25 d’abr. 2017

Ruta entre geleres pels Alps Grees

Sortida que em reporta a una fantàstica escapada amb un 6-2 d'un primer de maig...

Els Alps Grees (Alpi Graie) és el massís que està a cavall entre les regions d'Aosta i Piemont per la vessant italiana i de la Savoia per la vessant francesa, des del coll del Petit-Saint-Bernard al nord, fins el coll de Mont-Cenis al sud. L'accés més fàcil per a nosaltres és per la vall de l'Haute Maurienne, fins a l'estació de Bonneval-sur-Arc.

Aquesta zona té a disposició uns quants refugis ben ubicats per programar rutes entre ells i ascensions a nombrosos cims de més de 3000m. Com a referència de rutes tenim el Tour de la Bessanese, entre els refugis Gastaldi, Cibrario i Avérole i la proposta de l'Oriol Guasch (Alps amb esquís, ed. Desnivel) entre els refugis Carro, Evettes i Avérole.

Gelera de Méan
Punt d'inici: Bonneval-sur-Arc, si les estacions d'esquí estan obertes hi ha un servei de Navette gratuït que facilita la logística per deixar el vehicle a Bessans.

1a etapa: Bonneval-sur-Arc 1800m - Refugi des Evettes 2590m  +800m F

Després de la logística i una cervesa per ambientar pugem des de la part baixa de l'estació d'esquí de Bonneval seguint una pista planera fins a la capella de Santa Marguerite, a la cota 2000 es deixa la pista i es remunta per amples pales cap al sud, fins el coll des Evettes, el refugi del mateix nom el trobarem ben aprop, mirador excel.lent de la gelera i dels cims de 3000 metres que l'envolten.

Esquerdes al Glacier des Evettes
Descens des de la Pointe Marie
Cim de l'Ouille d'Arbéron

2a etapa: Refugi des Evettes 2590m - Montfret 3374m  +/- 900m F/S2

Sortim del refugi sense pells per baixar uns 90m de desnivell fins el pla des Evettes, des del pla seguim gelera amunt direcció  sud est per anar a buscar una vall molt marcada i fàcil. Pujant per la vall en direcció totalment est arribem a la gelera de Méan a 3000m impressionant planúria de neu, sota el coll de la Disgrace, seguim per la gelera en direcció nord intentant no perdre cota per passar per sota de l'esperó del cim Pointe Francesetti, en aquest punt ens trobem dos grups que venen des del refugi Carro pel coll de Gran Méan, tornem a girar cap a l'est fins arribar al cim de Montfret amb els esquís als peus. Descens amb bona neu, primavera pesada ja aprop del refugi.

Glacier du Grand Méan
Coll i cim Petite Ciamarella
Refugi Gastaldi

3a etapa: Refugi des Evettes 2590m - Coll petite Ciamarella 3340m - Monte Collerin 3475 - Refugi Gastaldi 2650m  +1500m -1400m F/S3

Els recorreguts en aquesta zona, encara que amb desnivells moderats, es fan llargs per les amples distàncies de les geleres. Durant la pujada cap a la Ciamarella fem 500m de desnivell en 4km. Tot i això l'espectacularitat de la gelera i els cims que l'envolten mereixen la monotonia d'aquest tram. Hem pujat per la gelera des Evettes en direcció sud fins a la cota 3000m, on ens desviem cap al su-est per pujar per una pala sostinguda fins al coll de la Petite Ciamarella, el recorregut ha de fer diverses llaçades per evitar la zona dels seracs i les esquerdes obertes.

Un cop al coll tenim el cim a tocar, 100m de desnivell per una cresta fàcil, amb grampons i piolet, ho deixem córrer, encara tenim molta ruta per endavant. El descens el fem amb bona neu, encara pols. Retornats a la cota 3000 posem pells de nou i remuntem en direcció oest per sota de l'Albaron, fent dos girs molt marcats per passar per sota i per sobre del gran seracs característic de la gelera. A la cota 3400m el terreny és més suau, ja en direcció sud ens dirigim al cim del Collerin. El descens el fem pel coll de la Petite Muraille d'Italie, que tot i el nom es un descens molt assequible i ample S3.

En aquest vessant si que la neu transforma més i la trobem molt pesada (per a alguns...hehe), seguim la vall, molt estètica per sota le Rocce delle Ruselle, fins a la cota 2500m, després d'un flanqueig cal tornar a posar pells per superar un petit circ que dona accés a l'altiplà de la gelera de Bessanese, on hi ha el refugi Gastaldi, el més acollidor dels tres de la ruta i on fan la millor pasta, és clar !!

