23 de gen. 2006

PIADA - La Volta al Midi d'Ossau 21-22/01/2006

Jaume J. i Berta A.

Cap de setmana de celebracions........i res millor que donar la volta a una muntanya molt estètica, seguint un itinerari compromès. Arrodonim la volta ascendint el Pic de Peyreget.

Molta neu gelada a primeres hores i més transformada al migdia.

Dissabte: Coll de Portalet (aparcament de la Cabane de l'Araille 1725 m) - Cabane de Sénescau - Col de Soum de Pombie 2129 m - Refuge de Pombie 2031 m.
+400 m/-100 m; 1 h d'ascens, 20 min de descens; F, *, S2.Diumenge: Refuge de Pombie 2031 m - Col de Suzon 2127m - Col Long de Magnabaigt 1650 m - Lac de Bious-Artigues 1422 m - Bois des Arazures - Cabane de Peyreget - Lac de Peyreget - Col de Peyreget 2208 m - Pic de Peyreget 2487 m - Refuge de Pombie 2031 m - Col de Soum de Pombie 2129 m - aparcament de la Cabane de l'Araille 1725 m.
+1400 m/-1700 m; 8 h; PD+, **/***, S3-S4.

Diumenge es lleva radiant i l'ascens al Col de Suzon és força ràpid. La neu està molt dura i cal posar ganivetes. Un cop al coll surt el sol! Cal descendir primer decantant-nos per la dreta i després creuem el riu i ens situem a l'altra vessant, per superar un tram de blocs i evitar un engorjat (1864 m). Des d'aquí es veu la Cabane de Magnabait, però no hi hem de baixar pas! Entrem al bosc i de seguida hi ha una clariana que ens porta al Col Long de Magnabait, i fàcilment al llac de Bious (punt de partida a molts més cims que avui no toquen.....).

Ja portem mitja volta del Midi i li veiem l'ombrívola cara nord. La pujada pel Bosc de Arazures és un xic dreta i està destrossada per una allau descomunal. Es puja molt ràpidament fins al pla on hi ha la cabana de Peyreget (no cal arribar-hi, a part que està tancada). El coll ja és visible i s'hi arriba fàcilment, per les pales més properes al Midi. No ens podem resistir a pujar el Peyreget, des d'on veiem a l'horitzó tota la zona de l'Anie, Petretxema i Atxerito. Descens genial
fins al refu on hem deixat el sac, i d'aquí al cotxe.

Queda pendent tota la zona d'Ayous, Larry i pics que hem vist avui per primer cop: Auliou, Gazies, Aule i un llarg etcètera! Per sort, en aquesta zona hi ha molta neu (150 cm a 1500 m) i podrem allargar-hi la temporada.