11 de des. 2018

Sempre ens queda Val Stura: Coll Sud de l'Oronaye 2803m, Monte Vaccia 2473m, Monte Bassura 2660m

Val Stura és un d'aquests indrets que sempre ve de gust anar-hi; acostuma a tenir bona neu des de l'inici de temporada, té un bon accés pel sud de França, sempre trobes un racó per dormir i la gastronomia és excel.lent.

Dijous 6 de desembre: Coll Sud de l'Oronaye 2803m +800m F/S3

La tarda i vespre anterior hem estat viatjant des de Barcelona esquivant les autopistes tallades pels Jilets Jeunes, hem fet nit a Benosque i al matí fem el tram fins al coll de Larche (Maddalena) 2000m, és un els pocs colls oberts a l'hivern als alps del Sud. Al mateix coll hi ha el Refugi della Pace, cal trucar per saber si estarà obert.

Des del Coll calcem esquís i ens enfilem per la vall de l'Oronaye, ressenguint el mateix itinerari d'ara fa uns anys cap el Cim de la Platasse, fins a la cota 2300m on deixem aquest itinerari i ens desviem completament cap al Sud Est seguint la vall fins al llac de l'Oronaye 2400m. Travessem el llac i seguim direcció nord Est per la vall que puja entre les agulles de l'Oronaye i el pic de Feuillàs, seguint els pendents cada vegada més drets veiem un collet al fons, a l'esquerra del Coll de Feuillàs, destí final de la ruta 2803m. El descens el fem amb bona neu fins al cotxe (neu primavera assolellada al vessant sud)

Divendres 7 de desembre: Monte Vaccia 2473m +1240m F/S3

Hem trobat un apartament a Bersezio, al municipi de l'Argentera, poblet ben situat molt aprop de diverses rutes d'esquí de muntanya. Al poble hi ha restaurants, pastisseria i supermercat. Ens desplacem al poble de Pietraporzio 1230m a 9km, on deixem el cotxe al mig del poble.

Cal seguir la pista que surt del poble en direcció sud i que s'endinsa a la vall de Piz fins al Pla de la Regina 1480m. En aquest punt hi ha un camí que gira per la vall cap al sud est, estret i gelat, incòmode de progressar. A la cota 1700 s'obre la vall i desapareix el camí, la ruta es fa més afable i anem a buscar el coll marcat al fons de la vall, es pot pujar pel coll o directament per les pales laterals cap al cim. El cim del Monte Vaccia és un gran pla amb dues carenes amples que suggereixen altres itineraris... El descens amb bona neu fins el camí, a partir d'aquí ens el podem estalviar apurant pel bosc de la dreta.

Dissabte 8 de desembre: Monte Bassura 2660m +1200m PD/S3-S4 (cota 2480m)

La ruta comença al Villagio Primavera a 2'5km de Bersezio, a 1450m. Des de l'aparcament, agafeu la vall de Ferriere fins a l'inici de la vall de Forneris, seguint una pista ampla i còmoda. Allà veureu a l'esquerra al Sud un gran con amb una canal al fons, pugeu pels pendents del con, que es van fent més drets fins entrar dins la canal 35 ° 100m, passats 100m trobem una sortida a la dreta en pendent que puja enmig d'arbres seguint el camí del GTA. Seguim el pendent pel bosc i el camí GTA fins a la cota 2000m on travessem el riuet i ens anem enfilant pel bosc, pendents moderats, en direcció est, per superar per sota una barrera rocosa, però sense entrar dins la vall que baixa de l'Alta di Barei. Anirem girant cap a sud fins a tenir el gran llom del Monte Bassura davant nostre, amb un coll molt marcat a l'esquerra.

Nosaltres ataquem seguint unes traces pel llom nord, força dret i amb neu canviant, decidim continuar a peu i arribem a la cota 2480m on ens trobem una placa de vent, l'hora, el vent, la placa i les dificultats de progressió són massa indicadors com per no fer cas, així que mitja volta i gaudim d'un formidable descens.

La sensació és que tenim uns quants cims pendents en aquesta vall...

Hi hem estat la Berta A, Anna M, Carles P i Ricard M

Bones traces !!

Dies ben aprofitats, amb moltes anècdotes divertides pel mig....la val stura deixa empremta!

Per mi ha sigut un primer tast d'aquesta vall i realment no defrauda. Hi han tantes oportunitats en només 30km de vall, tan a Sud com a Nord, que és difícil no trobar-hi opcions. Grans dies i gran companyia,.. ganes de tornar!

m'agraden aquestes sortides a valls alpines menys concorregudes! bona escapada, bons records!

Bons records de la primera i molt bons records d'aquesta darrera...
Ascensions solitàries...
I en queden moltes ascensions per fer.
Aquesta vall no queda indiferent...