9 de gen. 2006

Piada - Tuc d'Aubàs 2072m, Tuc d'Arres 2162m, Tuc deth Plan dera Sèrra 1977m - Val d'Aran - 8/01/2006

Enviat per Montse B.
Kike, Fede, Lluís, Manel i Montse
+/- 1200 aproximadament

El dia es lleva tapat, humit però sense ser fred a l’Aran i amb un núvol fosc i espès fregant els cims de les muntanyes frontereres amb la Ribagorça i el Pallars. Des de Bossòst enfilem carretera cap al Portillon on deixem els cotxes. Agafem la pista cap a Còth de Baretja, fent drecera de seguida que ens trobem amb el camí marcat com a PR i que ens portarà més directament a la cabana d’Aubàs (i pàrquing de cotxes a l’estiu).

Una traça ampla, dura i ràpida (déu ni do els francesos que vénen a fer aquesta excursió!) ens menarà progressivament al Còth de Baretja (1752m). Deixem les dues cabanes de pastor a la nostra dreta i encarem l’ampla pala del Tuc d’Aubàs (orientada a Oest).

Una mica de vent fresc i el sol que agafa força ens comença a trencar el cel. Pujant anem gaudint de les vistes cap al Pic de la Mina i Salvaguarda, al Port de Benasque i altres grans cims dels escarpats i espectaculars Pirineus francesos. Fem cim (2072 m), ens abriguem i sense treure pells baixem uns 40 m, deixant Era Trona (2088 m) a la nostra esquerre, passem un coll ample (2054 m) i ascendim entre pins però amb un itinerari molt evident cap al Tuc d’Arres (2162 m). Fem el segon cim del dia i ara sí, fora pells. Baixem de nou al collet d’abans i ens llancem avall per una pala còncava (Pala Barrada al mapa) extremadament boníssima de neu pols i de pendent sense ser suau. Crits d’alegria, estem gaudint de valent!!

Sense haver de remuntar fins a Còth de Baretja, posem pells novament i tracem amb rapidesa cap al tercer cim del dia, Tuc deth Plan dera Sèrra (1977 m). A dalt ens abriguem de nou i fem una darrera mirada als grans cims pirinencs que ens han acompanyat tot el dia.

Iniciem el descens, primer baixant en direcció el Còth de Baretja per la pala orientada a est (i oposada a Aubàs) i després ens decantem cap a una pala orientada a NE que, entre bedolls, ens dirigirà més directament cap a la cabana d’Aubàs. La neu sense la pols blanca d’abans és força acceptable per a gaudir dels darrers viratges del dia.

De nou a la pista retorn als cotxes, agafant algun tram de PR però que esdevé una mica accidentat i difícil per la densa avetosa.

I bé, tots molt contents per aquesta sortida. Malgrat que són cims de no massa alçada, són ideals per a caps de setmana ennuvolats i de mal temps i en els primers mesos de la temporada quan hi ha molta neu i la neu arriba a cotes baixes.