8 de gen. 2020

Trobada de cegesquiadors/es al Champsaur (Ecrins) 28 desembre 4 de gener

El Champsaur és l'alta vall de la ribera del Drac (afluent de l'Isére) ubicada al Sud dels Ecrins. Aquestes valls encara tenen una forta influència climàtica del Mediterrani, sense tenir la innivació de la zona nord dels Ecrins ni de la veïna zona del Queyras. Tot i això, és una magnífica zona per a l'esquí de muntanya, amb cims que superen els 3000m i al mateix temps cims esquiables que no van més amunt dels 2000m. Ens hem instal.lat a Pont-du-Fossé, municipi de Saint-Jean Saint-Nicolàs, a l'alberg La Pousterle on ens hem allotjat amb dreta cuina, alberg amb molt bona acollida ideal per a grans grups. La vall té diverses estacions d'esquí alpí i esquí nòrdic, la més important Orcieres. Setmana d'esquí de muntanya, alguns esquí de pista, gastronomia, enologia i bon rotllo.

28 desembre de 2019

Pic de la Céüze. 2016m
+/-700m; 7km; orientació O-NO; F, *, S2; 3-4h
(Fina, Roser, Pep, Joana, Bernat, Marta i Jaume)

Som a la muntanya de Céüse, just a sobre de Gap, un petit circ tancat al qual s'hi accedeix per una carretera, aquests dies amb algun revolt gelat, que porta a l'estació d'esquí de Céüse ara tancada. Som a la regió natural del país de Buech. Aparquem el cotxe just abans d'unes cases anomenades de Céas Marin. A la dreta de l'accés a aquestes cases trobem el camí que ens porta a travessar el torrent de Manteyer. Seguim entre arbres SE fins a sortir a terreny més obert. Al capdamunt de la muntanya albirem el final d'un telecadira, just a tocar hi ha el pic de Céüse que a dalt està força gelat. Arribem dalt i traiem pells. Comencem a baixar W i després N per tal de recuperar l'itinerari d'anada. Neu dura i en algun punt crostada, més avall una mica més transformada. La zona permet fer algun itinerari circular si des del cim ens dirigim cap a la Crête de Raux i des d'allà retornem a l'estació. Avui ja no tenim temps que cal preparar el sopar! La muntanya de Céüze escarpada per l'est en forma de mitja lluna amaga una cubeta i plans esquiables al nord i a l'oest ideals per a l'esquí. De fet hi queden uns remuntadors vestigi d'una antiga estació que marquen el camí del cim. Enlairada per sobre de Gap la tindrem a la vista la resta de dies des de casi tots els cims que hem fet. Nosaltres hi hem pujat des del llogarret de La Montagne, ben al nord i lluny de les antigues pistes pujant pel torrent primer i per una successió de pales fins a la carena que porta al cim. Des del cim veiem un aperitiu del que ens espera! Neus dures i ventades que no han fet agradable la progressió però que han facilitat un descens llarg i vertiginós.

Les Pélissons 2470m +/-700m; 9km; orientació S; F/PD, *, S3; 3-4h
(Anna M, Eli, Àlex, Mercè, Ricard)

És el cim que fas quan acabes d'arribar, és tard, aprofites els aparcaments de l'estació d'esquí i vols trepitjar la mínima pista possible. Molt recomanable i amb possibilitats d'ampliar l'itinerari. Se surt dels aparcaments ubicats a la carretera dels Espinets, a l'extrem nord de l'estació (trobarem diverses caravanes que passen temporada), seguim les amples pales cap al nucli de cases d'Estarís, passat el nucli ens enfilem per la roca d'Estarís (divertit però evitable)arribem a un petit altiplà que seguim pel llac de Jujal, segons l'estat de la neu anirem a buscar directament, en direcció nord, el llac de les Sirenes (coll marcat i dret), sinó és recomanable anar fins a la pista i seguir-la fins a l cota 2300m. Des d'allà girem cap a l'est seguint l'evident carena dels Pélissons. El descens es pot aprofitar per les pistes o bé pel mateix itinerari.

