7 de maig 2019

Pic de Paderna (2627) i Maladeta (3112). Sortida cicle CEG-esqui 2018-2019

Introducció:

Som al Maig. La tradició diu que al Maig, cada dia un raig. No diu però si serà d'aigua o neu, i aquest any es neu. Va nevar força la setmana anterior a la sortida i amb davallada de les temperatures. La previsió de meteo era de sol tot el cap de setmana.... tot ideal per la última sortida de cicle.

Dia 1, Pic de Paderna

Dissabte al matí, a Benasc feia un dia fantàstic, una mica ventós. Al arribar al Aparcament de la Pleta de la Sarra prop de l'Hospital de Viella (1730), un núvol enorme ens saluda. Ens abriguem i sortim en direcció als Tubs de Paderna. Després de 20 minuts de porteig ens podem calçar el esquis. El núvol que ens ha saludat és queda enganxat al nord, al Salvaguardia i el nostre destí, esta assoleiat i no fa vent.

En arribar dalt del tub superior de Paderna amb esquís, ens desabriguem i continuem guanyant alçada per la Coma de Paderna cap al coll, gaudint dels paisatges en solitud: Tuca Blanca, Tuqueta blanca de Paderna i  Pico de Paderna, el nostre objectiu d'avui. Només una parella d'esquiadors ens acompanyen. És nota que han obert ja l'accés a Besurta en cotxe.

Pic de Paderna, el nostre objectiu

Arribant al Coll de Paderna

Al Coll de Paderna (2524), descalcem esquís i pugem a peu sobre un terreny ja amb herba i alguns trams amb neu, però ja molt primaveral. Al cim (2627), ens hi estem una bona estona gaudint del sol, i les vistes a Maladeta, on s'aprecien traces recents després de la nevada i altres que s'anavem construint. Art efímer.

Foto de cim
Al cim amb la Maladeta al fons, el nostre objectiu pel segon dia

Ja tenim la feina del dia feta, ara només ens cal xalar de la baixada, que l'anem a buscar, remuntant un cop al coll, el llom en direcció Sud (2601) fins a anar a buscar una pala orientada a Oest i d'aquí, sobre una neu bona, bona fins a la Renclusa. Un parell de companys, preveient que la baixada serà curta, s'animen a remuntar del coll de Paderna fins la Rimaya. La baixada la fan pel que serà el nostre camí de pujada demà: la gran vesant Nord.

Un cop a la Renclusa (2140), vam fer els primers banys de sol de la temporada...fantàstic. Llàstima que el sopar i esmorzar de La Renclusa, deixen bastant que desitjar... però és el que hi ha per recuperar forces.

Baixant cap al Coll de Paderna
Relaxats al refugi de la Renclusa
Dia 2, La Maladeta:

La nit de dissabte a diumenge és va complir la predicció: molt de vent i nevadeta.

Diumenge matí, la baixada de temperatures es notable i malgrat el cel totalment net, el sol no escalfa. Fa un vent constant i gèlid.

Al sortir de la Renclusa, ja ens vam abrigar per iniciar l'ascens de la gran vesant Nord de la Maladeta, seguint l'itinerari de l'Aneto fins a l'inici de la glacera de la Maladeta (2864). El vent, aquí ja és molt fred i les sensacions tèrmiques comencen a ser baixes. Ens abriguem ja amb tot el que portem.

Inici de la llarga pujada

El vent aixecava la neu

Avui, ja no estem sols, compartim camí amb una trentena d'esquiadors, que al agrupar-se al peu de la Rimaya (3160), feia goig i també algun embús en la canal. La neu es deixa fer força be, sense trobar punts gelats. Arribem dalt la canal i recorrem els 50 metres de llom fàcil fins el cim de la Maladeta (3312).

Reunió abans de la canal

Pujant la canal amb la reunió al fons

Esperem que arribin els companys i observem tot el massís, amb núvols baixos. La temperatura de sensació, vam veure més tard, que rondava els 20 graus negatius. Però el nostre foc interior atiat per la gran emoció i la satisfacció d'haver arribat a dalt de tot, d'haver fet cim a pesar de les dificultats pot més que el fred, el temps es para durant una estona i ens fem unes fotos per immortalitzar aquest moment tant especial i irrepetible.

Últim pas per assolir el cim

L'Aneto a tocar

Desfem el camí fins al peu de la canal, on estem arrecerats del vent, mengem i preparem esquis per la llarga baixada fins el parking.

Baixant la canal

Baixant la Canal

Amb tendència a l'esquerra sempre, iniciem una llarga diagonal per sota del Cordier que ens porta al Coll del Diente de Maladeta. (2876), amb vistes al Punta Delmàs i pico Sayó a la nostra esquerra. Ens tirem per la pala ampla, amb neu pols, on l'ha dut el vent i ventada la resta, sempre amb tendencia a l'esquerra, per anar a cercar el Coll de Paderna. Neu molt esquiable en tota la baixada. Els tubs de Paderna els trobem amb bones condicions, però sempre amb gir molt obligats: la neu ha estat acumulada a la dreta i la banda esquerra està geladeta. Els craks baixen esquiant, la resta... baixem amb solvència.

