2 de febr. 2013

Esquiant entre el Luishonès, Val Louron i Comenges

30 i 31 de gener del 2013

Vistes des del Mont Né
Aquest gener és notícia que al Pirineu faci més d'un dia de bon temps. Amb la previsió d'anticicló d'aquesta setmana i el goig que fan les muntanyes ara que tenen tanta neu fins al fons de les valls, no ens podem resistir a la temptació de fer la motxilla per dos dies i sortir a fer una traça circular per les muntanyes modestes però de pales ben guapes i valls sorprenents entre el Luishonès, Val Louron i Comenges. Les condicions òptimes de neu que hi hem trobat han fet la resta, perquè hem quedat la mar de satisfets, amb moltes imatges i moments fantàstics.

Dimecres 30. Portet de Luchon - Sommet de Pouyaué (2062 m) - Sommet de l'Aigle (2078 m) - Sommet de Pouy-Louby (2091 m) - Sommet du Jambet (2121 m) - Cabane d'Artigue Longue
+/-1700 m, 7h, S2/S3

L'itinerari que hem fet per anar del poble de Portet de Luchon (1260 m) fins la cabane d'Artigue Longue (o Bareilles, 1538 m) no és ni el més directe ni el més fàcil, si no que hem improvitzat resseguint una colla de cims i esquiant les millors pales en funció del moment del dia. Del Sommet de l'Aigle hem fet el primer descens, orientació SE, 35º, neu cremeta al punt, 300 m fins a trobar el barranc principal per remuntar el Port de Pinate fins al Pouy-Louby. El segon descens del Pouy-Louby a la bonica vall de Balencous, orientació SO, molt fàcil, un plaer en tots els sentits. El tercer del dia, del Sommet du Jambet al Lac de Bareilles, orientació NE, encaixonat, salvatge, neu pols reciclada fins la cabane d'Artigue Longue.

La cabane d'Artigue Longue es troba en condicions excepcionals, com si et deixen les claus d'un piset. Llits amb matalassos i mantes, foc, llenya, gas, fins i tot sabatilles. Passem una vetllada fantàstica, "ath cant deth huec", amb el cant d'un gamarús (un rapinyaire nocturn) ben a prop, i el cel ben estrellat.

Ascens al Sommet de Pouyaué
Pic du Lion, Sommet de Tech, Sommet de Jambet, Montious
Descens SE del Sommet de l'Aigle
Lliscant pel llom del Jambet
Val de Bareilles, Mont Né al fons
Serada ath cant deth huec
Dijous 31. Cabane  d'Artigue Longue - Mont Né (2147 m) - Bourg d'Oueil - Cap de la Lit (1970 m) - Honteyde (1912 m) - Portet de Luchon
+/-1600 m, 7h, S2/S3

Comencem el dia amb l'ascensió estrella de la zona, el Mont Né pel Port de Pierrefite i el llom S. Tot el vessant E es troba guarnit de grans cornises. Però trobem un punt on podem baixar sense tirar-nos res al cap. Esquiem una gran pala de 35º amb neu altra vegada crema de la bona. Observem una placa de vent ja caiguda del cap de setmana, de cicatriu ampla i dipòsit fins al fons del barranc. Deu ni do! Acabem les galetes al costat solà de Bourg d'Oueil. Creuem a l'ombra, travessem el "gran domini esquiable" de l'estació i remuntem el bosc fins guanyar el llom. El resseguim i arribem al Cap de la Lit, visitat pel Carles i la Sara dijous passat. Aquí acabem el pa i els fruits secs i ens llancem avall sense contemplacions cap al barranc de Cirès, orientació E, amb neu primavera boníssima. A la obaga posem pells de nou, passem per la cabana de Cirès i refem la traça del dijous passat fins a l'Honteyde. Buidem cantimplora i termo i mengem la poma, la calor apreta. El darrer descens pels sarrats de Sacrouès i Gembregasse, on sorprenem un ramat de cèrvols, també dues guineus, passem prop de Jurvielle i amb quatre passes arribem a Portet de Luchon, tancant la volta circular.

Cornises del vessant E del Mont Né
Esquiant cap a Bourg d'Oueil, dipòsit de l'allau amb aerosol encaixonat al barranc
Vessant E Mont Né, es visualitza prou bé el tall i la mida de la placa
Bourg d'Oueil
Per si ens perdem per l'estació, però el millor són els fora-pistes! ;-)
Descens solitari del Cap de la Lit

Pales una rera l'altra
Cap al barranc de Cirès

Sommet de l'Aigle des de l'Honteyde, amb el descens SE

Fem córrer els cèrvols
Arribem a les quatre en punt a Portet de Luchon
Super-recomanable. Ideal per travessa de 2 dies. Múltiples opcions de sortides de dia, per a tots els nivells i gustos i més o menys ganes de complicar-se la vida. Ah, i quan acaba de nevar de nord i el perill d'allaus és elevat, s'hi poden trobar itineraris segurs i llaminers.

Carles i Montse

Ernest ha dit...

Ufff... moltes gràcies per ressenyar tan bé aquesta zona poc coneguda per mi. Unes fotos fantàstiques.
:-)

em sumo a les felicitacions! M'agrada molt aquesta zona, i la travessa, la cabana... tot fa agafar ganes d'anar-hi. Aquest any no ens podem queixar d'hivern (ventades a banda!)

Montse ha dit...

Enguany aquesta zona presenta una innivació immillorable. Cada dia veiem noves piulades a les webs habituals.

Amb la nevada que es presenta, a veure si podem fer-hi un nova visita. D'idees no en falten!