8 de des. 2017

Bigorra

6 i 7 de desembre de 2017

Fem una breu escapada de 2 dies per la zona de la Haute Bigorre. Tota la primera línea de muntanyes ha rebut força neu amb l'episodi del passat dissabte. Trobem bones condicions, sobretot amb neu pols en obagues, incloses fins i tot algunes E i O. Solanes més transformades, amb alguna mica de crosta en funció de l'hora, alçada i inclinació. Les muntanyes més properes a la frontera es veuen més pelades i rocoses, com era d'esperar. Ens regalem dos bons dies d'esquí, amb molt bons descensos, i la descoberta positiva de l'obaga d'Hautacam, que encara no havíem visitat i ens ha agrada molt.

Pic de Léviste (2.463 m) ***
Soum de Lascours (2.485 m) **
7/8h, +1.750m, S3

Arribem amb el cotxe fins al Coll de Tramassel (1.615m) i amb pells treiem el cap dalt del Pic de Moulata. Hi ha neu i traça en el llarg flanqueig cap a la cabana de Picoulet i el Llac d'Isaby, però no suficient per baixar esquiant fins al fons del barranc. Hi han traces dels dies anteriors en tot l'itinerari, però comptades. Enfilem cap al Lac des Plagnous i la Grande Estibère seguint traces d'un grup que ens precedeix. Poc abans d'arribar a la cabana (1.923m - no surt al mapa IGN), decidim dirigir-nos primer cap al Pic de Léviste on avui hem estat sols. Pujada cómoda fins la base del coll. Neu ventada en el darrer tram més pendent sota el coll i crosta vitrificada aflorant en els darrers metres de sortida. Seguim sempre amb esquís cap al NO pel vessant solà de l'aresta traçant per neu primavera. Descens pel mateix itinerari fins a la cabana amagada sota una gran roca al pla de la Grande Estibère. Neu pols de bon esquiar i pales amples per triar i remenar.

Calcem pells de nou i encarem ara cap al Soum de Lascours. Aprofitem la traça per guanyar alçada cómodament en direcció Est. Itinerari menys exigent que l'anterior que es fa amb esquís als peus fins al cim sense més dificultats. Excel·lent descens fins al Lac d'Isaby per bona neu. Només ens cal parar atenció en el darrer tram per sota del Lac des Plagnous per no rascar cap pedra. Llarg flanqueig en lleuger ascens des del Lac d'Isaby per retornar fins al cotxe (a més d'un segur que se li fa llarg).

Pic du Midi de Bigorra (2.875m)
Circular per Aube i Coll d'Oncet.
6h, +1.700m, S3,***

Dia més enteranyinat que l'anterior, amb núvols alts i ressol tímid, que a estones arriba a escalfar. Sortim de l'aparcament de Tournaboup, l'estació de Barèges ja és oberta. Remuntem la vall seguint la carretara tallada que mena al Tourmalet fins al revolt a 1.630m. Remuntem pel marge esquerre la vall de Aoube/Auda que s'eleva cap al Nord. A partir d'aquí estem ja sols. La darrera pala per arribar al Col d'Oncet (2.544 m) és sostinguda i llarga. Primer descens orientat a E fins al Llac l'Oncet (2.254 m). Encara trobem bona neu buscant les pales més obagues de la dreta.

Pells de nou i cap al Midi de Bigorra. Per sobre del Col de Sencours, neu transformada i traces abundants. Els darrers 200m més regelats i endurits, però encara es passa bé sense ganivetes. Tants cops que l'hem vist i és el primer cop que visito el Midi de Bigorra (2.875 m). Mai havia tingut especial interès en anar-hi sabedor del que trobaria un cop a dalt .Vistes superbes a l'horitzó, s'hi obvies el que tens més aprop. Cim aconsellat pels qui pateixin astigmatisme, contraindicat a miops. Descens variat, supervivència primer, pols a sobre i a sota del Llac d'Oncet, i lleugerament encrostada fins arribar a l'estació. Darrer tram per pistes fins al cotxe.

Bones traces de llibertat 2017/18
Pito, Marc, Montse i Carles

Mmmm Bigorra! Fa molt goig de veure i porta molts bons records! Abraçades ben nevades

Ja tenia ganes de llegir les vostres aventures! Quina neu, quines fotos,.....geniaaaal! Bon inici!!!

Manel ha dit...

Heu començat la temporada molt forts! Felicitats per l'activitat. Suposo que volies dir aconsellable pels que pateixen hipermetropia que és el contrari de la miopia.

Carles Lluch ha dit...

Fas bé de corretgir-me Manel. Tens tota la raó.
A veure si enguany pots fer una bona rentrée després d'uns anys allunyat. La montagne est ton domaine!