16 de gen. 2019

Disbauxa de neu a Steiermark (II) 12 i 13/01/2019

Escapada express de cap de setmana als Alps més orientals

i com ens agraden aquestes escapades! Viure'n la preparació, la tria del lloc, estudiar-ne les condicions i possibilitats... posar-hi ganes acostuma a donar molt bons resultats.

Ja hi vam ser fa dos anys, i això també ajuda. Ho dèiem llavors: menció especial a la companyia aèria Eurowings, de les poques que a més d'oferir tarifes reduïdes, no cobra pel transport dels esquís.

La zona té una amplíssima oferta d'allotjaments i restaurants i encertem també amb la Pension Ehrefried al poblet de Kindberg a 1h30’ de l'aeroport de Vienna (totes les comoditats per a esquiadors, esmorzar ben d'hora i boníssim, i encertades recomanacions).
Aquests dies s'han batut records absoluts de precipitació en algunes zones d'Aústria i Alemanya, i a on anem, les muntanyes del sud d'Estíria, ens confirmen que no nevava així des de fa 20 anys. En pocs km trobem les valls del nord amb BPA a 5 i passem a les valls del sud amb cims més baixos i arrodonits en condicions no sols no perilloses, sinó en estat excel·lent per a l'esquí de muntanya, amb neu ben caiguda i només efectes del vent a cotes altes. Aquí, aquests dies el BPA ha estat de 2, i 3 per sobre 1800m.
Precisament, el servei de predicció d’allaus de la zona, http://www.lawine-steiermark.at, a més de publicar molt bon butlletí (i també versió en anglès), disposa d'un fòrum de piulades molt animat aquests dies i ple d'idees, condicions i comentaris. S'hi suma una amplia oferta de guies i mapes, i ara webs i apps amb tracks, mapes detallats on-line, i informació completíssima, amb possibilitats per a tots els nivells.

Així, cal llegir els cims que hem fet com simples referències doncs en anys com aquest és possible obrir traça i fer fantàstics descensos quasi per tot arreu. Qui hi pogués anar ara, podria esquiar cada dia un cim diferent fins l'abril sense repetir-ne cap, un paradís blanc (m’agrada el títol de la guia “Heimat im Winterkleid” que deu voler dir “casa nostra de blanc...”)

I el darrer ingredient: la passió d'en Carles, en Pep i jo mateix, que ens ha portat a fer dues excursions cada dia, i n’haguéssim fet tres però la gana (i la foscor) ens ho han fet canviar per bons sopars...

Resum de l’activitat:

Dissabte 12/01/2019 - Matí: Lärchkogel 1894m des del Pk del Hausgrabenhütte (Gleinalpe, Lavanttaler Alpen)
+/-800m; 10km; F, *, S2; 3-4h; orientació N-NE

El BPA a 5 al nord i fort vent fa que els esquiadors ens concentrem en aquests tipus d'itineraris.

Compartim traça amb molta gent i la fem petar amb els típics tòpics entre austríacs i catalans. Ells, però, també estan al·lucinats amb la quantitat de neu i pugen contents de com està la muntanya resseguint un camí ample i després uns prats abans de tornar a entrar al bosc ja sense camí.

El vent comença a fer la guitza i molta gent gira cua, de manera que la carena ampla i planera final només és pels valents i prou pesats per resistir els embats de la bufarada, un torb en tota regla!

Per sort al cim hi ha, a més de la creu, un refugi on hi caben dues persones ben avingudes on fem com podem les transicions. Els primers metres baixem com podem, pel vendaval, i després ja gaudim de bona neu i ràpid descens.

Dissabte 12/01/2019 - Migdia: incursió a la zona “0”

Estem contents, engrescats, volem fer una altra excursió i busquem un cim fàcil, protegit pel bosc, no gaire alt, de poc desnivell i unes quantes coses més... És a 40’ de cotxe al nord i a mesura que ens hi acostem veiem com la quantitat de neu que hi ha és desbordant.

