22 de febr. 2011

Circular al Baciás 2760m des de Panticosa (*)

(*) piulada per encàrrec. Autors Jordi I. i Amàlia A.
Participants: Jordi, Laura, Amàlia

Arribem dissabte al Refugi Casa de Piedra a l’hora de sopar. Amb un bon menjar i una ampolla de vi compartim plans i histories amb d’altres muntanyencs. Ens aixequem amb un dia preciós.

Amb els esquis a l’esquena, sortim del Balneari a les 8:30 h per unes escales que semblen una cascada de gel. La nota curiosa del dia la dona un home sol qui, amb el seu gos i un cotxe teledirigit, agafa amb nosaltres el GR direcció Brazatos i ens segueix pràcticament tot el camí que fem a peu guiant el seu cotxe damunt la neu. Ja amb els esquis als peus seguim el Barranc del Brazato direcció a las Foyas d’o Brazato i a l’alçada de l’ibon inferior del Brazato pugem per una pendent amb bona traça que ens situa per sobre d’aquest llac. Veiem ja el Pic Baciás a l'esquerra i el Brazato a la dreta. A l’altra banda , la muralla dels Argualas-Garmo Negro-Arnales serà objecte, durant tot el dia, de la nostra contemplació. La traça continua per una carena, fa un flanqueig exposat a l’ombra, guanya alçada amb un parell de voltes complicades però amb bona neu i torna a flanquejar per situar-nos a sobre de la cua de l’embassament gran de Brazato. En aquest punt ens hem de decidir entre pujar al Brazato (dreta) o al Baciás (esquerra).

La promesa d’una circular i un descens més esquiable decanta la decisió pel Baciás.
Perdem una mica d’alçada per a continuació remuntar per un relleu suau fins el peu del cim. Estem en un circ format pels cims del Tablato, els Brazatos i el Baciás, ben innivat i la seva alçada i el dia clar ens fa gaudir d’un paisatge espectacular. El grup que ha obert traça davant nostre quan s'apropa al Baciás es decanta per anar cap a la cresta que ve del Pic Brazatos i un cop just a peu del cim ( a uns 50 m) deixen els esquis en un ressalt rocós. Nosaltres dubtem de fer un flanqueig fins el coll que veiem a l’oest del pic, però finalment fem com ells, ens posem grampons i esquis a l’esquena i assolim el cim per on havuien pujat ells en uns 15 minuts. 360º de vista espectacular, amb el Vignemale en primer pla, ens recompensa els esforços. La pala oest del Baciás , que no veu el sol, està bastant gelada. Baixem del pic un metres amb grampons i ja , amb els esquis als peus flanquegem fins el Coll Alt de Brazatos.

Comencem la baixada per la vall dels ibons Altos de Brazato amb neu bastant esquiable, i seguint les traces flanquegem per trobar la pala que baixa del Pico Batanes. Comprovem de cert que “ no hi ha bona o mala neu sino bons o dolents esquiadors” veient la gent baixar per aquesta pala. I, finalment, la zona de bosc que ens quedava per arribar al Balneari, la fem per la única neu que queda enganxada al GR que baixa fent ziga-zagues. Unes quantes voltes maria i quatre derrapades ens permeten baixar pràcticament fins el cotxe amb els esquis als peus.

Uns ous amb pernil al refugi és el premi esperat i, per acabar un bon dia, encertem en saltar-nos les cues dels pisteros de Formigal i companyia que començaven ja abans de Sabiñanigo, fent una volta per Biescas-Broto-Ainsa–El Grado que ens porta directament a Barbastro sense perdre massa temps.

En total, hem estat 5h per pujar a pas tranquil un desnivell d'uns 1.100m i 1h45min en baixar. La pujada directa al Baciás pels Ibones Altos de Brazatos, que és per on hem baixat, deu ser més curta, però baixes pel mateix lloc. Fent l'intinerari nostre pujes per una vall i baixes per l'altre donant unes bones vistes de tot el circ Tablato-Brazato-Baciás.

Molt ben explicat i felicitats per la sortida però.. una imatge val més que mil paraules, no? :-) (amb carinyo i fins aviat)

Daixò,... cap dels tres portava càmara :(