9 d’abr. 2024

Haute Route Chamonix - Zermatt

La Haute Route és la ruta més clàssica de les clàssiques d’esqui de muntanya del món. Recorre una distancia de 120 Km i cal superar uns 6.000 metres de desnivell positiu. Nosaltres l’hem fet en 6 dies i en dos anys consecutius, ja que l’any passat vam haver d’abandonar a la segona etapa a causa del mal temps i l’elevat risc d’allaus (https://cegesqui.blogspot.com/2023/05/tancant-temporada-al-massis-del.html).  Hem fet la variant del Verbier. Per mi  les etapes més boniques han sigut les dos ultimes: foquejar pels voltants del refugi de Dix amb el Montblanc de Cheilon de fons,  l’ascensió i descens del Pigne D’Arolla, aixi com el descens final amb el Matterhorn a tocar són d’aquelles experiències que es recorden. En aquesta segona part ens va nevar durant tot el primer dia però els següents tres dies han sigut dies 10. Vam començar la ruta amb un risc 3 per neu recent i neu ventada i l’hem acabat amb una situació de neu humida en cotes baixes (2 matí, 3 tarda). Hem trobat molta i bona neu, hem pogut pujar tots els colls i cims amb els esquis als peus, a excepció del coll de Mont Brulé que és prou inclinat i el vam fer amb els esquis a l’esquena. Les glaceres estaven ben tapades, en general hem trobat condicions òptimes per fer la ruta. Hem xal·lat ens les llargues baixades, traçant per aquestes glaceres, bocabadats admirant els cims tan impressionants que ens flanquejaven. Els refugis suïssos semblen hotels, s’hi està de conya!

Verbier - Cabane de Prafleuri

Hem fet nit al petit Auberge de Versegéres, un lloc rústic però molt acollidor amb un tracte excel·lent per part de l’Alan, l’amo del local. S’hi menja molt bé i les habitacions són correctes. Deixem el cotxe a l’aparacament gratuït de Le Chable (10 dies màxim). Agafem el telefèric que ens puja fins a les Ruinettes i després baixem fins a la Chaux, on agafem el jumbo, que ens porta a col de Gentianes. Alla baixem la pista vermella però ben aviat en sortim per anar cap a l’esquerra en direcció cap al Col de la Chaux. Abans del coll ens trobem un grup de japonesos amb en Bertrand, el seu guía de Chamonix. Ens anirem trobant durant tota la ruta. Baixem el coll amb prudència, hi ha molta neu nova. Deixem el lac du petit Montfort a l’esquerra i tracem cap al Col de Momin. En teoria a les 12 havia de parar de nevar, però ni para de nevar ni s’hi veu gran cosa. Anem tirant de GPS per confirmar que anem bé. Arribem al Grand Désert, un plateau enorme on hi aterren avionetes. Fem una mica de temps a veure si para però avui no és el dia, descartem el Roseblanche i traiem pells per iniciar el descens de circumstàncies cap a Prafleuri, primer força pla i després es va animant amb un flanqueig final delicat pel tou de neu que teníem a sobre.

+800 m

4h (comptant la part de l'estació)

ME/S2

Cabane de Prafleuri  - Cabane des Dix

El dia s’aixeca tranquil i fiquem pells per pujar el col des Roux, que es veu des del refugi. A dalt ja veiem la gran Dixance i el llac de Dix. Baixem una mica i comencem un flanqueig llarguissim per tot el llac fins arribar al pas du Chat, on hem de ficar pells. Un cop superat aquest, anem entrant al glacier de Cheilon i el paisatge canvia radicalment. Al fons el Montblanc de Cheilon i a la dreta el refugi de Dix, situat en un planell elevat. A l’esquerra el pas de Chèvres, un bon accés al refugi de Dix des del poble d’Arolla. Anem bé de temps i decidim seguir fins al col de la Luette (3465 m), on trobem pales amb neu pols per disfrutar baixant.

+1250 m

5h

ME/S2

Cabane des Dix - Cabane des Vignettes

Comencem el dia baixant fins a la glacera de Cheilon però ben aviat enfilem cap al Col de la Serpentine. Primer un tram llarg que es deixa fer molt bé i després d’un planell una segona part curta però més delicada per l’exposició i algun tros de gel que aflora. Arribem a dalt i veiem el Pigne d’Arolla, el nostre cim d’avui. Pugem els ultims 100 metres i a dalt les vistes són espectaculars. Es comencen a veure ja els 4mils de la zona. La baixada és sostinguda, amb una bona pendent i amb tendencia a l’esquerra. Arribem a un punt elevat on ja apareix a l'esquerra penjat el refugi de Vignettes. Baixem i flanquegem a esquerres fins a arribar al refugi. Baixem un tros direcció a Arolla per aprofitar la neu pols que ha quedat a l’ombra del Pointe des Vignettes.

+1000

4h

BE/S3

Cabane des Vignettes - Zermatt - Verbier

El dia anterior planifiquem bé la jornada, sabem que serà llarga. 32 Km i 3 colls. La majoria de grups sortim ben d’hora, primer flanqueig  i descens cap al coll de Chamortane. Fiquem pells i tracem per la llarga glacera du Mont Collon fins al col de l’Eveque. Ja en tenim un al sac! Descens primer en direcció sud-est per girar després a nord-est cap al glacier d’Arolla. Fiquem pells i tracem en direcció est cap al Col du Mont Brulé. Un cop a la base, fiquem esquis a la motxilla i el pugem a peu. Des del coll ja veiem la impressionant glacera penjada de Tsan-Tsan i l’ultim col de la ruta, el Col de Valpelline. L’ultima part es fa llarga, no em veig l’hora d’arribar al col i veure el Cervino. Amb paciència hi arribem, ens sentim contents i molt privilegiats de poder disfrutar d’aquest moment amb aquestes vistes! Fa molt bó, fem un munt de fotos i mengem abans de començar una llarga baixada de 2.000 m de desnivell negatiu fins a Zermatt, primer per la glacera de Stockjigl i després per la glacera de Zmutt, sempre amb el Cervino a la dreta. Arribem a Stafel i baixem ja per pistes fins a Furi i finalment Zermatt. Agafem el bus que ens porta a l’estació de tren. Ens perdem entre la multitud de turistes i esquiadors que tornen cap a casa. Després de dos transbords suïssament puntuals arribem a Le Chable, el nostre punt de partida.

+1200 m

BEA/S3

7h

Xavi i Marc

Del 3 al 6 d'abril del 2024

Genial Marc! Tot al punt: meteo, neu ...molt bona travessa. Felicitats!!!

molt bona travessa :) Enhorabona!

pep lluís (ropits) ha dit...