Al poble de Seemiessen està mig colgat de neu i han tallat la carretera pel perill d’allaus. Brigades de veïns enfilats a les teulades fan caure l’excés de neu...

Girem cua i en pocs minuts baixem al poble de Turnau on tot està més tranquil.

Dissabte 12/01/2019 - Tarda: Kalcherberg 1249m des de Turnau (Mürzsteger Alpen)
+/-500m; 5km; F, *, S2; 2h; orientació NO

En aquest cim al sud del poble (i al nord també) hi ha algun remuntador, però nosaltres prenem el vessant nord-oest verge d’enginys i anem remuntant per paratges bucòlics clapats de granges, prats i bosc amb molta neu, fins al cim.

Pel descens prenem una pista per fer via i no quedar-nos a les fosques.

Diumenge 13/01/2019 - Matí: Brandnerberg 1327m des de Eibegger (Fischbacher Alpen)
+/-550m; 6km; F, *, S2; 3h; orientació E-NE-SE

Trobem la solitud desitjada i prats immaculats de blanc que llueixen al sol del matí. Ha tornat a nevar a la nit i gaudim d'una finestra i vent encalmat que permet gaudir de sons de la natura: ocells, el lliscar de neu, el nyc nyc de les botes del Pep...

Després entrem a un bosc ben atapeït però esquiable fins al cim.

Baixem cap al sud per una pala en neu molt bona i després anem a buscar el camí de baixada que ens porta en ziga-zagues de gaudi al cotxe... però aquí no s'acaba!

Diumenge 13/01/2019 - Tarda: Aibel 1394m i Ebenschlag 1547m des de Eibegger (Fischbacher Alpen)
+/-900m; 9km; F, *, S2; 4h; orientació O-NO

Des del mateix cotxe, però en el vessant oposat hi ha aquest itinerari clàssic de la zona, i molt concorregut, amb un al·licient afegit: el Hofbauerhütte entre els dos cims on ens hem pres una sopa típica maridada amb unes Gösser abans de fer el darrer cim.

Així hem donat temps a l'arribada de núvols pressagi de més neu i sense pressa hem completat al llarg descens, apurant fins les darreres llums de la tarda... buff, si ens hi poguéssim quedar uns dies més!

Enllaç al vídeo

Bibliografia:

- "Steiemark - 62 touren" de S.Sarcletti i E.Zienitzer (ROTHER) (de raquetes però útil)
- "Heimat im Winterkleid - 100 exclusive Skitouren von Wien bis zum Hocshswab" de T.Behm i R.Gruber
- Mapes Série WK 1:50:000 de freytagberndt
- molt útil l'app de bergfex amb mapes off-line

Carles, Pep i Jaume
Bones traces!!!

Terreny molt esquiable al cor de l'hivern i més en un any com aquest en que els ha caigut el cel a sobre en format blanc. Si hi poseu ganes i trobeu un vol a bon preu és del tot recomanable inclús per un cap de setmana com hem fet nosaltres. També es veritat que dilluns haureu de fer grans esforços per tocar de peus a terra ;-)

PepL.

Gran cap de setmana! Un paradís per l'esqui de muntanya a cotes baixes per esquiar de sol a sol(o més ;)). La logística I la meteo és l'unic que has de vigilar.. la resta és allà esperant! Per repetir!

Bona sortida !!! Ben trobada !!

ahhh, això és la neu, oi? ;-)))

Bona sortida !!!!

Quaaaanta neu....bufffff!!! Hi haurem d'anar!

Si la muntanya no va a Mahoma ... crec que una molt bona opció vista la situació aquí. Fa goig veure aquestes fotos amb tanta neu ... bona escapada!!!

roser ha dit...

aixó del nyc-nyc de les botes d'en pep...van acabar senceres espero...!

Mare meva! El meu somni, dos torns per dia! Esquiar fins que no hi hagi forces! bona escapada valents!

samuel

Marta Calero ha dit...

Gran sortida i quines fotos... !! Sou uns cracks!! :)