6 de gen. 2019

El melic de Suïssa

Arribant al Piz Cavradi amb les darreres llums d'un dia d'hivern
L'escassetat de neu als Pirineus i les ganes de tornar-hi ens enpenyen a escapar-nos uns dies als Alps pels volts de Cap d'Any. Anem cap a Uri, Suïssa on ja vam estar el 2007 amb CEGESQUÍ. Hi tornem amb una mica menys de cabell, però amb les mateixes ganes. És el melic del país, i potser dels Alps, on conflueixen Roina, Rhin i Po. Bona neu, alguns bons refugis oberts i una llista inacabable de cims on traçar pel dret i pel revés a voluntat. Després d'un cicle d'allaus important pels volts de Nadal, trobem bones condicions i força estables. El temps, variable, ens fa la guitza algún dia, però malgrat tot hem pogut aprofitar bé els dies i treure'ns el cuquet que se'ns menjava per dins.

Camona da Maighels CAS (2.315m)
Rotondohütte CAS (2.570m)

28 de desembre de 2018 - GRAUBÜNDEN

Oberalppass (2.044 m) – PAZOLASTOCK (Piz Nurschalas - 2.740 m) – Trurtg-Nurschalas (2.050 m) – Lai da Tuma (Tomasee – 2.345 m) – Rossbodenstock (2.828 m) – pont a 2.155 m - Camona da Maighels CAS (2.314 m)

+1.650 m / -1.645 m només els 2 cims.

Dia amb núvols alts i sol esmorteït a estones. Molta gent en una sortida molt popular i accessible gràcies al tren cremallera que puja fins a l’Oberalppass. Aquesta zona permet fer múltiples voltes i ascensions de dia amb descensos Oest fins a Andermatt. Nosaltres la recorrem fent un parell de cims tot aproximant al refugi de Maighels. Primer pugem al Pazolastock per la ruta 233a i descens pel 233d. Pugem i baixem al Rossbodenstock per la ruta 234a. Ens enfilem també per la obaga del Piz Tuma per fer uns postres de neu fresca abans de plegar. El darrer descens per sota del Tomasee el fem per dins del barranc que baixa cap al pont a 2.155m, variant més divertida i menys traçada. Cabana molt acollidora i amb una cinquantena de hostes.

Pazolastock
Sedrun i Graubünden des del Pazolastock
Camona da Maighels
Rossbodenstock desde Tomasee

29 de desembre de 2018 - GRAUBÜNDEN

Camona da Maighels (2.314 m) – Stavel da Maighels (2.230 m) – PIZ ALV (2.769 m) – estany 2.509 m – PIZ BOREL (2.951 m) – pt. 2.490 m – COTA 2.858 m al N D del Tgiern Ravetsch - Stavel da Maighels (2.230 m) – PIZ CAVRADI (2.612 m) - Camona da Maighels (2.314 m)

+/- 1.825 m tot el menú (a la carta es pot fer menys per menys)

Sortim sense pells per guanyar el fons de la vall al SW del refugi en un dia radiant. Cal remuntar tota la vall per ascendir al Piz Alv per l’aresta Est (237a). El principal atractiu del cim son les vistes, especialment cap a la Valle Levantina (Ticino). La Cabana de Cadlimo ja és visible i Airolo també en part. És també un bon cim per veure tot el sector de Pizzo Centrale  i voltants de la Cabana de Vermigel on anirem el dia 1. Ens quedem amb les ganes d’emprendre el descens NW (237b) amb una neu prometedora . Però avui no toca, ens espera el Piz Borel que ascendim per l’itinerari  del vessant Oest (238b). L’aresta final és fàcil, amb un parell de cordes fixes per ajudar en algun pas puntual. El Ravetsch queda a prop, però ens poden les presses per esquiar. Baixem pel vessant NW amb bona neu fins sortir de la gelera. No acabem de baixar per improvisar una ruta no indicada al mapa cap un cim a mig camí entre el Piz Alpetta i el Tgiern Ravetsch de 2.858 m. Descens NW de nou ara sí fins al fons de vall. Tornem cap al refugi, no sense abans aprofitar les darreres llums del curt dia d’hivern per pujar fins al cim de  Cavradi amb cel cada cop més cobert pels núvols alts. El canvi de temps és aquí.

Arribant al Piz Alv
Finsteraarhorn, Pizzo Centrale, Lauteraarhorn, Schreckhorn, Rotstock, Galenstock, Dammastock...
Camí del Piz Borel, amb el Piz Alv i Pizzo Centrale darrera
Tgiern Ravetsch i Piz Borel
Piz Borel - Llarg descens NW cap a Maighels
Camona da Maighels i Piz Cavradi
Piz Cavradi

30 de desembre de 2018 - GRAUBÜNDEN / URI

Camona da Maighels (2.314 m) – Tschamut  (1.645 m) // -670m

Realp (1.540 m) – Rotondohütte CAS (2.570 m) // +1.030 m

Boira i vendaval en sortir del refugi. La nostra etapa reina entre la Maighels i la Rotondohütte pel Gotthardpass esdevé inviable. Baixem ben tapats i protegits fins a Tschamut on agafem el tren de tornada a Andermatt. A migdia el temps millora suficientment i pugem fins a la Rotondohütte des del poble de Realp. Son 3hores  de camí fins al caliu de la cabana. A la tarda vespre el temps sembla millorar fora i la nit fins i tot és ben estelada.

