3 de gen. 2016

Piulada del Cap d'any 2016 a Stein, Toggenburg, 26/12 a 3/01/2016

... i més enllà de les Churfirsten a la cerca de la neu!

Aquest cop ens ha faltat neu i l'hem hagut d'anar a buscar. La vall de Toggenburg és d'aquelles valls bucòliques alpines, de cotes baixes i terreny amable que tant ens agraden per l'escapada que fem cada any per aquestes dates. Li teníem ganes per referències d'amics i cims emblemàtics que es poden fer des de fons de vall, com el Selun o el Säntis...

Orientada d'oest a est, la vall està flanquejada al sud pels 7 esvelts pics de les Churfirsten (Selun 2205m, Frümsel 2263m, Brisi 2279m, Zuestoll 2235m, Schibenstoll 2234m, Hinterrugg 2306m i Chäserrugg 2262m), i al nord pel Säntis 2502m, i la majoria d'aquest pics ens queden pendents per una futura escapada. Ens hem hagut de moure!
Des de Gafia 1868m (Pizol) la continuació de les Chufirsten cap a l'est (Roswiss, Fulfirst, Alvier,..) - 1/01/2016
El vídeo d'en Carles:

Resum de l'activitat

Diumenge 27/12/2015 - Chäserrug 2262m en volta circular des de Schwendi
+/-1200m; F, **/***, S2; 6h? (vam fer la cervesa amb la posta de sol, no?)

Com que no hi ha neu podem pujar en cotxe fins a la cota 1150m per on normalment baixa una pista d'esquí de Wildhaus. A peu anem a buscar la llengua de neu per on baixen els esquiadors del Gamserrugg i com que som colla i no hi ha espai per a tothom no posem esquís fins la cota 1600 de Wildhaus. Deixem les pistes per descendre a una vall verge entre el Gamserrugg i el nostre objectiu. El terreny és calcari, laberíntic i hi ha poc gruix i moltes trampes. No desistim i trobem el camí que s'enfila cap al sud sota les parets del cim fins a unes pales ben dretes amb un pas amagat per accedir a la carena i el cim on sorprenem a munió de turistes que el telefèric ha pujat al restaurant. El cim és més enllà i ens deixa satisfets. La baixada per pistes tancades i neu dura, traient i posant esquís a la part baixa fins a Iltios 1342m (intermitja del telefèric) on fem unes merescudes birres i després a peu fins a Schwendi.

Dilluns 28/12/2015 - Wissmilen 2483m des de Maschgenkamm 2020m (estació de Flumserberg)
+700/-1800m; F, **, S2, 5h (it.30 del llibre "50 Skitouren - Ostschweiz" de Stefan Herbke)
Spitxmeilen (cilindre) i Wissmilen,a la dreta de l'anterior, des de Maschgenkamm
Deixem la vall i en 70 minuts de cotxe anem a l'estació de Flumserberg, a sobre del Walensee i sense perdre de vista les Chufirsten, que ara veiem al nord. Prenem forfait d'esquiador de muntanya per arribar a la cota 2020. Baixem com podem (és cara S) fins la cota 1800m, a Panüol i des d'allí per terreny pla fins a Fursh 1792m. Neu contínua des d'aquest punt i itinenari agraït fins al coll que hi ha entre el cim i el Spitxmeilen (cilindre de roca que presideix el paisatge).

Hi arribem tots i trobem una canal de baixada on encara es conserva una mica de polsim! El retorn a Panüol és a contrarellotge per agafar el remuntador que ens puja a Maschgenkamm, des d'on encara fem 700m més de baixada per pistes fins al cotxe. Gran dia.

Dimarts 29/12/2015 - Sunnemberg 2222m i Unter Kärpf 2441m des de Mettmen
+/-650m, +/-850m; F, **, S2; 4-5h

Tornem a buscar una vall orientada a N amb punt de sortida alt. A Mettmen 1608m ens hi puja un telefèric (15CHF) i ja hi trobem "neu". De fet és neu força antiga i escadussera, sovint gelada fins que no agafem alçada. El camí va pujant penjat sobre el llac (Stausss Garichti) fins el llogarret d'Ober Stafel on ja amb "millor" neu acabem l'itinerari cap al sud i després oest fins a un pas des d'on es va al nostre objectiu, el Sunnemberg, o bé al refugi Leglerhütte i al cim del Kärpf.

