12 de març 2019

Sortida Cicle Vall d’Ansó 8-10 Març 2019

Anem aquest cop a l’última vall d’Aragó, ben a prop de Navarra. Pinta lluny i ho és, però el trajecte es fa ràpid i arribem a les 20h del divendres per sopar a Hecho. Aquí es barreja el castellà amb l’aragonés, que encara utilitzen alguns locals.

Després de fer un tast de migas de pastor i ous trencats amb trufa, fem els ultims 45min per arribar a l’alberg del Camping Zuriza.

Dia 9. Pic de Petrechema (2371m) des de Linza

+-1100m, F, S2, 5h
La previsió era sol i bon temps però fa figa perque s’aixeca un dia enboirat i tapadot.

El nostre destí era La Mesa de los Tres Reyes,…

Fem els 15min de cotxe fins al entorn del Refugi de Linza (1340m) on aparquem.

Posem esquís a 2min del refugi i anem pujant per llengües de neu no continua que ens obliga a descalçar un cop.
Al coll de Linza i enmig d’una densa boira pixanera, la moral del grup comença a defallir i replantegem el destí: deixem la Mesa de los Tres Reyes (més llarg i compromés) i ens dirigim cap al Petrechema.
Abans d’arribar a la carena el vent bufa moderat i la boira per estones ens envolta. Mig grup decideix fer mitja volta. La resta decidim continuar fins el cim, alguns  peu i uns altres amb esquís.

A la baixada continua el mal temps i l’aigua poc a poc va calant. Tot i això la neu, primavera-humida es deixar fer prou bé. Arribem xops als cotxes i ens retrobem tots al refugi de Linza fent uns caldos, ous amb xistorra i costelles a la brasa…

Dia 10. Chinebral de Gamueta (2329m) des de Linza

+-1100m, F, S2/S3, 7h30

Es dia s’aixeca radiant. El pla per avuí és intentar fer el Acherito però, de nou, els plans serveixen per canviar-los…..
Després d’esmorzar i d’acomiadar-nos de Casilda, la molt amable i estressada jefa del camping, enfilem de nou amb els cotxes cap a Linza. Aparquem a 300 m del refu d’on, aprofitant la pista d’esquí de fons, surt el camí cap a l’Acherito. Dubtem d’anar pel clàssic camí de pujada o pel camí de baixada, a prioiri més innivat. Finalment, decidim intentar fer la circular. És a dir, pujar pel "camí de pujada". Només deixar la pista d’esquí de fons, hem de remuntar fins a una bretxa en forma de cadira de cavall, “Achar del caballo” on hem de treure esquís. Únic pas per creuar la cinglera “Foyas del Ingeniero”.

Un cop a l’altra banda cal travessar el “Bosque de Gamueta”, una fageda tan preciosa com misteriosa. Anem buscant allà on hi ha més neu, apartats del camí clàssic, fins on el bosc s’acaba (1640 m).

El dia radiant ens regala la vista de les valls que envolten Ansó i davant nostre ja veiem el pas del Onso: 300m d’obligada pendent, que uns ataquem per una banda i la resta per una altra. Uns quants sarrios ens creuen per davant.

Arribem a un pla a 1910 m on veiem davant nostre l’Acherito, però queda encara lluny de nosaltres. A l’esquerra també veiem uns núvols que s’apropen i que anuncien un canvi de temps. Optem per canviar de destí: veiem a la dreta el Chinebral de Gamueta, que tot i pelat la pala cimera és més proper.

Ens apropem a la base, on deixem els esquí i ataquem els 200m finals a peu. La boira, com ahir, ja ens envolta, tot i que encara no plou. Ens apresurem i arribem al cim.

Alguns prefereixen fer pinya esperant...

Sense perdre temps retornem als esquís i baixem per la Plana de Diego que acaba en un tub on hem vist traces de pujada. Allà anem enllaçant dos o tres pales amb neu disfrutona, però allunyats del track habitual de pujada i baixada (condició habitual de l’ensigalada!!).

Arribats a aquest punt intentem i aconseguim enllaçar amb el track de pujada però la manca de neu ens obliga a carregar esquís. El grup es divideix. Uns decideixen baixar per una escletxa per trobar el track de baixada (Foyas del Ingeniero), l’altra continua baixant pel track de pujada, amb més pena que glòria, doncs continus canvis (esquiar-caminar-canvi de pells) fins retrobar el pas de cavall.

I després de més de set hores, i ara si, plovent, retrobar-nos als cotxes. Tal com dieia la nit anterior en Manel: "No hi ha ensigaladors si no hi ha ensigalats". Per a alguns primera ensigalada amb Cegesqui. Algú dóna més?

A destacar el bon tracte i bona relació qualitat-preu del càmping-alberg de Zuriza.

Hi érem: Ruth, Manel, Uxue, Itzel, Jordi, Oriol, Daniel, Mar, Miriam, Mercè, Carles S, Héctor, Lorena, Nuria i Carles P

Hèctor Alonso ha dit...

Brutaaaaaaaaaal

Quin video més bo, i quina zona meravellosa! Alberg i bar camping Zurita molt bo qualitat preu. Zona molt recomanable. I com sempre, els company@s lo millor! I les noves adquisicions al club, un gran nou planter!

Bentornat Manel (t’han posat una cançoneta q sona un punt metàl·lic😉) i bon vídeo Carles, em sona 🤪

Molt bona sortida Carles, per molt poc no venim!!
Ben retrobat Manel, segur que has tingut al grup ben distret! ;-)
A veure si neva...

Marta Calero ha dit...

Enhorabona per la sortida i l'ensigalada!! ;)

Merci a tots, passats uns dies les ensigalades es recorden amb carinyu, jeje.. Jaume, les bones idees sempre tenen seguidors, t'he copiat la patent 😜

Molt xulo el video i molt ben trobada la cançó, a l'alçada de les sensacions i moments de fraternitat i comunió amb la natura viscuts. Gràcies a tots.
Abraçada.

Lorena ha dit...

Un cap de setmana fantàstic, súper divertit i emotiu... Manel, no hem mort tots ;-)!!! Una zona preciosa a la que haurem de tornar sens dubte!

Gabri ha dit...

Ara sí que tenim al Manel en marxa again!

Molt guai el video, les fotos i la piulada. Enhorabona per la sortida bestioles!

Bona sortida i gran video.

Felicitats a tots i bentornat Manel!!!

pep lluís (ropits) ha dit...