1 de febr. 2011

Eslovènia express, piulada d'una escapada a Komna 28 a 30/01/2011

Komna, Triglavski Narodni Park, Julijske Alpe, Slovenije
Anna, JoanManuel, Pep i Jaume
La zona escollida és al límit sudest dels Alps Julians, dins el Parc Nacional del Triglav. No en teníem gaires referències, només que aquí la UIAA i la FEEC hi han organitzat estades i que el refugi oferia força alternatives. El terreny és càrstic amb les típiques dolines i turonets que fan que cap recorregut sigui evident. Un circ de cims obert a l'est domina la planícia inplana on és el refugi. Diversos collets donen accés a altres valls amb canvis sobtats de paisatge (i méteo). Tot plegat, molt diferent, propici a grans excursions amb esquís o travesses i bons descensos però curts. Els 850m de desnivell per accedir al refugi, no tots esquiables, ajuden al fet que per allí dalt haguem estat pràcticament sols. Altres refugis amb itineraris més drets i alpins quedaran per una altra escapada.
La fórmula de viatge, probablement poc responsable mediambientalment, ha funcionat com un rellotge, i l'equip també ha estat ben compenetrat i motivat (la méteo no ha estat la prevista!) amb només alguns atacs aguts de febre del cim, que no hi ha hagut manera de fer baixar!

Resum de l'activitat
Divendres 28 de gener, pujada a refugi Dom na Komni 1520m
Vol BCN (9:35am) - Venècia (11:20am); Lloguer de cotxe i 235km fins al llac Bohinjsko (653m, 16:00pm)
+850m; 2h; F, * (amb esquís des de 1100 m). Temps i neu: tarda tranquil·la i enfarinada de 4 dits de la nit anterior. Per sobre els 1100m el gruix de neu s'incrementa ràpidament amb un tou que ho fa tot esquiable per sobre el refugi.

Dissabte 29 de gener, Travessa al Batognica 2164m
+/- 1500m; 9h; PD+ (un petit tram gelat a l'aresta), *** (per la distància, més de 20km i 5 canvis de pells), S2-S3.
Temps i neu: fred, tot el dia sota zero. Vent de l'est, molest a estones, boires, bromes, núvols alts... en canviar de vall més sol i menys vent. Neu força esquiable, canviant, amb neu dura, algun tram crosta i altres amb neu pols. Vent i "zero" visibilitat en part de la tornada.

Diumenge 30 de gener, volta al Srednji vrh 1872m i Lanževica 2003m
+700/1550m; 5h (+1h de baixada al cotxe); F, ** (l'orientació és la principal dificultat), S2.
Temps i neu: Boira per sota els 1500m i núvols enganxats als cims... Cal obrir traça en bona part del recorregut i les condicions de descens són bones però amb un relleu dolent.
Tornada en cotxe a Venècia i vol (22:45pm) a BCN on arribem de matinada.

Detall de l'activitat:
Divendres 28 de gener, pujada a refugi Dom na Komni 1520m
Itinerari: Dom Savica 653m - Dom na Komni 1520m.
Divendres intens de matinar, volar, conduir, caminar, foquejar... Hem escollit la ruta en cotxe més curta que no la més ràpida i el viatge el passem ben entretinguts trobant cada carretereta a agafar. Arribem a destí, un pèl més enllà del llac Bohinjsko encara amb llum, i amb els esquís a la motxilla iniciem la pujada sobre un camí enfarinat.
Quan hi ha prou neu, a uns 1100m, calcem esquís i aprofitem per encendre frontals. Avui som els únics hostes del refugi.

Dissabte 29 de gener, Travessa al Batognica 2164m
Itinerari: Dom na Komni 1520m - vall de Gracija - coll Vratca 1803m (Bogatisko sedlo) - llac Krmsko 1394m - coll 2068m - Batognica 2164m - Dom na Komni 1520m.

El dia es lleva tapat. A alguns ens ha pujat la febre (la del cim) i comencem a foquejar com si res amb un objectiu impossible (?), el pic Krn. El veiem per primera vegada 1h30' després, dalt del coll Vratca.
Krn des del coll de Vratca
Mira que és lluny però la febre segueix molt alta! Iniciem un primer descens per un terreny diferent, seguint una ruta recargolada amb alguns passos molt bonics. Quan som al llac Krmsko ja no hi ha volta enrera. El cim és just davant i enfilem la vall fins just sota el coll, placat.

Batognica 2164m i Krn 2244m
D'altra banda les hores de llum vénen justes i girem a un coll més a l'est des d'on, ja amb crampons, arribem al veí Batognica de 2164m.
Bona baixada (bé, millor que a les Maladetes fa 15 dies...). De nou al llac tornem a posar pells i en entrar a la vall per remuntar el coll Vratca el fred i el vent ens colpegen. El pitjor és la boira... Sobre les nostres traces retrobem el pas. Nou descens per una pala i una successió de ràpids i divertits tobogans fins prop del refugi, on només per un quart d'hora cal tornar a posar pells. Barreja de cansament i satisfacció per un gran dia de muntanya.