29 desembre de 2019 Punta Sud de la Vénasque, 2620m
+/-1000m; 11km; orientació SE; PD, **, S2-S3; 4h
(Mercè, Raquel, Míriam, Anna M, Fina, Roser, Pep, Manel, Ricard, Marta i Jaume)

Sortim d'un pàrquing situat sobre el nucli de Les Richards 1.575 m. per un el camí pastoral que seguim fins a una corba on el deixem després de travessar un torrent per marxar a dreta NW. Més amunt tot de traces marxen a l'esquerra NW directament cap a al pic de Palastre nosaltres marxem a la dreta, passem en ziga-zaga entre uns blocs de pedra fins passar prop del Pic de Palastre. Allà anem a la dreta fins a una zona planera a 2.200 m. des d'on es veiem els dos possibles objectius d'avui: el Soleil Boeuf i la Punta Sud de la Vénasque. Ens dirigim cap a la coma d'aquest darrer, fem els darrers metres amb grampons. La zona és força transitada aquests dies i trobem traces arreu. Retornem seguint l'itinerari d'anada intentant evitar els trams més traçats gaudint de la neu transformada d'aquests vessants ben assolellats aquests dies. Algun curt tram a peu i arribem esquiant als cotxes.

Vídeo: https://vimeo.com/382875452

Avantcim del Grande Autane, 2.468m i La Coupa, 2.628m
+/-1250m; 14km; orientació N; PD+, **, S2-S3; 5-6h
(Mikel, Eli, Anna S, Àlex, Roger, Xavi, Fina, Teresa, Rosa, Indra, Pili)

Arribant a Orcieres, prenem la carretera D475 que ens durà al poblet de les Audiberts havent creuat el riu le Drac Noir. Reseguim la carretera, estreta que va guanyant alçada i ens porta al parking de sortida, al poblet d'Archinard (1.589m). És un recorregut habitual, així que els nostres cotxes són els últims que troben lloc. El recorregut està orientat tot a la cara nord de la muntanya, per tant, l'ambient és fred i no tocarà el sol.... ens abriguem. Travessem el poble, al compte amb el gel que hi ha al terra i ens dirigim al Sud-Sud Oest, tot resseguint la riba dreta del torrent de l'Archinard. El camí, molt traçat no té pèrdua i ens durà a travessar el bosc de la Graviere, bosc de Mélèze, sense fulles, clar. La neu a aquestes hores, és dura. Anirem agafant alçada fins els 1900m, on a la dreta ens trobem amb un refugi lliure i ja veiem la gran pared nord de la Coupa amb una enorme traça marcada. Seguim guanyant alçada fins el 1995 metres on girem a Oest per anar a buscar el sol i ja posats, atacar el primer cim del dia. Anem resseguint les traces que guanyen alçada molt suaument per pendents moderades sempre amb tendència Oest. Ens queda únicament per superar una enorme cornisa que ens permet arribar a l'avantcim per una carena molt suau. Al avantcim, sense vent, mengem alguna cosa i plantejem cóm atacar La Coupa. La coupa, ens queda en direcció Nord-Est desde la nostra posició i no volem perdre molta alçada, així que sortint de la nostra carena ens trobem amb neu una mica pesada, fonda, que és deixa fer i anem flanquejant per sota el col de Rouannetta, buscant algunes pales encara no traçades. A l'alçada de 2310m, tornem a calçar pells i afrontem les fortes pendents per accedir a la Coupa. Ens trobem amb una traça perfectament marcada que ens permet salvar el desnivell sense serretes. No obstant, en la última gran diagonal que gira cap a l'oest per arribar al cim, ens trobem amb neu molt ventada i dura. Les serretes, en aquests punt, no haguessin estat de més. Fem cim amb esquis als peus. La baixada per tota la cara nord i de nivell S3 ens fa gaudir de valent i fins i tot pel bosc de Melezes, amb tota la traça molt treballada, es converteix amb un ràpid descens fins al cotxe.

30 desembre de 2019

Roc Blanc, 2897m des de Prapic
+/-1450m; 21km; orientació NE-SO; F, *** per llargada i desnivell, S2-S3; 7h
(Carles, Mercè, Anna M, Míriam, Manel, Roser, Pep, Marta i Jaume)