Altre cop tenim a la vista les Churfisten i més a la vora les muntanyes de Glärnisch. La baixada és de subsitència, i tornem a fer moooolta gana.

Dimecres 30/12/2015 - Schlappiner Spitz 2428m des de Gargellen 1423m
+/-1000; PD,**/***, S3; 4-5h

Tenim Àustria relativament a la vora i com que hem vist aquest cim piulat ens n'hi anem (75min). El poble de Gargellen és a la vall de Montfaton i per la seva alçada i orientació podem sortir amb esquís als peus. De fet el camí és una pista de gel fins que no arribem al fons de la vall, a 1800m (Ober Valzifenzalp). Ambient gèlid i poc clar, i alguna dolència, provoca desercions... Però tirem amunt i l'itinerari ens sorprèn i ens regala cada cop més neu i més bellesa.

Arribem al coll (2200) que s'aboca a Suïssa i veiem el nostre objectiu ja més que atractiu, amb una enforcadura desafiant i agraïda alhora, i grimpada fins al cim.

Baixem per la cara nord, amb només algun tram bo, però molt satisfets altre cop.

Dijous 31/12/2015 - Stockberg 1781m des de Stein (sense esquís)
+/- 850m (it.7 del llibre "50 Skitouren - Ostschweiz" de Stefan Herbke)

Dia rúfol no ens fa enrere així que reservem una raclette per dinar i abans ens la guanyem amb aquest cimet que voldríem haver fet amb esquís als peus des del mateix poble on ens allotgem.

Per la tarda, part del grup ens allarguem a fer turisme rere el Säntis, a Urnäsch, i gaudim de la celebració local del darrer dia de l'any, recomanable.

Divendres 1/01/2016 - Pizol 2844m des del Pizolhütte
+850/-1850m; PD+,***, S2-S3; 4-5h; (it.26 del llibre "50 Skitouren - Ostschweiz" de Stefan Herbke)
Pizol des de Wildseeluggen
L'any nou ens porta quatre dits de neu pols que fan de l'excursió una delícia. A 40min en cotxe a Vilters (500m) hi ha una estació d'esquí d'on prenem tres remuntadors fins a la cota 2227m.

Anem pujant i baixant fins a un coll a 2493m (Wildseeluggen) d'on baixem al llac Wildsee 2438m.

L'entorn és temptador per tots els costats i encarem la gelera fins al coll i després grimpada aèria, amb passamà fins al cim. Molt contents. Baixada de categoria, amb neu pols,

Ens hem allotjat a l'Hotel Ochsen d'Stein, amb tracte excel·lent i millor gastronomia (http://stein-ochsen.ch/). Gràcies!

Agraïments especials al Peter pel briefing que ens va fer el primer dia. Amb la seva experiència de predictor d'allaus, rescatador i esquiador de muntanya ens va donar consells claus per aquests dies.

I gràcies al grup per les ganes de "suar la samarreta" i passar-ho bé tot i les condicions de neu: Fina, Anna M, Manel, Ricard, Robert, Ariadna, Rafa, Raquel, Núria P, Teresa, Míriam, Anna S, Jordi, Carmela, Beti, Pep, Roser, Andrea, Lucía, Marina, Alba, Berta R, Núria A, Carles, Joana, Bernat, Berta A i Jaume.

Bones traces!!!

Sweet home Toggenburg...

Yuki-Onna vine abans el sol no sigui massa alt i deixa'ns camí a les nostres traces...

Grans dies d'actvitat amb molt bona companyia. He rigut molt. Deixem pendent una nova visita en millors condicions de neu, m'hauria agradat molt veure aquesta vall completament nevada. Molt bona la piulada i molt guapos els cims. Carpe diem! Abracada a tots.

Gràcies per la fantàstica piulada! Quin cap d'anyt més bonic!

Yann ha dit...

Hola ! hace mucho tiempo que no he montado las pieles y cuando leo esta piulada, se me entran las ganas ;)
Muy bien !!

M'ho he passat molt bé, hem rigut molt i hem fet activitat cada dia malgrat la poca neu, no podem demanar res més, bé sí... QUE NEVI!!
moltes gràcies a tots per la vostra companyia i els bons moments.
... i com no a l'organització.

Andrea o zenéize ha dit...

una semana molt maca amb un grup fantastic. una mencio especial per el Jaume que, tot i la poca neu, ha organitzat unes sortides de categoria!

Unknown ha dit...

Gran piulada !! gràcies a tots per uns dies fantàstics!