25 de març 2012

Tuc d'Auba (2.548 m)

Port Vielh deth Hòro i muntanyes de la Ribagorça. Malh des Pois i Aneto.

En travessa, Artiga de Lin, Val d'Aran
25/03/2012
7h, +/-1.400m, S3, ***

Retornem a l'Artiga de Lin per a intentar el Tuc d'Auba en travessa. Una volta que ahir vam visualitzar des del Tuc dera Escaleta. I si no era avui, la ràpida fusió de la neu ja no faria possible aquesta magnífica volta.

Deixem el cotxe abans de creuar el pont de Soberado (1.150 m) i enfilem la pista (amb algunes dreceres per evitar tantes marrades) que remunta el bosc de faigs i avets de la Montanha de Delà. Sortim del bosc al Pla de Cortia (cabana en condicions excel·lents) i tot seguit creuem el barranc principal que baixa del Ròca de Tolosa per arribar als Plans d'Auba.

Seguim guanyant alçada per pendents molt suaus en direcció l'Estanhòt d'Auba amb l'impressionant cara nord del Tuc d'Auba a darrera. Des del petit estany 2.045 m), girem a l'oest per guanyar l'ampla i característica carena del cim (2.125 m aprox.). Resseguim la carena amb algun tram més estret fins la darrera pala que guanyem fent voltes maria molt curtes prop de l'aresta est (2.548 m). Al sud del Tuc d'Auba, i en primer terme, el Comasalies (2.572 m) que per a pujar-hi requereix superar una aresta curta però aèria. Estem envoltats de muntanyes punxents, formes de relleu d'origen glaciar, i valls amb més de 1000 m per sota nostre.

El descens escollit és directe i sostingut cap al Plan de l'Artiga. Davallem per la pala del cim i continuem per la carena fins a cota 2.200m, des d'on seguim baixant en direcció nord-oest tenint com a referència un esperó ample just a sobre del Plan dera Artiga. Encadenem diverses pales força dretes amb orientació oest fins arribar a l'extrem de l'esperó. Entrem a la canal del barranc (que abans hem travessat per sobre) ja molt descarregada de neu i allaus, i seguim baixant per terreny herbós amb neu justa però suficient fins a trobar el bosc. Travessem a peu el curt tram de bosc fins a sortir al Plan dera Artiga. Tornem a posar esquís. Ara ja només queda travessar els ponts dels barrancs des Pois i dera Ribèra i lliscar o caminar pista avall fins el cotxe.

Condicions de neu variables. Durant l'ascens, neu dura o crosta (de radiació), neu pols o ventada a la pala del cim, i neu primavera fins a podrida en el descens cap a l'Artiga. Hem observat molta activitat natural d'allaus (plaques i puntuals) d'aquests darrers dies. Precaució amb les nombroses plaques que persisteixen inestables en orientacions obagues a cotes mitges i altes, i sobretot en terreny més protegit del vent i de pendent dret.

Malh de l'Artiga. Plans d'Auba. Carena i cim del Tuc d'Auba, Comasalies al darrera.

Descens cap a l'Artiga de Lin.

Bones traces de primavera!!

Carles i Montse

La pala de l'Auba sempre desafiant! em puc imaginar les sensacions de traçar-la i és que qui no arrisca no pisca!

preciosa!
tu montse no desconnectes de la "feina" i ens fas una bona repassada de la situació allavosa....és fantàstic!!!

Montse ha dit...

Aquest cap de setmana a l'Aran tenim constància de com a mínim 4 plaques accidentals amb persones enterrades, però sortosament tothom salvada pels pèls... brrr!!!

Penso que no està de més remarcar on està localitzat el perill perquè fem una bona elecció del terreny i esquiem amb seguretat.

totalment d'acord! va molt bé que la gent piuli!!!