3 de gen. 2020

Petit Peric pels couloirs Poire i Patou

Ruta maca al Petit Peric i sembla que poc freqüentada, al menys en comparació als couloirs de Cambre d'Asse, crec que aquest dia vam ser els únics que vam pujar pels couloirs, per la canal de Patou si que baixava més gent.

És surt de l'estació de Formigueres, es pot agafar un forfeit d'una pujada per accedir més ràpidament al refugi de Camporrells i a la cara E dels Perics. Vam pujar pel Couloir de la Poire (de la Pera), que es fa bé com a mínim així com vam trobar nosaltres la neu. La intenció era baixar per la pala SE del petit Peric però vist el bon estat de la neu el Xesc, l'amic que m'acompanya, s'anima a provar de baixar per la canal de Patou i no se com em convens de baixar per allà. Al final més bona de fer del que semblava de lluny, ampla i sense obstacles i amb la neu que havia podies caure i t'aturaves sense problemes com vaig poder comprovar dos cops!

Estat de la neu

Ha fet calor i especialment als llocs més plans i exposats al Sol ha fet aigua que s'ha glaçat i hi ha una placons de gels grans, també a carenes i als llocs on el vent s'ha emportat la neu hi ha força gel, cap al migdia transformen una mica i són més gestionables. A partir d'uns 2400 i especialment a cares est i nord hem trobat encara neu pols, a la resta, a part dels placons, hi havia neu dura que va transformar i es baixava molt bé, en pla dia de primavera

Fitxa ruta

Distància: 12.6 km
Desnivell positiu acumulat: 741 m
Desnivell negatiu acumulat: 1280 m
Alçada màxima: 2690 m
Alçada mínima: 1720 m
Dificultat:
  • Ascens PD+ al couloir de la Poire (45º a la part final), orientació E.
  • Esqui S3, uns 40º màxim a l`inici de la canal de Patou, orientació E, la canal és relativament ampla i no te obstacles ni girs obligats.
Recorregut:
  • Punt de sortida, aparcament de l'estació d'esquí de Formigueres (1280).
  • Comprar un forfait randonnée (7 euros). Agafar el telecadira, baixar per la pista Le Lièvre (negra) o Les Papillons (blava) fins el telecadira de Serra de Maury i agafar aquest telecadira (2320). Alternativament, per evitar els telecadires, també es pot pujar per les pistes de l'estació o des de la vall de Gaube cap al refugi de Camporrells i fins i tot dormir al refugi (guardat)
  • Ascendir amb pells uns 100 m de desnivell fins el cap de la Serra de Mauri (Serrat de Delià 2412)
  • Baixar al Refugi de Camporrells (2240)
  • Ascendir un altre cop amb pells per fer l'aproximació fins base del couloir de la Poire (2380)
  • Ascendir el couloir de la Poire i al sortir seguir la cresta a peu fins el cim del Petit Peric (2690 m).
  • Descens per la canal de Patou (baixar per la pala SE sense allunyar-se gaire de la cresta per on hem pujat, passar de llarg la sortida del couloir de la Poire i buscar una mica més avall l'embut d'entrada de la canal de Patou, sembla complicat però és molt evident si hi ha visibilitat)
  • Un cop a sota de la canal, desfer el camí de pujada, fent canvis de pells de nou al Refugi de Camporrells i al cap del Serrat de Delià. Al tram final baixar per les pistes de l'estació de Formigueres fins el cotxe.
Material: l'habitual d'esquí de muntanya: Grampons. Casc (per si cau algún roc, encara que el couloir en principi no és problemàtic en aquest sentit, segons ens va dir la guarda del refugi). Es pot fer amb un piolet, jo en portava dos i ho tornaria a fer amb dos, al tram de menys pendent sempre portes un piolet al costat de la pendent i no cal anar canviant de ma i al tram de més pendent que puges directe, encara que pugis amb el piolet amb auto-assegurança (clavant el mànec), sempre en tens un de clavat i vas més tranquil.
Track de la ruta (wikiloc): https://ca.wikiloc.com/rutes-esqui-de-muntanya/petit-peric-pels-couloirs-poire-i-patou-45075908
Mapa:

Fitxa ascensió

Data:  Dijous 2 de gener de 2020
Meteo: Sol i sense vent, dia esplèndid, temperatura alta, vam sortir de l'estació a 1 sota zero i la temperatura va pujar fins els 10 o 12 graus, semblava primavera.
Risc d´allaus: Risc 1 i risc 2 a partir de 2400 m per possibilitat d'alguna placa de vent residual..
Horaris: 3 hores fins al cim, 5:15 en total, anant molt tranquils, el meu company s'enrolla amb tot hom que passa, fins i tot amb els gossos.

Fotos
Els Perics des d'aprop del refugi de Camporrells

A dalt, ben marcat, el couloir de pujada (Poire)

Aproximació a la base del couloir.

Cresta ja arribant al cim

Esquiadors pujant per la via normal, la pala SE. Al fons el llac de les Bouilloses

Foto de cim

Línies de pins negres
Xesc i Pep Lluís

Bravo, bona activitat i resenya, m'ho apunto!

Gràcies per la ressenya!! Bona piulada!

pep lluís (ropits) ha dit...

Gràcies Mercè. Jaume, et vas apuntant, apuntant, es farà la llista llarga, sort que surts molt!

Miquel ha dit...

Molt guapa aquesta ascensió. No la coneixia.
I ben documentada.
Em pregunto si hi hauria manera raonable d'evitar l'estació d'esquí, però no sembla evident.
Salut i bones piulades!

Rosa Salas ha dit...

Felicitats Pep Lluís, per l'activitat i per la piulada, molt bén documentada i que será un bòn recurs per a altres

pep lluís (ropits) ha dit...

Hola Miquel,

per evitar l'estació una opció és accedir des de la vall de Galba (o Gaube). Deixar la vall per accedir a un dels dos colls per desprès baixar al Refugi de Camporrells, jo no l'he fet però el company que venia amb mí l'ha fet i m'ho va comentar, aquí tens un wikiloc a una de les opcions: https://www.wikiloc.com/back-country-skiing-trails/travessia-per-camporells-i-descens-per-la-vall-de-galba-des-de-formigueres-11686406. Un problema de la vall de Galba és que és molt plana i a la tornada caldrà remar molt, especialment si has deixat el cotxe molt avall.

També podries accedir des d´altres rutes al Petit Peric, la que jo he fet és des de l'aparcament de Jassettes a les Angles i pujar per la vall de la Balmeta (no passes per les pistes d'esquí) i estany de l'anec. La tornada el millor és pujar el Pic de Pam perquè la baixada per la vall de la Balmeta és molt incòmoda, en el meu cas vaig trobar poca neu i vam tornar pel Roc d'Aude, en aquest cas si que passes per les pistes de les Angles a la baixada, aqui tens la piulada que vaig fer al blog: https://cegesqui.blogspot.com/2019/03/petit-peric-i-mont-llaret-mes-estat-de.html.

Bona activitat esqui-alpinista!!! Felicitats i gràcies per compartir-la