18 de des. 2016

Cercant la neu dels Alps - La Vanoise, Des Ecrins i Sestiere - 3 al 10 Desembre 2016

3 Destins ben diferents entre els Alps del Nord i del Sud

Moltes ganes d'agafar els esquís aquesta temporada... així que sense mes reserves que la de la primera nit a Moûtiers, el matí del dissabte 3 de desembre ens fiquem 8 il·lusionats esquiadors en una furgo de 9 places i cap als alps!

Sabem que la darrera nevada va ser el 25 de novembre, deixant gruixos importants de neu per ser principis de temporada a les zones altes, amb cota de neu per sobre dels 2.000m.

La cerca de la neu ens va fer moure'ns durant la setmana pels voltants dels parcs naturals de la Vanoise, des Ecrins i del nord del Queiras.

La següent imatge resumeix el recorregut de les 6 esquiades fetes:

Diumenge 4 de desembre:

Point du Borgne per la cara nord (3.078m): +964m 11,4 km F- 3.2 E2 (sobretot per la primera baixada)

Primer dia a la zona i ens anem cap a Val Thorens a veure condicions de les muntanyes començant des de les pistes.

Un cop deixat el cotxe a un dels parquings de l'estació (es gratuït i fora dels llocs reservats multes), calcem pells a cota 2.255m. Abans d'arribar a pistes hem vist que la cota de neu contínua està per sobre de 2.000m.

Els primers 300 metres de desnivell es fan remuntant pel lateral de l'estació fins a la cota 2.550m, lloc on ja es veu el cim al que ens dirigim.

Amb un dia radiant, ens anem allunyant de l'estació, i la tranquil·litat acompanya unes vistes increïbles dels cims que ens acompanyen.  Poc a poc, la inclinació va guanyant terreny.

Per arribar al cim calcem grampons i all'a que ens enfilem.

Bones traces de baixada!

Pel vespre recuperació iniciant dieta de formatges!

(Sense oblidar les cerveses!)

Dilluns 5 de desembre:

Avantcim del Coll du Clot Julien (2.505m): +600m 8,6 km F - 1.2 E1

Donat que la neu es troba massa alta, ens aixequem de l'hotel, esmorzem, i seguint les piulades de neu de skitour.fr ens desplacem mes al sud-est dels Alps amb destí des Ecrins.

Següent punt de sortides, Parc Nacional del Ecrins, coll de Lautaret.

Avui fem sortida de tarda, i a les 13:45h calcem pells i ens posem a caminar per la vall que ens porta al Coll du Clot Julien, just al peu del Grand Gallibier.

I bon sopar fent la celebració del 50è aniversari del Manel! Moltes felicitats!!!

Dimarts 6 de desembre:

Pic Blanc de Galibier (2.955m): +1.089m 13,4 km F - 2.2 E1

Tornem al Coll de Lautaret, punt de sortida del dia anterior, i a les 9:30h estem amb les pells en busca d'aquest clàssic de la zona.

La pujada és fàcil i constant des de l'inici, que ens permet guanyar cota en poques hores, per col·locar-nos al coll justa abans del cim, frontera de la Saboia i els Hautes-Alpes.

A partir d'aquí la pujada es complica i primer ganivetes i després grampons ens permeten assolir el cim.

Fa fred, i el descens per la cara Sud-Est (2.1) (per on hem pujat) no ens atrau tant com la neu pols que es veu a la cara nord (el dia d'abans ja havíem estudiat aquest descens).

Per tant, ens tirem per la cara nord, descens 2.2 gaudint de molt bona neu pols (sortida primer tram 35º).

Un descens de neu pols fins a la cota 2.495m on remuntem un coll fins a cota 2.505m i continuem el descens per la cara Sud-Est. Neu de tots tipus a partir d'aquí (pols, dura, crosta,...).

Dimecres 7 de desembre:

Aquest dia fem dos grups amb dos itineraris diferents partint ambdós del poble de Laus.

Coll de l'Izoard 2380m i Pic de l'Arpelin 2604m +1000m F S3

Sortim des del petit poble Le Laus seguint la carretera del coll de l'Izoard, les màquines ja han treballat per obrir-la com a recorregut d'esquí nòrdic. En diversos punts es pot retallar la carretera, seguint l'itinerari d'estiu per dins del bosc. A la cota 2257m trobem el refugi Napoleon i des d'aquest punt es pot accedir per amples pales fins el coll. Des del coll ens enfilem encara una mica més en direcció a l'Oest per encarar unes pales dretes de neu pols que ens porten de nou al refugi.

Per pujar al cim de l'Arpelin seguint una petita vall amb un coll molt marcat a l'Oest, és el coll Perdú 2479m, des d'aquí seguim la carena fins el cim, una mica dret però sempre amb esquís.

Des del cim de l'Arpelin hi ha diverses opcions de bon descens, la seva pala nord, un xic dreta a l'inici però molt esquiable, la pala sud-est amb l'inconvenient que el retorn és molt planer, o el camí de pujada que és el que hem seguit, sobretot per arribar de dia i aprofitar la pista ben aplanada per la retrac.