Sortim del bell nucli de Prapic avui regelat. Pugem per una pista en direcció SE, resseguint la riba dreta del torrent del Drac Noir. Passem a tocar de la capella de la Sauce i arribem al Salt de Laire. Deixem un pontet a la dreta que no travessem, des d'aquí gaudim d'unes magnífiques vistes de les comes que porten al pic de Mourre Froid. Aviat tombem a N i posteriorment a NE fent una combinació de comes ben innivades. Passem a tocar de la cabana de Vallon Cros, avui ben colgada de neu, i després d'un prolongat ascens, arribem a l'ampli coll de Terres Blanches a 2.721 m. que no es visible fins ben amunt. Des del coll podríem davallar en travessa fins a Dormillouse. A l'E ja veiem el turó que conforma el Pic del Roc Blanc, ens hi acostem i el voltem pel S, aviat arribem al cim amb els esquís als peus. Al N veiem l'imponent cim de Rochelaire. Davallem cap a S per les diverses comes que conformen el torrent de la Bruyère, amb trams de neu dura i transformada que a mesura que baixem es converteix en crosta. De nou som al Salt de Laire, i amb alguna curta remada i uns pocs metres de porteig just a tocar d'un oratori arribem ràpidament a Prapic. Un itinerari de"rando" que permet gaudir d'un entorn i unes vistes fantàstiques.

Le Palastre, 2.279m
+/-1230m; 12km; orientació SE; PD, **, S2-S3; 4’5h
(Mikel, Eli, Anna S, Àlex, Roger, Xavi, Fina, Teresa, Rosa, Indra, Pili)

31 desembre de 2019

Pic de la Gleize 2161m des de la pista al Coll de Gleize (Col Ballard)
+/-660m; 6,5km; orientació SO; F, *, S2 (S3 a la pala); 2h
(Àlex, Eli, Teresa, Raquel, Míriam, Mercè, Anna M, Manel, Roser, Pep, Ricard, Marta i Jaume)

Curta matinal ideal per canviar d'any. Des de coll Bayard seguim la pista asfaltada que porta al Coll de Gleize fins a una corba a 1.483 m. on aparquem els cotxes. Pugem en direcció W sobre neu dura fins a travessar una pista. Sortim a un terreny més suau i obert on anem resseguint les diverses traces que es dirigeixen cap al cim. Arribem a una petita coma ja prop del pic, Avancem N fins a trobar a 2.110 m. l'aresta N que resseguim fins el pic, amb esquís als peus. Neu ben dura a la part superior. Baixem per la curta i redreçada pala E del pic, i resseguim l'itinerari d'anada fins al punt d'inici. La neu en general era transformada i prou bona per gaudir de la baixada, una mica més dura ja a tocar dels cotxes.

1 de gener de 2020

Le Piolit 2.464m des d'Ancelle (maison du Peintre)
+/-1050m; 17km; orientació O-NE; F, **, S3; 6-7h
(Mikel, Xavi, Indra, Anna S, Roger, Teresa, Hèctor, Marc, Núria, Carles, Fina, Pep, Mercè, Anna M, Manel, Ricard, Marta i Jaume)

Sortim d'Ancelle-Le Peintre (1.400 m.) Remuntem la pista que porta a Rouanne Haute, fins a 1.550 m. anem a peu i allà ja trobem neu contínua. Arribats a Rouanne Haute travessem per un pontet el torrent de Lautaret i resseguim un camí que ens portarà fins al Clot des Naïs 1.860 m. Des d'allà continuem S en un llarg flanqueig vorejant la serra del Clot des Naïs. Aviat veiem a la nostra dreta el coll de Pourrachière i al fons, a la Plaine, una cabana. Continuem S cap a la part superior del torrent de Lautaret que desemboca just sota la pala del Piolit, que és força dreta, però avui, de bon fer amb esquís. Retornem per l'itinerari d'anada. Neus crostada a la part superior, que millora a mesura que ens acostem al bosc.

2 de gener de 2020

Vieux Chaillol 3.163 m des de Chaillol 1600m
+/-1600m; 17,5km; orientació S; F (però trams exposats), ***, S2-S3; 6-7h
(Mikel, Àlex, Roger, Xavi, Anna S, Pep, Anna M, Míriam, Mercè, Marta i Jaume)

Des de l'estació d'esquí Chaillol 1.600, cal resseguir el telecadira de la Selette fins a 1.700 m. i després continuar per una pista que porta a una reserva d'aigua. Nosaltres no agafem bé l'itinerari i seguim un camí que passa just per sobre de la reserva d'aigua i ens porta massa a la dreta, la qual cosa ens obliga a fer un flanqueig exposat per recuperar l'itinerari. Ja per terreny més obert arribem al coll de la Pisse a 2.354 m., que travessem i continuem N fins passar prop del coll de Riou Beirou on fem diverses comes més redreçades que porten a l'ampli cim del Vieux Chaillol, vistes infinites! Ara només resta recuperar l'itinerari d'anada, amb neu dura a la part superior, millorant sobre el coll de la Pisse. Passem a tocar d'una cabana, des d'on baixem S cada vegada per terreny més obligat fins a desembocar a la reserva d'aigua. Des d'allà resseguim la pista forestal que mena a l'estació.