Refuge des Evettes
Seracs al Glacier des Evettes
Pointe Marie i Ouille d'Arbéron

4a etapa: Refugi Gastaldi 2650m - Coll d'Arnes 3010m - Pointe Marie 3375m - Refugi Avérole 2200m +900m -1200m

Etapa clàssica i fàcil, però amb un entorn magnífic al que no estem acostumats. Des del refugi cal baixar uns 50m de desnivell i continuar en direcció sud i sud-oest per anar a buscar el Coll d'Arnes, les pales són amples i fàcils de pujar, amb algun petit tram una mica més redreçat. Des del Coll baixem per l'altra banda uns 50m fins a la gelera d'Arnes, a partir d'aquí ens espera una pujada suau i llarga fins al cim de la Pointe Marie, amb els esquís als peus.

El descens el fem descobrint la millor neu de tota la ruta, tot i els dies que fa que no neva i el bon temps, ens esquiem uns bons trams de neu pols. A 2500m la neu ja és primavera però molt esquiable, el que ens permet fer pales dretes fins a la base de la vall, des d'aquest punt cal remuntar uns 50m fins el refugi d'Avérole.

Al refugi coincidim amb uns catalans instal.lats a Ginebra i ohh sorpresa amb la Lucie, també de Ginebra, que va fer rutes amb Cegesquí ara fa uns anys i va participar a la travessa Font Romeu-Merens-les-Vals.

Nit des del refuge d'Avérole
Refuge d'Avérole
Seracs a la gelera des Evettes

5a etapa: Refugi Avérole 2200m - Ouille d'Arbéron 3554m - Refugi Avérole 2200m  +/-1400m

El cim de la Ouille d'Arbéron també és un clàssic de la zona, però molt menys freqüentat que la Pointe Marie. El primer tram de pujada coincideix amb el tram final de descens del dia anterior. Seguim una sub-vall que es divideix a la cota 2400m en direcció sud-est. Preferim seguir la ruta que puja fins el coll d'Arbéron, itinerari més suau, encara que des del coll cal perdre uns 50m de desnivell per posar-nos sota la gelera d'Arbéron i des d'aquí pujar fins a l'ampla llomada que ens porta al cim.

El tram final es fa una mica dret, tot i que es pot fer amb esquís, segons les condicions potser és recomanable acabar a peu. Des del cim veiem l'espectacle de la gelera de Baounet i la Pointe de l'Autaret, molt esquiables... ho deixarem per una altra ruta...

El descens el fem amb bona neu primavera fins al refugi, buscant les parts més dretes molt esquiables totes elles.

Pointe Marie des del Coll d'Arnès
Glacier des Evettes
Pujant al Mont Collerin

6a etapa: Refugi Avérole 2200m - Bessans

Teníem previst fer l'Albaron i baixar directament a Bonneval per la gelera, però ha entrat mal temps i després d'uns dies de sol espatarrant hem decidit no espatllar la màgia de l'esquí primaveral, així que decidim deixar el tema per a la propera i retornar amb un bon regust.

Tot baixant del refugi, la neu s'acaba ben aviat i ens disposem a caminar els 6km que hi ha fins a Bessans, amb la sort que un cotxe que feia la logística per deixar gent ens baixa amablement fins al poble, tot rodó i caminant el mínim.

Hi hem estat el Lluís F, l'Ignasi P i el Ricard M Bones traces !!

bona Ricard (pq lo bo es fa esperar, hehe!) i millor vídeo. I la Lucie, records!

gràcies per tots els detalls! hi aniré :)

Quina bona travessa, fotos brutals, la nocturna és una passada!...Prenc nota! Gràcies per la ressenya!

Visca la primavera! Bona ruta, per repetir! Felicitats! ;)

Quines pales de neu!!!! Venen ganes d'anar-hi! Felicitaaats trio i gràcies per compartir-ho!

Al maig farà un any que vaig fer una escapada d'un cap de setmana llarg, per la zona de l'Albaron, no vam poder fer-lo per la boira instal·lada al cim, queda pendentot.

Bona zona i bona ruta
Enhorabona
Felicitats

Quin patiment! La birra Moretti, sobretot! Us beatificarem i us anireu a parar al belen o sanctuari de cegesqui... quina enveja, kbrons!!!