Diumenge 30 de gener, volta al Srednji vrh 1872m i Lanževica 2003m
Itinerari: Dom na Komni 1520m - Srednji vrh 1872m - Lanževica 2003m - Poljanika - Dom na Komni 1520m - Dom Savica 653m.
Anem al clàssic de la zona seguint una traça antiga, entortolligada, que s'acaba perdent sota la neu nova. Arribem al primer cim i amb l'ajut del mapa i uns minuts de visibilitat veiem la ruta al Lanževica que assolim sense problemes.

La baixada seria molt bona si no fos per la falta de relleu. A uns 1600m cal tornar a posar pells i obrir traça en direcció al refugi. D'aquí al cotxe descens trepidant fins als 1100m i una estona més a peu per arribar a l'aparcament. Encara ens han sobrat hores, llàstima la meteo una mica gris d'aquest dia. La tornada a Venècia la fem pel nord, per Kranjska Gora, entrant a Itàlia per Tarvisio, i arribant a Venècia a temps per fer una merescuda pizza abans de tornar Barcelona.

Detalls organitzatius
Vols: Amb prou antelació es poden trobar vols directes barats a Ljubljana. Sinó, l'opció de Venècia ens queda a una distància raonable. Preveure i millor contractar el transport d'esquís i maletes (al moment de facturar surt més car).
Cotxe: Respecte el cotxe de lloguer, un parell de precaucions:
1) No totes les companyies ni tots els models de vehicle estan autoritzats en els contractes de lloguer a circular per Eslovènia.
2) Paga la pena llogar el vehicle en pàgines web del país de destí. Fer-ho en pàgines de companyies aèries, en webs d'aquí, o allí a finestreta pot sortir el doble de car.
Ruta des de Venècia: Més curta i escènica entrant pel sud, però amb prop de 90km de carreteres locals de muntanya. Millor entrar pel Nord, per Tarvisio.

Gràcies a la Marina pels mapes i als companys d'aventures per deixar-se enredar per una aposta arriscada com aquesta!
+fotos: Pep, Anna

Gatsaule ha dit...

Amb aquesta història si que m'heu fet enveja! Es veu molt guapo! Ho conec molt bé per les vegades que hi he anat, però sempre era a l'estiu i pensava: com deu ser això a l'hivern? Ara ja ho he vist una mica....

Ostres,...que lluny, llàstima que no vaig poder ser-hi.

Una gran escapada,per fer una petita incursió en aquests Alps Julians, amb nous paratges descoberts, ha estat ràpida, ha estat intensa, ha estat... fantàstica
Gràcies per fer-me-la gaudir plenament

Que consti que no soc cap anònima, s'ha escapat el dit
soc l'Anna

P, com va anar per Romania? ;)
Gatsaule, puc entendre que hi hagis anat varies vegades, realment és un lloc per perdre-s'hi... i un hivern de debò, no com aquest, acostuma a haver-hi encara més neu (hi pot haver vora tres metres a l'alçada del refugi.

I Anna, a part de intensa ha estat rica en colesterol! com enyoro els esmorzars d'ous amb cansalada... potser per això no hi havia qui ens parés...

Jordi G ha dit...

Molt bona la sortida! On serà la propera escapada? Si no neva pel Piri, m'apunto!

Ep Jordi! idees no en falten, i ganes tampoc. Si neva a prop no cal anar massa lluny, o si... estem en contacte.

Rai ha dit...

M'han entrat ganes d'anar-hi i ja m'estic plantejant d'escapar-m'hi uns dies que tinc a l'abril. Creieu que és un bon lloc per anar-hi aquestes dates tenint amb compte la poca alçada dels cims? Trucaré al Joan Manel perque em posi al corrent de tots els detalls. Teniu tracks? Probablement no tindré temps de preparar-m'ho massa i m'anirien de conya.

sóc el Raimon

Raimon, a priori abril (sobretot a inicis) encara és un bon moment per anar-hi, probablement en condicions de neu primavera i matinant, però també amb més llum per fer les excursions més llargues (Krn). Molt probablement l'accés al refu (2h) sigui a peu, però això ja era així ara fins la mitat. No em vaig entretindre gaire a mirar altres possibilitats a Eslovènia, però eren moltes... per anar tastant. No tenim els tracks, confiats amb la meteo, vàrem deixar els GPS a casa, i el dissabte ens hagués donat confiança!

Unknown ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.

Hola Joan Manuel, Pep, Anna i Jaume!

No sé si encara estareu per aquí, però vaig a probar...marxem a Slovenia la primera setmana de gener de 2018 i ens agradaria fer la ruta que vau fer en aquesta piulada. Ens ha agradat molt i tenim pensat fer nit a Domna Komni.

Estic buscant un mapa o track de la zona i us volia consultar on el vau aconseguir per emportar-nos un. Qualsevol consell és més que benvingut!

Moltes gràcies i molt bona entrada d'any!