Pic de Tourond 2743m des de Chaillol 1600m
+/-1150m; 16km; orientació E/S; F, ***, S2-S3; 3-5h
(Ricard i Hèctor)

Fruit de l'error d'itinerari del Vieux Chaillol, fem una escissió que feia pinta d'ensigalada, però ha durat poc. Superats els primers metres d'un torrent i amb els esquís a les mans, arribem a l'itinerari normal del cim que seguim sense dificultat. El Tourond és un cim molt recomanable, però el Vieux Chaillol li fa ombra per l'altitud i l'itinerari. L'inici de l'itinerari és el mateix que el del Vieux Chaillol, arribats al final de la pista es travessa el riu i se segueix el camí del bosc que puja fent ziga zagues en direcció nord-est. A la cota 1900 el camí deixa de coincidir amb el d'estiu i s'enfila directament per la dreta fent una gran diagonal i salvant els dos torrents que baixen dels de la Punta Sud de la Venasque. El camí sense dificultat però amb pendent constant va girant al nord per buscar el coll de la Venasque 2487m. Passat el coll trobarem a la nostra esquerra la gran pala final del cim. El descens el fem pel mateix itinerari, atenció al descens del cim si la pala està gelada, el pendent de la pala tendeix cap al nord i porta a uns penya-segats. Hem trobat la millor neu a la zona del bosc, retallant el camí de pujada.

3 de gener de 2020

La Pousterle 2.401m en travessa des de La Coche a Richards per la fabulosa vall de Clôt-Lamiande
+900/-850; 10km; orientació: totes; PD+, ***, S3; 4-5h
(Mikel, Xavi, Indra, Anna S, Àlex, Roger, Teresa, Hèctor, Marc, Núria, Raquel, Carles, Fina, Pep, Mercè, Míriam, Anna M, Manel, Marta i Jaume)

Aparquem vora la pista, a uns 1.500 m. ja passat el nucli de La Coche. Amb esquís als peus marxem NW fins a trobar la pista que porta a la Combe Belle. A estones la resseguim, i a estones anem pujant pel bosc de Ranguis fins arribar a un tancat que passem per l'esquerra. Arribem a una mena de coll on desemboca la pista, al voltant de 1.710 m. Seguim N per un llom fins a 1.940 m., on tombem a la dreta NE per passar l'aresta E de la Pousterle, entre 2.100 i 2.150 m. Traiem pells i fem un curt i magnífic descens fins a la vall de Clôt-Lamiande on trobem un gall fer. Remuntem direcció W fins al coll des d'on veiem a la nostra esquerra el cim de La Pousterle, fem un tros més amb esquís i els darrers metres a peu. Les vistes són excepcionals. Des d'allà observem amb atenció el que serà el nostre itinerari de baixada. Retornem al coll i davallem SW per les diverses comes que porten a la cabana de la Baume on no cal arribar-hi. A l'alçada de la cabana ens hem de desviar a la dreta W fins a trobar un pas que resta amagat a l'altre costat de la carena on en un fàcil flanqueig podem arribar a les comes que davallen directament a la pista que porta a Les Richards. No hi ha massa neu però aconseguim arribar a la pista amb els esquís als peus. Neu una mica crostada a dalt i transformada i de bon fer ja des de prop de la cabana de la Baume. Un bell itinerari! Sorpresa rere sorpresa en aquesta volta circular molt més maca i agraïda del que pretenia ser una matinal. Primera sorpresa que tot i l'orientació sud hem pogut calçar esquís casi als cotxes... Segona la bellesa i pau del bosc en la primera part de l'ascenció que fa honor al seu nom, la Combe-Belle. A partir dels 1799 hem resseguit el llom sud fins la cota 1940m des d'on hem iniciat un flanqueig per sota el cim cap al nord-est fins a l'aresta est... Tercera sorpresa: el descens a la vall de Clôt-Lamiande, curt i dret, segurament el recordarem per aguantar la millor (casi única) neu pols de l'estada... baixada genial. Quarta sorpresa: som en terreny de Galls Fers, i sense voler, un mascle s'ha despertat en el contacte amb els esquís que obrien traça... La pujada per Clôt-Lamiande ja l'esperàvem maca, però no tant... llogarret preciós i plaer d'obrir traça fins al coll sota la Pousterle, que hem remuntat amb grampons la majoria del grup. El descens l'hem improvitzat veient que podíem traçar cap a Richards: ha estat una baixada molt maca i variada, amb un pas delicat que ha acabat essent fàcil per l'únic pas que hi havia per baixar una faixa rocallosa.... Ja a les Richards, 20' a peu fins al punt on havíem deixat els cotxes, sorpresos, contents!