31 de desembre de 2018 - URI

Rotondohütte CAS (2.570 m) – Witenwasserengletscher – Hüernerstock (2.908 m i 2.882 m) – Oberstafel (2.200 m) - Rotondohütte CAS (2.570 m) – Leckipass – GROSS LECKIHORN (3.068 m) - Rotondohütte CAS (2.570 m) - Realp (1.540 m)

+1.270 m / -2.300m

Temps de nou molt variable, amb vent fort en alçada sobre la divisòria axial (Lucendro – Rotondo) i boires que ara venen i ara se’n van. Temps poc fiable que deixa fer a estones, però en que la boira et pot engolir en qualsevol moment. Fem primer el Hüernerstock en travessa (961) i aconseguim que el vent no se’ns emporti fins a Val Bedretto. Deixem el Lucendro entre el blanc absolut i enfilem al Leckipass (972) que ofereix més garanties de visibilitat i relleu (a més d’estaques a la ruta i un refugi calentó per di de cas al mig camí). Acabem fent el Leckihorn amb un temps i unes vistes que ja no esperàvem pel dia d’avui. Descens fins a Realp a palpentes per estones. Nit de cap d’any a Hospental.

Sortida del refugi, Witenwasserenstock i Leckihorn
Hüernerstock, amb el Lucendro a la dreta
Cap al Leckipass
Grup guiat arribant al Leckipass des del Muttengletscher

Saashörner
 Piz Rotondo, Chüebodenhorn i Geretal

Leckihorn
Sopar de Cap d'any a Hospental

1 de gener de 2019 - URI

Telefèric Gemsstock (2.962 m) – Unter Gafallensaum  (2.100 m) – Ober Satzgletscher – Guspislücke (2.832 m) – ROTSTOCK (2.950 m) – Guspisbach cota 2.675 m – Guspissattel (2.888 m) – PIZZO CENTRALE (2.999 m) – Guspis – Ctra. Gotthardpass – Hospental (1.495 m)

+ 1.185m / - 2.650 m

Dia radiant de nou per començar l’any. Aprofitem el telefèric de l’estació per accedir al sector Vermigel / Pizzo Centrale en un dia que en el que es fa difícil matinar. Menys gent de l’esperada. Llarg descens cap al barranc de Bortwasser (91b) que acaba enclotant-se molt (compte segons condicions, ratonera!). Pugem al Rotstock per la gelera de Ober Satzgletscher (920b). Cim recomanable i molt esquiable. Baixem pel vessant SW (920a) abans de tornar a enfilar cap al Pizzo Centrale (921a) pel Guspissattel (que pugem a peu). Tot el dia amb sol i vent, que ja fa uns dies que no ens vol deixar tranquils. El cim es fa a peu per una aresta de roca i neu sense dificultats. Esquiem des del coll fins a Hospental en un lllaaaarrrggg descens. Aquí tot és més gran que no sembla, i els mapes 1/50.000 no ajuden a fer-nos-en a la idea.

Conduïm fins a Martigny per avançar part de la tornada i tenir unes hores l’endemà per fer una darrera sortida

Canvi de pells al Unter Gafallensaum
Descens del Guspissattel

Rotstock i Pizzo Centrale, cara Est

2 de gener de 2019 - VALAIS

Col de la Forclaz (1.527m) – La Giète (1.882 m) – Les Combes – Chaux de Bovine – Pointe Ronde (2.699 m)

+/- 1.175 m

Bonic i molt recomanable cim amb bones vistes cap al Valais i la gelera de Trient. La primera part de camí pel bosc és més feixuga, especialment si hi ha la neu justa i aquesta està molt gelada. Un cop arribats a La Giète, la nevera es torna congelador al llarg de la pujada obaga. Quan finalment saltem al vessant oposat el sol ens abraça i tot es veu millor. El cim ja es proper i retrobem la neu pols que anhelàvem. Cim popular i molt traçat, però avui estem gairebé sols. Bon troballa.

La Giète

255 S - Sustenpass
265 S – Nufenenpass
282 S - Martigny

Hi érem Jordi, Marc, Montse i Carles.

Bones traces. Bon any 2019.

Suco el tortell en un cafeambllet tot llegint la piulada i em tocarà la faba segur perquè els reis de les piulades sou vosaltres!!! Això es una escapada rodona i porta molt bons records del 2007 (i d'unes quantes vegades més que hi hem estat). Cims i refugis coneguts, i d'altres que segueixen la la llista... em falta el Rotstock! Les fotos molt xules, es veu que heu trobat l'or blanc, m'agrada la foto de la Montse amb el sol darrera, dedueixo que en el descens del Borel... a seguir traçant i molt al 2019, abraçades!

PepL ha dit...

El millor regal de Reis poder compartir des d'aquí la vostra aventura.

Quanta neu allà i tan poca tenim al Pirineu... Jo el 2007 no us coneixia, vaig aparèixer al grup 2 anys després, encara sort sinó m'hagués perdut molts altres racons!!

He rellegit la piulada i he repassat una a una les fotos per tal de no deixar passar cap detall, mil gràcies!!

Quina canya i quins bons records d'Andermatt. Felicitats i gràcies per la piulada, són de les que fan escola !!

Una abraçada

Triomfada treballada i més que merescuda!!! Molt bon any....comenceu bé!!!

Jordi G ha dit...

El millor regal de Nadal ha estat que em pogués afegir a la gran setmana de esquí a la taca de color blau fosc del mapa d'innivació de Suïssa. I per Reis, gran piulada. Moltes gràcies per tot, Carles!

Fa ganes d'anar-hi. Gràcies per compartir i felicitats per l'activitat.