10 d’abr. 2012

Per terres de cangurs (II)... 5 a 9/04/2012

Esquí de muntanya en família a les Valls de Larboust, Louron i Oueil.
Repetim la fórmula d'ara fa un any a Larche amb els nens i els avis, aquest cop amb base a una caseta llogada al Luchonnais, a St-Aventin, a mig camí entre Luchon i el Col de Peyresourde. Confort, tranquil·litat, caliu de llar de foc, bonacuina, ambient, caràcter... Als poblets del Luchonnais s'hi respira un pirineïsme autèntic, sense massificacions!
Divendres 6 d'abril de 2012 - Montségu 2368m, des de les Agudes
+/-900m; 3-4h; F,*, S2. Neu dura, lleugerament enfarinada. Sol amb núvols amenaçadors més al sud.

Busquem una matinal ràpida per estar a dinar a casa, i triem aquest clàssic de la vall de Larboust. L'itinerari recomanat, la 'Valle Blanche' del Luchonnais, surt de Gouax de Larboust (piulada de C i M del 2007), a uns 1400m però ens fa mandra el porteig i pugem fins el Pk Les Agudes de Peyragudes, a 1550 on per les pistes encara tancades, podem calçar esquís. Amb alguna marrada de descoberta de les pistes arribem al capdamunt, a l'hora que ho fan els primers esquiadors, i els deixem enrere enfilant-nos per la Serre de Doumenge i el llom NO fins al cim.

Sarrouyes des del Montsegu
Ens sorprenen les allaus de placa i de fusió que han escombrat el circ per on puja l'itinerari normal. Ja el tenia a la llista (itinerari 32 de "52 balades à skis dans les Pyrénées Centrales") però veient-lo en viu encara vénen més ganes de pujar al proper Pic de Nord Nére, de 2844m (l'hivern vinent!). També posem l'ullet a una pala que veiem més a l'oest, el Sarrouyes, però aquest caurà l'endemà.

Dissabte 7 d'abril de 2012 - Pic de Sarrouyes 2676m, des del Col d'Azet
+/-1200m; 6h; F, ***, S3-S4 (per la pala E: 600m d'entre 30 i 40graus). Neu dura a la pujada i primavera al punt en el descens. Gran bo, ennuvolant-se a migdia. Itinerari 48 de "Ski de Randonée dans les Hautes-Pyrénées" de Frédéric Cabot.
Itinerari dels que fan afició, amb molt d'ambient i fantàstic descens.
Decidim saltar de vall, creuant el coll de Peyresourde i enfilant-nos al Col d'Azet, on hi ha les pistes de Val Louron (tancades). Des de la cota 1580, esquís als peus, remuntem la pista de Bruyeres i després anem fins  a la cota 2080. En aquest punt abandonem les pistes baixant a la vall de Sarrouyes (cota 1950). Ambient molt alpí amb la dreta pala N del Sarrouyes, escombrada per allaus, les parets verticals del Pic d'Estos (o d'Arroyette) tancant el circ, i els contraforts del Lustou emergint darrere...
A uns 2100m deixem la vall i encarem un llom de la pala est que puja fort i de manera constant. Més amunt anem virant a la dreta (N) assolint les tres puntes del pic, la darrera (avui) amb grampons. Pel descens, la neu ha transformat, i gaudim de valent. L'avantcim del Pic d'Estos té molt bona pinta (itinerari 47).
Arrouyette (o Estos) pujant al Sarrouyes
Lustou? cara N... (des del Sarrouyes)
Diumenge 8 d'abril de 2012 - Pic du Lion 2102,  des de Bourg d'Oueil
+/-800m; 3h; F,*, S2. Calcem a 1500m amb 4 dits de neu humida, un pèl millor més amunt. Tapat, amb boira que ens acaba atrapant al cim.

El dia s'ha llevat gris i amb els prats enfarinats per sobre els 1300m. Un parell de tardes abans havíem sortit a passejar fins Bourg d'Oueil (1335m): el panorama pelat del Coll de Pierrefite (E) no feia factible la sortida, però pensàvem que pujar per la variant de descens (NE) oferia alguna opció. I ha estat així i mitja hora després de caminar ja hem pogut calçar esquís per la neu nova sobre els prats i les congestes del fons del barranc.
Més amunt la innivació és correcte, però no la visibilitat... encara arribem al cim aprofitant alguna ullada entre la boira. Pel descens ens decantem als vesant més obacs i drets del barranc (cares N del Sommet de Pouy Louby i Cap de la Lit, pel bosc de Bédoure), trobant bon gruix i qualitat. De nou a migdia a casa que hem fet gana!

Bones traces i gràcies avis!

Montse ha dit...

Enhorabona per tota l'activitat! El País de Luishon té moooolts racons per explorar i... esquiar!

També li tenim ganes al Pic Nord de Nere... iaxí que ens apuntem si es donen les condicions l'any que ve.

Bones traces família!

Això dels Cangurs deu ser pels salts que feu cercant noves vies oi ?

Molt bé l'activitat, com sempre vaja.

Doncs felicitats i gràcies també als cangurs, sense els quals no hi hauria piulada.

per cert existeix el Pic Cangur ?

Ricard, res és tant bucòlic com sembla: em vaig quedar sense gintònics a la vora del foc...