12 de febr. 2020

Ballibierna (3.056) i Russell oriental (3.046)

Cap de setmana intens de 3milillos:  Ballibierna (3.056m) i Russell Oriental (3.046m) per Llauset

Dissabte 8 febrer 2019:    Ballibierna  (3.056)

Ballibierna per l'estany Gelat: 13'6km / +1.146m / -824m
PDS2/S3; **

El Pic de Vallibierna, Vallhiverna, o Ballibierna es troba a la Ribagorça, al Massís de la Maladeta, província d'Osca.

La carena del Vallibierna vista desde l'avantsala del cim

Dissabte pugem per la pista que surt del poble d'Aneto, fins a la boca sud del túnel de la presa de Llausset a 2091m, on el túnel està tancat per una porta metàl·lica.
Afortunadament amb el cotxe aconseguim arribar fins al túnel, gràcies a la tracció intel·ligent a les 4rodes. La neu la vam trobar a partir d'un revolt que dona a cara nord a una alçada de 1.800m (sinó hagués suposat afegir 45minuts de caminar extres i 3km)

El túnel d'una llargària de 1'5km cal fer-lo a peu, que resta il·luminat cada 100 metres, en pujada sostinguda (+110m)

Al altre costat de la presa...ens trobem que la meitat de la presa cal fer-la caminant.

A la dreta de la presa veiem el camí per on es flanqueja en una vessant amb gran risc d'allaus quan és carregada, i força exposada al llac amb neu dura, pel que cal fer molta atenció a l'estat de la neu abans de escollir-la com a ruta

El refugi de Llauset a la part superior
Passem de llarg del refugi de Llauset (2.425m) per no entretindre'ns, i enfilem cap al Vallibierna.

La presa de Llauset arribant al cim
A la part final alguns anem amb esquís fins dalt, i altres opten pels grampons, ja que la pala es posa força dreta. La neu està en perfecetes condicions, només algún petit tram una mica dura

Un cop superada la pala que mena a la carena-cresta... només resta resseguir-la amb grampons i piolet fins al cim principal.

Desde el cim, direcció oest  al final de la carena tenim el Culebras, amb el famós pas del Cavall -paret de roca- a la part intermitja

A tocar el massís de la Maladeta per la seva vessant sud-oest

La pala de baixada, S3, i amb 40º a la part inicial. Bona neu a dalt, una mica dura a la part intermitja, i primavera a les darreres pales arribant al refugi

Nit al refugi de Llauset, totalment renovat, amb habitacions àmplies amb lavabo i dutxa a l'habitació, tot un luxe!

Diumenge 9 febrer 2019:   Russell Oriental (3.046)

Russell Oriental desde refugi de Llauset
13'8km /+875m/-1.213m
BD (AD), BEA; S3; ***

Senyalat en groc, el Russell oriental. En blau la canal de pujada. A l'esquerra, el Russell central, al que es puja per la carena,  part del darrera

Des del refugi de Llauset enfilem l'ascens pel coll de la Solana d'Anglós (2.672m), per flanquejar per sobre l'estany Negre, i baixar uns metres fins al estany del cap de la Vall.
El Russell ja es veu majestuós, i enfilem cap als peus de la pala Sud per pujar amb grampons i piolet fins a vèncer la cresta.
A la cresta deixem els esquís (que podríem haver deixat una mica més per sota de la muralla de pedra)
I arribant a dalt fem una flanqueig per sobre d'un canal vertical un pèl exposat però fàcil.

També hi ha la opció de pujar per les roques en grimpadeta fàcil i poc exposada (passos de I/II) per l'aresta.
Aquí ja només queda fer el Cim del Russell Oriental (o Est). Decidim no fer el cim Russell central que es veu fàcil, però que com a mínim ens tindria 45minuts extres per fer-lo.

Un cop baixada la canal, enfilem la collada dels Isards, per després (intentant no perdre alçada) arribar al coll de Ballibierna (últims metres a peu) i ja encarar la baixada cap al refugi, i d'aquí cap a la capçalera del embassament, resseguir l'embassament i finalment fer la caminada del túnel.
Erem (d'esquerra a dreta): Roger, Miguel, Susana, Xavi, Jordi i Mercè

Piulada: Roger Gili
Fotografies: Roger Gili i Xavi Kun

Enhorabona!!! Un cop passat el túnel.... preciós!!! Poder arribar en cotxe fins allà, fantàstic!

Quina sortida més alpina i quines imatges dels 3mils!!!. Fan goig, felicitats per aquest cap de setmana!

pep lluís (ropits) ha dit...

Enhorabona! A la fi el Russell!

Unknown ha dit...

Felicitats! Quina sortida més maca i les fotos genials :)

Mireia Kun ha dit...

Quines fotos més maques i quin bon grup!

I el Rusell, ha caigut!!

Felicitats a tots per la sortida

Unknown ha dit...

Molt maques les fotos. Enhorabona per la sortida!