot terrenys o vehicles alts)

Són quarts de vuit del matí i arribem fins on els obstacles ens han permès, uns avets creuats al mig de la pista no ens deixen progressar més amunt. Tot i així i veient el panorama de destrossa forestal que ha deixat l'hivern en aquesta vall, arribar fins aquí ja esta prou bé. Estem a +9ºC ! i això es nota sobretot després d'esmorzar quan tirem cap amunt amb els esquis a l'esquena (tot just 20 minuts). Arribats al coll de Baxo, ara si amb els esquís als peus, resseguim el camí que ens condueix per una bonica fageda poblada per lliris blancs ja florits a banda i banda.

El camí ens situa després de passar pel costat d'un pluviòmetre cap a les troncasses, on ens trobem un sistema de cascades artificials i rentenció de sediments. Passat aquest indret anirem progressant en tot moment per la llera del torrent de Comalada, que ràpidament desapareix cobert d'una capa de neu dura i compactada. El paisatge tot ascendint cap a la Jassa vella és realment únic, tot el torrent arrebossat de neu mentre els laterals de la vall pràcticament n'estandesprovistos. Sense arribar a la portella a uns 2440m, ens decantem cap el Puig del Tres Ventsamb esquís pràcticament fins al cim després de fer alguna filigrana. Fem un mos obligat acompanyats de tres col·legues de la Catalunya Nord que també han pujat per comalada, tot contemplant les magnífiques vistes mentre un parell de Milans es deixen veure i un grup de Gralles de bec groc ens acompanyen amb el seu cant.
Fem el primer descens del dia de poc menys de 300 m desde el 'tretzevents' amb neu primavera que es deixa fer per pujar tot seguit cap el Puig Roja amb els esquís a l'esquena. Molt bones vistes del Canigó i el Gasimir (ben farcits de neu). El descens des del Puig Roja després de fer un segon mos, és molt més interessant per la qualitat de la neu menys transformada per l'orientació i per un pendent també atractiu.

La resta de descens pel torrent de Comalada, és realment divertit, amb una neu dura primavera que en alguns passatges és ben bruta i plena de partícules i restes de vegetals (de ben segur efectes colaterals de la tramontana d'aquestes contrades) que dona uns contrastos únics.

En resum una sortida potser per coleccionistes, divertida tot i que l'orientació de la vall (SE) pot passar factura en cotes baixes. L'estat d'innivació del torrent de Comalada és el punt més important a tenir present en aquesta sortida.

Ostres, m'heu fet mirar el mapa... Suposo que l'accés a la pista de Coll de la Roue és per la D74a que va de le Tech-Banat-Prats de Molló... Aquests itineraris són realment de col·leccionista... Més al Nord, també orientat E, SE hi ha una ruta semblant des de Leca, ens hi vam encigalar fa 4 o 5 anys... Bona tria!

albert ha dit...

Correcte és la D74a. Al anar-hi vam fer-ho per Tech-Banat-la Llau (és molt estreta).Al tornar vam fer-ho per la llau-Mas Teixo-Prats de Mollo que es la D74 una mica més ample i esta millor. Si, la vall del Faig(vaig llegir l'encigalada) vam estar dubtant entre l'una o l'altre, però vam anar sobre segur ja que sabiem que fins l'hermita estaba obert.Una molt bona sortida.

La sortida va ser sensacional ¡¡ Ja he vist que has utilitzat la paraula "col·leccionista" que feia servir de forma molt encertada el Jaume l'any 2005 per definir aquests tipus de sortides.
Potser caldria aclarir per si algú la volgués fer abans que marxi tota la neu que a Tech-Banat un cartell indica ruta barrada a 4 km., malgrat això aquest dissabte vam poder passar sense cap problema.