El coll de l'Izoard ofereix diversos itineraris, una zona a explorar.

Col de Chaude Maison (2.955m): +1.094m 13,9 km F - 2.3 E1

Sortim des del petit poble Le Laus (1.757m) per agafar la pista d'esquí de fons du Blétonnet (tancada actualment) fins al pla de Ravin des Oules (2.006m).

Aquí girem a l'esquerra per agafar itinerari que ascendeix de forma molt vertical per creuar el bosc i sortir per de la cota 2.350m.

Per sobre de 2.400m el paisatge canvia radicalment.

Com cada dia amb aquest anticicló, el cim ens regala unes vistes increïbles.

La baixada es de les que et fan tornar a fer les 8h de cotxe per arribar als Alps.

Deixem per una altre vegada l'accés per la cara Nord, ja que la carretera del poble de Cervieres ha d'estar oberta i en aquest temps roman tancada per seguretat.

Dijous 8 de desembre:

Aquest dia també fem dos grups amb dos itineraris diferents.

Cima Dolier (2.757m): +1.150m F - 1.3 E1

Sortint del Poble de Thures (1.640m) s'agafa la pista que accedeix a la Crête de Dormillouse.

Pujada llarga i descens espectacular.

Mont Banchetta (2.823m): +1.027m 10,8 km F - 1.2 E1

Sortim de Borgata - Sestriere (1.840m) amb esquís als peus seguint el GR que va pel perímetre de l'estació d'esquí de Sestriere.

A 2.100m s'arriba a la part de pistes que venen de la banda de Pattemouche, sector encara tancat, amb el que podem continuar l'ascensió per pistes no trepitjades.

Divendres 9 de desembre:

I com que ens ha donat bons resultats, aquest dia també fem dos grups amb dos itineraris diferents.

Sortim tots des de l'aparcament de l'alberg Village Soleil a Claviere, a la sortida del telecadira Montquitaine, de l'estació d'esquí Montgenevre.

Aprofitem que les pistes estan tancades per fer un recorregut per la vall i uns cims fàcils, però molt estètics i amb bons descensos.

Le Grand Chalvet 2632m i Tête Fóurneous 2682m +900m F S3

Remuntem per la pista d'estiu Chemin de Baisses per la vall del Rio Secco fins a la cota 2180m, des d'aquest punt escollirem la millor manera de pujar per les amples i dretes pales que ens porten fins el collet de l'Alpet 2442m, aprofitem per fer una anada i tornada al cim Serre Thibaud, on arriba un telecadira. Des del coll de l'Alpet seguirem la carena fàcil fins el cim del Dormillouse i d'aquest per la carena un xic estreta en algun punt fins al cim de Fóurneous. El descens el fem des de mitja carena cap al sud.

Mont Chaberton pel Coll de Chaberton (3.131m): +1.373 m 15,6 km F - 2.3 D+

Remuntem per la pista d'estiu Chemin de Baisses per la vall del Rio Secco fins a la cota 2180m i aquí girem en direcció al coll de Chaberton.

Agafem la vall i sense pèrdua i amb ascens constant assolirem el coll ubicat a la cota 2.600.

L'ascens des del Coll al cim és fàcil però dur per un desnivell de 600m sense descans.

I la recompensa, un gran cim a la part francesa amb unes vistes espectaculars d'Itàlia.

Vista general del cim:

Ruta acabada. El dissabte 10 de desembre tornem cap a casa amb els objectius complets: 6 dies de bones esquiades en molt bona companyia i molt bona música!!!

Activitat feta els dies del 4 al 9 de desembre del 2016.

Esquiadors en ruta completa de furgo Bcn-Alps-Bcn: Anna M., Carles, Joan, Míriam, Manel, Visi, Ricard i Agus

Esquiades afegits: Lucia, Andrea, Elena i Berta.

I aquí el vídeo resum del Carles:

Bones traces!!!

Agus

Molt bona sortida!!
Amb grans moments de neu farinosa i on l'anticiclo ens va acompanyar tota la setmana.
Descobrint nous racons, amb bons records.

Feinada piulant, eh?...ens retrobem ben aviat!!!!

Gràcies a tots per compartir aquests moments d'existència plena... neu, natura i bona companyia fan un tot. Salut i bones traces.
Manel

Llarga piulada per molta i fantàstica activitat d'inici de temporada!
Grans dies I millor companyia!
Carles

Piular és zen ? Molt bé, bona activitat !!

Visi Roldan ha dit...

Gran inici de temporada, moltes gràcies a tots per la vostra companyia ¡, he rigut moolt!!!
Abraçada!
Visi.

fantàstic muntatge Carles!

com he rigut amb el vídeo!!!! manel, ets una superestrella :))) Carles, t'ha quedat molt xulo, amb la banda sonora de la furgo....hehehe