8 de maig 2005

Piada - Pic de la Coma d'Enfer/Anrodat 2729m - 8/05/2005

Eli, Aureli, Manel C., Àlvar, Berta A. i Jaume J.

Dificultat: PD+, S2-S3; 4h de pujada des del Pla de les Peires, 1h de baixada.

Cercàvem el Shangri-La pirínenc... i el cercàvem lluny, a l'Ariège,a les valls solitàries amagades darrera d'Andorra. Concretament a la vall d'Aston, a uns 20km a l'oest d'Ax-Les-Thermes.

Bivac a 1600m, passada la presa de Laparan, 15km més amunt del poble d'Aston.

Al matí, en pocs minuts hem arribat al Pla de les Peires on hi ha un refugi lliure (molt estratègicament situat per fer travessa!), amb llar de foc i altell per a 8 persones. En aquest punt la vall s'obre en tres direccions: a l'est el Pic de Rulhe i la collada de Juclar, davant el Port d'Incles o de Fontargent, i a l'oest el nostre objectiu, la Coma de Varilles.

Hem carregat els esquís a l'esquena prop d'una hora, per terreny molt pla, fins la cota 1.850m, just sota el Pic de Fontargent. Des d'aquí, ja amb esquís als peus, es continua cap a l'oest per una vall molt oberta i assoleiada, envoltats pel Pic de Cabaillère, el de Ransol, i les pales nord que menen del pic d'Anrodat. L'excursió és llarga dons hem de donar tres quarts de volta al pic!

A 2.000m, en el circ sota el portell de la Coma de Varilles cal posar els alces i girar cap al sud, on cauen ombres esquerpes de les parets verticals que ens envolten. Progressivament, per pales dretes, ens decantem cap a l'est, fent-li la volta al Anrodat, en direcció a una canal ample (la de més a l'esquerra). Als 2600m, a pocs metres del coll, faltava la neu i hem prosseguit a peu per un tarteram descompost i relliscós. Al coll ens ha abocat a Andorra (pelada, pelada!), i hem continuat grimpant sense problemes per aquest vesant fins al cim.

Des del cim es pot baixar cap la Vall d'Incles i remuntar altre cop cap al nord per la collada de Juclar, però no amb el bat de sol que cau!.

Hem tornat pel camí de pujada amb excelent neu dura-primavera durant uns 600m. Després més "xopi-xopi", però ha calgut caminar menys que a la pujada.

Satisfets i amb ganes de tornar-hi el proper hivern: té molt bona pinta el Pic de Rulhe (2.789m), amb un itinerari que s'intueix entretingut en la seva part alta... i també moltes possibilitats per a travesses des d'Andorra o el proper Plateau de Beille, amb les cabanes de Peires, Rulhe, i una que no surt al mapa, a l'estany de Mirabail...