4 de gener de 2020
Pic de Gleize 2161m

La pointe sud de la Vénasque (Hèctor i Marc)

Bibliografia: "Ski de montagne en Dauphiné - 454 itinéraires" de Jean-Pierre Bonfort, Editions Cent pages, 1996
Mapes: Orcieres-Merlette/Sirac/Mourre-Froid/Pn des Ecrins (Gps) - 3437ET Guillestre/Vars/Risoul/Pnr du Queyras (Gps) - 3537ET Champsaur/Vieux-Chaillol/Pn des Ecrins (Gps) - 3437OT

Mikel, Xavi, Indra, Anna S, Roger, Teresa, Hèctor, Marc, Núria, Carles, Fina, Pep, Mercè, Anna M, Manel, Ricard, Marta, Jaume, Pili, Koki, Còncep, Mariona, Raquel, Núria, Eli, Àlex, Roser.

Bones traces per al 2020 !!

Gràcies Ricard per organitzar-nos i la gran currada que representa. Als cuiners pels àpats, i a tothom per compartir aquests grans dies. En el vessant gastronòmic, tot i que semblava complicat, ningún lobby gastronòmic s'ha imposat, ni els anti-gluten, els free-alcohol, els sense lactosa, paleo carnivors, ni els glutamato yeye...
La meteo també a estat bona, que podia sortir malament... i no oblidem la gran carta de vins i caves...
Gràcies a tots per ser-hi.
Bones traces.
Manel C.

Una bona descoberta de la zona, com sempre molt interessant.
Llàstima que la neu no ha estat la més òptima però la resta tot super bé (rutes, menjar, meteo, ambient, etc.)
Gràcies a tots els que ho heu fet possible!!!

Perfecta organització i piulada! festival de cims i dies de bon temps! Mooooooltes gràcies a tots per aquests dies tan ben aprofitats!

Molt bona estada per la organització, per l'entorn, per l'ambient, pels companys, pel temps, pels apats, pels nostres veïns francessos....

Tinc la sensació que ens ha faltat fer molts cims per aquella zona, tot i que erem un bon grapat de cegesquiadors/es distribuits ens grups diferents. Zona amb moltíssimes possibilitats

Gràcies a la organització i a tots per fer-ho possible!

bones traces i seguim!

pep lluís (ropits) ha dit...

Enhorabona!

Molt bona piulada. Seria genial si podeu penjar links als tracks!

27 esquiadors! Si sou més gent que a l'assemblea! No en sabia res, segurament algun e-mail al spam.

Ricard: el que em te molt intrigat és aquesta foto, que també vas publicar al Instagram, on baixes agafant el pal per la meitat. És una tècnica de descens en grans pendents?

Pep Lluís, efectivament és una tècnica, el bastó curt t'obliga a baixar el punt de gravetat al màxim i això provoca que els esquís estiguin ben posicionats, compte sempre amb gir una mica saltat....

Pel que fa a la sortida, s'ha organitzat amb el boca-orella, no es fa una convocatòria oberta, però tampoc és tancada.

Sobre els tracks; no en soc massa partidari, per evitar que la gent vagi a cegues i s'hagin de mirar el mapa i les ressenyes, però no ho descarto, sempre alertant els els tracks no són definitius...

Gràcies pels comentaris

Ha estat una molt bona organització.
Escollint el lloc, l'alberg,

Els àpats i els seus cuiners... i els ajudants
les sortides, totes, descobrint llocs i llogarets excepcionals... i el que encara queda descobrir...
La meteo, que hem de dir!!!
La neu, malgrat la crosta d'algunes vessants, ...
La bona companyia de tots i totes i la del grup de francesos...

Tot, tot, tot, un molt bon record

Gràcies, organitzador
Gràcies, grup per aquests dies

Molt bona piulada

Anna Muñoz ha dit...

Gràcies per piular-la. Me l'apunto!

Fantàstica piulada i gran sortida. Quin curro Ricard! Moltes gràcies per fer-ho possible, la zona no te l'acabes i l'estada, àpats , logística no podia estar més ben organitzat! Merci beaucoup!