15 d’abr. 2024

Travessa entre el Queyras i Val de Thuras

Travessa feta del 24 al 27 de març del 2024

A cavall del Queyras i la vall de Susa, una zona on es combinen cims de tres-mil metres i cims modestos de cotes 2400m amb bones pales de descens.

Diumenge 24 de març: Cervieres - Cima Dorlier 2758m - Refugi Capanna Mautino +1200m F/S3

Hem aprofitat el dissabte per viatjar fins a Briançon i diumenge ja som aviat a Cervières, petita vila sota el coll de l'Izoard. La ruta prevista surt del mateix poble, però veiem que hi ha cotxes que s'enfilen per la carretera que puja a La Chau i decidim afegir-nos. Uns revolts més amunt descobrim el què, la pista d'esquí nòrdic obren a partir d'on tenen condicions i netegen la carretera per accedir-hi, no escurcem distància, però si uns 150m de desnivell.

La primera part recorre les pistes de nòrdic fins arribar a Bourget, petit nucli de cases, d'allà abandonem el pla i seguim direcció est per amples i fàcils pales per arribar a l'ample (molt ample i llarg) coll de Chabaud 2213m. Seguim l'ample coll per anar a buscar la vall de Chabaud que puja en direcció sud est i tecom a punt culminant el cim de la Dormillosa. A la cota 2540m firem totalment a l'est per pujar per la carena, força dreta, que ens porta al cim del Dorlier 2758m. El descens és una combinació de neu bona, neu dura, neu rara però esquiable i neu ratllada per mil traces (es tracta de dos cims molt populars a la zona).

El motiu de la quantitat de traces no era la presència de molta gent, era la presència d'uns quants individus amb Kitesnow, una mena de mini parapent que permet remuntar muntanya amunt amb els esquís...

Tornem al coll Chabaud i ara es tracta de saltar a la vall del Lago Nero. Semblaria planer sobre el mapa, saltant pel coll Bourget, uns 50m per sota, però tota aquesta zona no és ben be planera i tot plegat es converteix en un puja baixa fins que som ben aprop del refugi.

El refugi és força acollidor i es menja de conya, habitual als refugis italians.

Dilluns 25 de març: Refugi Capanna Mautino - Cima Dormillosa 2908m - Refugi Combe d'Imbert 1720m

Sortim del refugi per desfer el camí cap al col Chabaud, en portem tres... Per entendre la sinuositat del terreny: del refugi que està a 2000m fins al coll que està a 2200m tardem 1h i 15m.

Per pujar a la Dormillosa decidim agafar l'ampla carena paral.lela a la vall i que ens porta sense cap dificultat fins el cim, això si, es fa llarg...

Aprop del cim hi ha una cabana moderna Bivacco Corradini, ideal per passar-hi una nit d'alçada. Hi fem un mos i baixem per la vall, repetint el tram de la Cima Dorlier fins el coll Chabaud, en van 4...

El descens direcció nord per la vall de Chabaud és força agradable i trobem un bosc força divertit que ens porta al pont del poble de Rhuilles. D'allà al refugi Combe d'Imbert hi ha 10minuts caminant.

El refugi és nou, regentat per una parella de Torí, és més aviat un petit hotel (el preu també) però amb molt bon tracte i bon menjar.

Dimarts 26 de març: Refugi Combe d'Imbert- Coll Chabaud - Cervieres +600m F +boira

El dia amaneix nevant i després de fer un llarg esmorzar, per allò de potser para..., decidim calçar esquís i seguir la ruta. Fins aprop del coll Chabaud la protecció del bosc ens permet gaudir del recorregut.

Arribant al coll Chabaud la boira ens envolta i ens obliga a passar al mode tacte, i això que ja és la cinquena vegada que hi passem.

De tota manera la preocupació és saber si ha nevat gaire a la zona del cotxe i el podrem treure...

Tardem una hora en travessar el coll i fem una estona de descens a tacte. A la cota 2000m s'obre la visibilitat i fem els darrers trams fins a les pistes d'esquí nòrdic i arribem patinant fins el cotxe. La sorpresa és que la nevada intensa a 1700m al vessant italià es converteix en una mica de mal temps al vessant francès... Així que.... el cotxe no te neu !!

Dimecres 27 de març: Bonus track Rocher Courbe 2010m des de Bousson +600m F, bosc amunt...

La nevada s'estén i s'intensifica ara ja a tots els vessants, perill 4 d'allaus, toca buscar zona protegida.

Saltem amb cotxe pel coll de Montgenevre a la vall de Susa fins al poble de Bousson on aparquem.

Amb esquís als peus seguim la pista que puja al refugi Capanna Mautino i a la cota 1600m deixem la pista per enfilar-nos per un sender dins del bosc amb molt pendent, el sender més aviat s'intueix. L'obertura de traça és memorable...

A la cota 1850m la carena es fa més planera i ens permet arribar al Rocher Courbe, una zona més digna d'un picnic que anomenar-la cim. Fins i tot hi ha una pista,que seguim per fer el descens amb bona neu fins ben aprop del poble.

Hi hem estat el Pep L i el Ricard M

Bones traces i coll Chabaud !!

Confessa Ricard! tenieu un dipòsit de birres al Chabaud...