Diagonal cap al Coll de Diente de Maladeta

Baixada dels tubs de Paderna

Ens acomiadem de Maladeta amb un gran somriure i un dinar al restaurant La Parrilla de Benasc, bona relació qualitat preu i obert els diumenges.

Fantàstic cap de setmana d'esqui de muntanya.

Fitxa ruta, dia 1, Pic de Paderna:

Distància: 10.0km
Desnivell positiu acumulat: 973 m
Desnivell negatiu acumulat: 558 m
Alçada màxima: 2627 m
Alçada mínima: 1730 m
Dificultat: S3 (molt asequible excepte els tubs de Paderna que sempre es poden pujar a peu)
Recorregut: Aparcament del Pleta de la Sarra prop de l'Hospital de Benasc (1730), tub superior de Paderna (2150), Coll de Paderna (2524), Pic de Paderna (2627), Coll de Paderna (2524), remuntar uns metres pel llom direcció S del coll per buscar una baixada esquiable (2601), baixada cal al refugi de la Renclusa (2140)
Track i mapa de la ruta (wikiloc): https://www.wikiloc.com/back-country-skiing-trails/pic-de-paderna-i-la-renclusa-des-de-lhospital-de-benac-36145683

Fitxa ascensió, 1r dia, Pic de Paderna:

Data: Dissabte 4 de maig de 2019
Meteo: Molt bon dia, Sol, temperatures agradables, una mica fresques pel mes de Maig, vent moderat al fons de la Vall i al Coll de Paderna, poc vent a la resta
Estat de la neu: Bona neu, una mica cremeta, alguns trams aïllats de neu dura on estava ventat
Risc allaus:Fora d´época de butlletins d'Aragó, últim bulletí del dia 1 de Maig, nivell 1/2 (perill d-allaus de neu humida a partir del migdia)
Horaris (inclouen parades): 4:45, final del tub superior de Paderna (1:37), Coll de Paderna (2:34-2:48, +0:57), Pic de Paderna (3:02-3:39, +0:14), Coll de Paderna (3:44-3:56, +0:06), remuntar uns metres pel llom direcció S del coll per buscar una baixada esquiable (4:12-4:26, +0:16), baixada cal al refugi de la Renclusa (4:45, +0:19
Perfil amb horari:

Fitxa ruta, dia 2, Maladeta:

Distància: 13.7 km
Desnivell positiu acumulat: 1152 m
Desnivell negatiu acumulat: 1596 m
Alçada màxima: 3312 m
Alçada mínima: 1738 m
Dificultat: esquí: S3 d'esquí, alpí 45º màxim a la canal de la Maladeta, una mica dreta però amb poca exposició a l'hivern.
Recorregut: Refugi de la Renclusa (2140), pujar la gran vesant N de la Maladeta sequint el itinerari de l'Aneto que el deixem al arribar a la glacera de la Maladeta (2864), pugem fins el peu de la canal de la Maladeta (3160), , canal de la Maladeta i 50 m de llom fàcil fins el cim de la Maladeta (3312). Desfem el camí fins el peu de la canal (3160), fem una diagonal sense perdre quasi alçada per arribar al Coll del diente de la Maladeta (2876), passem el coll baixem una tub ample i continuem baixant en tendència a l'esquerra per agafar el llom que puja del Coll de Paderna una mica per sobre del coll (2600), baixam fins la part superior del tub de Paderna (2150), tubs de Paderna i fins al cotxe a l'aparcament del Pleta de la Sarra prop de l'Hospital de Benasc (1730)
Track i mapa de la ruta a wikiloc: https://www.wikiloc.com/back-country-skiing-trails/maladeta-3312m-des-de-la-renclusa-i-baixada-cap-a-lhospital-de-benasc-36146041
Altres piulades al blog de CEG esqui:

Fitxa ascensió, 2n dia, Maladeta:

Data: Diumenge 5 de maig de 2019
Meteo: Sol i molt bona visibilitat, fred i molt vent, segons la meteo uns -10ºC i -23ªC de sensació tèrmica
Estat de la neu:Cobertura total de neu excepte el últims 100 m de desnivell. 4 cm de neu nova que van caure la nit anterior, neus canviant, pols, pols sobre costra, neu molt dura en els llocs ventats que no va transformar en tot el dia al fer molt fred
Risc allaus: Fora d´época de butlletins d'Aragó, últim bulletí del dia 1 de Maig, nivell 1/2 (perill d-allaus de neu humida a partir del migdia), al fer fred segurament no va arribar mai a perill 2
Horaris: Refugi de la Renclusa (0:00), glacera de la Maladeta (1:48-2:01), peu de la canal(2:45-3:05, +0:44), Maladeta (3:29-3:49, +0>24), peu de la canal (4:05-4:32, +0:16), Coll del diente de la Maladeta (4:38, +0:06), sobre el Coll de Paderna (4:52, +0:14), part superior del tub superior de Paderna (5:10, +0:18), Pleta de la Sarra-Hospital de Benasc (5:59, +0>49)
Perfil amb horari:

El primer de Maig sempre ens regala una bona nevada. Gràcies per la piulada i felicitats per la super ressenya!!! Bona sortida!

Bona activitat i bones fotos! Com que des de casa no es nota el vent semblen 2 dies fantàstics d'esqui. Felicitats!!!