27 de febr. 2024

Tiron de Laujò i Salana 25 i 26 de febrer de 2024

Aquest cap de setmana hem decidit a última hora anar a la Val d'Aran. Casau està ple i fem sort a l'hotel Viella, a les portes de Gausac. Sopem amb el Carles per posar-nos al dia. És un restaurant vegetarià...i jo demano hamburguesa!

Tiron de Laujò, 2335 m,  25/2/24

Seguint la piulada de la Núria de la setmana passada, volem anar a Eth Montlude per Laujò. Esmorzar matiner a Bossòst, a Era cantoada, un lloc que ens ha agradat molt. A aquestes hores no hi ha gaire llocs oberts, i aquí també hi trobem els caçadors que aniran a feinejar.

Carretera asfaltada de Les cap a Portet, però ens desviem abans per la pista que planeja a cota 1400 m direcció al refugi dera Honeria. Als 4 km ja aparquem, perquè és on comença el camí d'estiu. Caminem fins a la Cabana de Laujò, a 1687 m, i allà deixem les vambes a resguard. Amb esquís als peus, remuntem fins al Cap de Laujò (1847 m) i no traiem pells per baixar cap a l'Estanh de Laujò (1800 m), que el rodegem pel costat de la cabana des Estanhs. Pugem pel costat oposat a la cabana, on es veu una estaca des de lluny. Pujada molt bonica, tot i que no recordo si amb visibilitat o no....perquè van passant intervals de precipitació i vent de tant en tant. Quasi ens fiquem per una pala que porta directe al Tiron de Laujò, però fem ve de decantar-nos cap a la vall que sembla un cul de sac però que té sortida fàcil cap al Cap dera pala deth Gèsp (2272 m). Se suposa que des d'aquí s'ha de veure molt bé el Montlude (el nostre objectiu) però en aquests moments neva amb ganes, fa vent i fred. Decidim treure pells per anar fent temps, ja que si podem ara cal baixar uns 50 m per remuntar el tram final. De moment no s'obre, però anem una mica  com podem al Còth de Barracomica o des Quate Bailes (2229 m). Tornem a posar pells, de nou per deixar que la cosa millori i decidir si pugem cap a una banda o cap a l'altra. Confiem que avui havia de fer més sol i que en algun moment s'ha d'obrir. Tirem cap a l'objectiu, però arriba un moment que no li trobem sentit a continuar sense visibilitat i amb fred...hehehe....Quan ja estem de tornada al Cap dera Pala deth Gèsp comença a obrir-se el temps i decidim remuntar fins al Tiron de Laujò de 2335 m, per una aresta molt estètica. Bonic mirador deth Montlude (tot i que encara no es vol deixar veure), del Tuc des Neres i de cims més llunyans.

Baixem per la cara est, amb suficient visibilitat per poder gaudir d'un descens brutal amb neu pols acabada de caure. Un cop a l'estanh de Laujò, mengem una mica i remuntem amb pells fins al Cap de Laujò. Pells fora i esquí supervivència fins a prop de la cabana, on recuperem vambes, però baixarem amb botes d'esquí perquè el paisatge ha anat enblanquint-se al llarg del dia. Arribem al cotxe amb el sol ponent-se, satisfets d'un dia ben aprofitat per una zona ben solitària.

Relive: https://www.relive.cc/view/vWqBm72J7Y6

Tuc de Salana, 2485 m, 26/2/24

Avui hem fet una Salana ben diferent. Sortim amb el Carles, la Gemma i el Santi i només per això ja és especial. Avui hi ha poca gent per la zona, perquè teòricament ha d'estar tot el dia nevant....però tenim sort i el dia és molt més agradable del que s'esperava i en tot moment tenim visibilitat. Seguim traces de la Montse, que ha matinat més i va per feina (en els dos sentits de la paraula, com diu el Carles!). Jo vaig traient el fetge per la boca, però gaudim molt de la neu pols de la Salana. Fem una mica el hàmster, pujant dues vegades al cim (aquestes coses no les acostumem a fer, nosaltres....hahaha). El tros d'ensigalada final també val la pena, semblem cabirols enmig del bosc.

Ha estat un dia molt ben aprofitat i molt gaudit amb bona companyia. No explico gran cosa de l'excursió perquè no estic autoritzada, crec....hahaha...Dinar al Mandrònius i fem sobretaula amb la Montse, a qui per fi podem saludar cara a cara.

Foto del Carles, amb el Montardo :)

Relive: https://www.relive.cc/web/view/v7O9GzB3PQq

Molt bones traces!!!

Oriol i Berta

Molt ben explicada i detallada la ruta al Montllude, és com si hi tornés a ser. Llàstima que quasi ereu al cim ... en qualsevol cas, molt bona activitat en uns dies de meteo incerta. Enhorabona!

genials aquest dies de temps incert però gaudi màxim amb neu nova, omplen! i goig veure vells companys d'aventures!!!

roser ha dit...

Un altre gran capde!

Felicitats per les piulades. Ha estat un plaer compartir la Salana amb vosaltres.